Jump to content

Sot i eksosen. Yanmar 2GM20F. Kvifor? Kva bør eg gjera?


Ask

Recommended Posts

Det er nokså vanlig at båtmotorer ikke har noe luftfilter, så vidt jeg vet. Men noen har et eller annet hengende omkring et metallgitter. Jeg har en gammel BMC som har metallgitter, men ikke noe egentlig filter. Inn til dette huset går også slangen fra veivhusventilasjonen, og oljedamp kondenseres gjerne i denne slangen, slik at det drypper en oljedråpe inn i filterhuset nå og da. Jeg har kledd den nederste halvdelen av filterhuset med filt (engangsklut fra Europris), slik at oljedråpene fanges opp, og ikke griser til i motorrommet, mens den andre halvdelen bare har åpent metallgitter. Det har fungert greit i noen år.

Link to post
Share on other sites

Tror det meste av filterrestene har gått ut den naturlige vei.  Så vi konstaterte at det har vært for mye motstand på luftfilter skumgummi. Dermed mye søt. 

Med høy belastning på motor og godt fortøyd soter det litt enda. Men tror den vil ha godt av å gå på høy belastning og blåse ut av seg over tid. 

Så får vi se om den fortsetter å sote, eller om den stabiliserer seg. 

Takk for hyggelig samvær ombord i Brennholm. 

Det var litt av ei skute. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...