Engers Startet 14.August.2018 Link til dette innlegget Startet 14.August.2018 Jeg har en båt med 2 stk. Volvo D3 190 Den ene motoren blir littegrann varmere enn den andre når jeg ligger i planefart. Den har vært sånn de 4 årene jeg har hatt båten. Tenkte jeg skulle ta en liten runde med systemrens på sjøvannsiden på den som blir varmest. Er det noen grunn til at jeg IKKE burde gjøre dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Ikke direkte svar på spørsmålet ditt. Men går det varmesløyfe til VV tank gjennom den motoren som blir litt varmere? Hvis det er snakk om noen få grader, kan vel dette være grunnen til temperaturøkningen. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 14.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Det går varmesl;yfe til den motorfen som blir kaldest. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Ikke samme motorer, men min med varmesløyfe til bederer er også noen grader kaldere. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 14.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 (redigert) Ja innbiller meg at den er litt kaldere fordi det er mer vann i kretsen på den. Det er ikke å stor forskjell på temperaturen. Ca. 4 grader vil jeg tro. Men som sagt så lurer jeg på om jeg skulle ta en liten "sving" med systemrens på den som er varmest. Men det jeg lurer på, er om det er noe som gjør at det IKKE er smart å gjøre det. F.eks at systemrensen tærer på andre ting det helst ikke skal. Redigert 14.August.2018 av Engers (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Ville først sjekket at det ikke er noe som blokkerer vannstrømmen. Blåskjell kan gro i systemet om båten blir jevnlig brukt. Skjellene vil havne foran første varmeveksler-register. Impellerbiter vil havne foran første veksler-register etter sjøvannspumpen. Selve impelleren kan jo også være verd å sjekke. Symptomet kan også skyldes målingsfeil. Kan teste med ir-termometer. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Nei det er ingen god grunn til å ikke bruke systemrens på begge motorer Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 14.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Det var svaret jeg håpet på Hanto1. he he. Det er jo veldig enkelt å gjøre så....... Tenkte bare på om det er noe negativt angående pakninger, impeller eller andre ting rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 På sjøvannskretsen kreves det jo litt jobb å utføre dette skikkelig. Å lage en sirkulerende krets blir litt mekking. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Eventuelle anoder må ut ellers tæres de bort. Det er vel det eneste ekstra som er å tenke på. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
bellen Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Det skader ikke å gjøre det, men siden du har varmesløyfe på den motoren som er kaldest, så vil det nok ikke bedre seg. Det er normalt at en motor som har varmesløyfe er noen grader kaldere. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 14.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Jeg tenker også at det kanskje ikke er noen mening i dette, da temperaturen egentlig er grei etter hva jeg tror, men tenkte å kjøre inn litt i systemet og la det stå et par døgn. Og om det ikke skader noe annet, så er jo det greit. Når det gjelder anoder, så mener jeg det ikke er noe av dette på D3 190 motoren ?? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Systemrens har best effekt med sirkulasjon og varme vannet opp mot 60 grader. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.