Jump to content

For høy ladespenning ved landstrøm. (Ladac)

Bikkeren

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg ny bruktbåt (10 år gammel) og startbatteriet tok kvelden etter få dager. Nytt start batteri montert i dag.  Båten (Viknes 770, 2008 modell) ble levert med LADAC landstrømsanlegg. Laderen er på 30A. Etter å ha plugget inn landstrømskontakten så steg ladespenningen ganske fort opp til 15,2 Volt på det nye batteriet (målt med multimeter på polene), og jeg trakk ut kontakten. I i hh.til dokumentasjon for laderen så skal spenningen gå raskt opp til 14,7 volt og etterhvert gå ned til vedl.holds lading på 13,7 volt. Er det noen som har opplevde det samme med LADAC/DEFA ladere. På min båt så er følerkabelen satt på forbruksbatteriet, mens strømforsyningskabelen fra laderen er koblet på start batteriet, men det skulle vel ikke bety noe ? Uansett så skal vel ikke ladespenningen bli over 14,7 volt ?

Kan høres ut som om laderen ikke ‘så’ sin egen spenning fordi batteribankene ikke var sammenkoplet? Da vil den antakelig gi full gass mens den venter på å se en høyere spenning, men så aldri mer enn hvilespenning på forbruksbanken. Slik du har koplet bør nok en evt paralell/nødstartbryter (om du har det) koples inn for å lade begge bankene i parallell. Men jeg ville nok heller satt ladeutgang og senseledning på samme bank. 

Redigert av Fantino (see edit history)

Hei og takk for svar. Jeg sjekket noen av bildene som selger hadde lagt ut da båten var til salgs og da var begge kablene koblet til forbruks batteriet. Jeg tok kontakt med selger for å høre hvorfor tilførselskabelen nå hadde "havnet" på startbatteriet. Svaret var at en service mann i forbindelse oljeskift etc. i sommer hadde "oppdaget" at kabel i fra lader var koblet feil og derfor hadde flyttet den fra forbruksbatteriet til startbatteriet:(  I morgen skal jeg ned å koble tilbake til slik det opprinnelig har vært siden båten var ny! Dermed håper jeg at det nye startbatteriet aldri skal bli overladet og dermed vare i mange år :)  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...