Jump to content

Styrekonsoll GH 14, lage styrekonsoll. Plassering?


Cynergy

Recommended Posts

Hei.

 

Fersk Gh 14 eier. 

Kjøpte nettopp en gh uten styrekonsoll.

Vurderer å bruke høsten på å bygge en.

Denne gh'en har ikke tretofte i midten bak, men 2 støpte seter på hver sin side. 

Min tanke er å ha rattet på konsollen på "høyde" i lengde retning med de setene og så lage et sete på konsollen som da blir forran de andre 2 setene. 

 

Årsaken til at jeg ønsker det slik er at båten skal ligge litt bedre i vannet med kun meg ombord.

Men jeg hører utsagn som overplaning og ploging om jeg gjør det sånn, å ikke blir sittende helt i akterenden. Selv om det egentlig bare er snakk om å flytte seg 50-60cm frem.

Link to post
Share on other sites

GH14 har mye løft i hekken, så overplaning er en risk.  Men om du fortsatt har vekta bakover i båten og evt kompenserer litt med tilt så burde det ikke være store problemet.      Hva slags motor har du? 

 

Har du noe ala dette bak, bare at det mangler den tankrom luka i midten? 

Image result for GH 14

Redigert av ivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cynergy skrev for 2 timer siden:

 

 

Min erfaring med GH14 er at det helt klart er best å sitte på aktertofta med tanke på vektfordeling.

Du får båten bedre ut av vannet og får høyere toppfart, enn hvis båten "subber" med bauen nedi.

Den takler dessuten medsjø bedre med vekten bak.

 

Redigert av LuckyFalls (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har jeg stukket fingeren litt i jorda og faktisk sett,målt og prøve sitti båten. 

Konsollen blir nok plassert tålig som den vist på bilde over.

Er forresten slik båten ser ut.

Så det blir heller å bygge en "bred" konsoll (ca1m) ut til styrbord side og lage benkepute og ryggstøtte i akterenden. 

 

Kommer en 2018 suzuki 4t 30hk utover høsten.

Planen er å få på plass time og turteller, 12v og USB, 2 små høytalere og rekkverk, muligens ei lita targabøyle =)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...