Ask Startet 13.August.2018 Del på Facebook Startet 13.August.2018 Hei Det kjem sot frå eksosen på ein av mine yanmar 2GM20F. Det er ein del sot. Det er ikkje olja. Motoren startar og går fint. Kva kan dette koma av, og kva bør eg gjera? Eg er takksam for alle synspunkt. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 13.August.2018 Del på Facebook Svart 13.August.2018 Første jeg ville sjekket er dyser, neste ville blitt sjekk/overhaling av pumpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 14.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2018 Hei Takk. Kva pumpa tenkjer du på? Dieselpumpa? Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grimme Elling Svart 14.August.2018 Del på Facebook Svart 14.August.2018 Jeg ville også ha kontrollert ventiler, at klaring er i tråd med spesifikasjoner. Er dette kommet brått, eller gradvis? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 14.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2018 Hei Litt sot har det alltid vore, men no er det mykje. Eg har gått gjennom heile saltvassida. Den er ok. Eg har òg tappa av mest mogeleg frostvæske, og fylt på med vatn. Motoren startar og går fint, men eg har ikkje våga å køyra den hardt. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 14.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2018 Luftfilteret såg slik ut. Nokon samanheng? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 14.August.2018 Del på Facebook Svart 14.August.2018 Tror du har synderen der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 14.August.2018 Del på Facebook Svart 14.August.2018 Prøv å kjør motor uten det filteret noen minutter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 14.August.2018 Del på Facebook Svart 14.August.2018 Jeg har aldri hatt det "skumgummi-filteret" på min Yanmar 3GMF. Kun metall-silen. Det har fungert helt fint de siste 8-10 åra, så jeg tror du trygt kan kjøre uten skumgummi. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 14.August.2018 Del på Facebook Svart 14.August.2018 Si fra om du trenger noe verktøy, jeg har litt liggende. Er bare 5 min unna Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 14.August.2018 Del på Facebook Svart 14.August.2018 (redigert) Ser ut som du får deg en jobb Bjørn ;-) Ligger nok noen rester av den filten i innsuget Redigert 14.August.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 14.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2018 Hei Takk Bjørn. Eg har køyrt eit kvarter utan filteret, og eksosen er mykje finare. Eg har ein del verkty, men veit ikkje heilt kva eg skal skru opp. Eg er på jobb i Arendal, men har ei luka i ettermiddag, og i morgon formiddag. Sender PM. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.August.2018 Del på Facebook Svart 14.August.2018 Hvordan har dette skjedd, er det bare vanskjøtsel eller har motorrommet blitt utsatt for noe spesiellt ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 14.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2018 Hei Det er nok manglande skifte av luftfilter. Vanskjøtsel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.August.2018 Del på Facebook Svart 14.August.2018 Jeg vasker skumgummi filteret årlig i varmt zalo såpevann, filteret holder da i mange år, bytter når det begynner å bli slitt, det koster ikke all verden å bytte heller. Vil du unngå dritt i innsuget kjører du ikke uten filteret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grimme Elling Svart 15.August.2018 Del på Facebook Svart 15.August.2018 Det er nokså vanlig at båtmotorer ikke har noe luftfilter, så vidt jeg vet. Men noen har et eller annet hengende omkring et metallgitter. Jeg har en gammel BMC som har metallgitter, men ikke noe egentlig filter. Inn til dette huset går også slangen fra veivhusventilasjonen, og oljedamp kondenseres gjerne i denne slangen, slik at det drypper en oljedråpe inn i filterhuset nå og da. Jeg har kledd den nederste halvdelen av filterhuset med filt (engangsklut fra Europris), slik at oljedråpene fanges opp, og ikke griser til i motorrommet, mens den andre halvdelen bare har åpent metallgitter. Det har fungert greit i noen år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 15.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2018 Hei Mest truleg er problemet løyst. Bjørn var om bord, og pirka ut filterrestar. Mange takk til han! Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 15.August.2018 Del på Facebook Svart 15.August.2018 Tror det meste av filterrestene har gått ut den naturlige vei. Så vi konstaterte at det har vært for mye motstand på luftfilter skumgummi. Dermed mye søt. Med høy belastning på motor og godt fortøyd soter det litt enda. Men tror den vil ha godt av å gå på høy belastning og blåse ut av seg over tid. Så får vi se om den fortsetter å sote, eller om den stabiliserer seg. Takk for hyggelig samvær ombord i Brennholm. Det var litt av ei skute. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.