Jump to content

Lade to batterier fra tre kilder


Dalton

Recommended Posts

Jada, enda en tråd om lading av batterier. Men jeg fant ikke noe som dekket det jeg lurer på, så her er det.

Vil gjerne ha kommentarer på denne måten å koble på. Tanken er å alltid ha en eller annen form for lading, uavhengig av om jeg har landstrøm, motoren går eller ligger for anker et sted.

Ladekrets.JPG.6fe3cc5b5d57014453916b158b848169.JPG

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev 1 time siden:

Du kan ikke ha diode i serie med ladingen, fører til for lav ladespenning. Sannsynligvis har verken lader eller panel noe vondt av å bli påtrykket spenningen fra dynamoen når den lader.

Hva er den "motstanden" mellom VSR og forbruk?

Ikke motstand, det skal være en sikring. Så jeg kan altså kutte ut både diode og relé uten at det medfører problemer? Grunnen til skjemaet og spørsmålene er at slik det er koblet nå, så lader solcellepanelet kun forbruk. Dynamo lader kun start, og VSR er koblet til landstrøm. Dette vil jeg gjerne koble om for å få lading på begge batteriene, alltid.

Link to post
Share on other sites

Jeg har de samme komponentene i min båt. Jeg har koblet solcellepanel via regulator og rett på forbruksbanken. Landstrøm og dynamoer  (Har to motorer) går først til startbatteriene, så via skillerele (vsr) og til forbruksbanken. Det kan sikkert kobles motsatt også, altså først til forbruksbanken, så start. Men jeg foretrekker å være sikker på at startpakken er fulladet før forbruk, og det var slik koblingskjema var tegnet. Har aldri hatt problemer med dette opplegget. Hører at skillerele slår inn når solcellepanelet får mye sol, selv om det står koblet rett på forbruksbanken. Det er tydelig at spenningen blir høy nok til at relé kobler inn.

Når jeg tenker etter, er det også koblet inn en shunt til batterimonitor, men husker ikke i farten hvor den sitter i systemet. Erindrer at den sitter på minuskabel, men må sjekke, i tilfelle. Hovedbrytere er selvsagt montert i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også et slikt "sofistikert" ladeopplegg.

  • Dynamoen lader både start og forbruksbank via skilledioder.
  • Landstrømlader er koblet kun til forbruksbank
  • Solcellepanelene er koblet vha. et relé og to dioder for styring av reléet
  • Med landstrøm lader solcellepanelene kun startbatteriet (da sørger jo landstrøm for forbruksbanken)
  • I uthavn lader solcellepanelene kun forbruksbanken
  • Under fart, lader solcellepanelene forbruksb. (sammen med dynamo) slik at regulatoren alltid er koblet til et batteri

Og dette fungerer utmerket.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ladefordeling.gif.0c2a4830b8b439acc45ebf5ff49598f6.gif

 

en liten rettelse til beskrivelsen:

Under fart, lader ikke solcellepanelene forbruksbbanken, men startbatteriet (sammen med dynamo) slik at regulatoren alltid er koblet til et batteri. Men det er egentlig uviktig. Det kunne gjerne ladet startbatteriet, og da hadde skjemaet blitt enklere.

 

ladefordeling2.gif.8ca711fb0eb9eb115b1540695a207c4a.gif

 

Batterieliminatoren er en slik sak de fleste av oss har flere liggende i roteskuffen, og reléet et vanlig BT 12V rele som kun må være stort nok til å håndtere ladestrømmen fra solcelleregulatoren.

 

 

Lars H.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars, nå spør jeg av uvitenhet. Hvorfor overvåker du spenningen på solcellene før regulator?  Regner med det ligger noe fornuftig bak det, så jeg ble litt nysgjerrig. 

 

Litt nysgjerrig ble jeg også på hvordan regulator reagerer nå du skifter destinasjon for ladestrøm? Starter den på bulk for hver gang? 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 3 timer siden:

Lars, nå spør jeg av uvitenhet. Hvorfor overvåker du spenningen på solcellene før regulator?  Regner med det ligger noe fornuftig bak det, så jeg ble litt nysgjerrig. 

 

Jeg hadde et ledig voltmeter, og jeg ønsket bare å følge med på spenningen. Med et enkelt panel skal nemlig spenningen inn på MPPT regulator ligge på 17 - 18V for at regulatoren skal overføre max effekt, med to paneler i serie, 34 - 36V

 

Kjellg skrev for 3 timer siden:

Litt nysgjerrig ble jeg også på hvordan regulator reagerer nå du skifter destinasjon for ladestrøm? Starter den på bulk for hver gang? 

 

Det har jeg faktisk ikke sjekket.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 15 minutter siden:

 

Jeg hadde et ledig voltmeter, og jeg ønsket bare å følge med på spenningen. Med et enkelt panel skal nemlig spenningen inn på MPPT regulator ligge på 17 - 18V for at regulatoren skal overføre max effekt, med to paneler i serie, 34 - 36V

 

 

Da skjønner jeg. Takk skal du ha!

Link to post
Share on other sites

finnarne skrev for 1 time siden:

Tror jeg hadde gått for enklere utgave.

Landstrøm og solcelle med MPPT-kontroller direkte til forbruksbank.

Dynamo direkte til start-batteri

Spenningsstyrt rele som sjekker på begge batteribankene (DVSR), samt manuell bryter for å overstyre.

Noe av poenget med denne øvelsen er at jeg til vanlig ikke har tilgang til landstrøm. Derfor tenkte jeg at det kunne være smart å ha solcellelading på både start og forbruk når båten ligger i havna. Jeg har forøvrig ikke en MPPT-regulator, men en PWM. Denne http://www.sumyok.cn/cn/Project_detail.asp?ID=373

 

Redigert av Trond Østli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min filosofi for hvordan jeg har gjort det med solcellepanelet er:

 

Mitt startbatteri brukes kun til start, og motoren fyrer på sekundet når jeg starter. Det lille forbruket fylles opp på tur hjem til havnen. Så, i hjemmehavnen er det ikke behov for mer oppfylling.

 

Også forbruksbanken fylles på hjem til havnen, men etter langhelg og kort tur hjem, ikke fullt. Derfor er det greit å slippe å koble til landstrøm hjemme, her fyller solcellepanelet opp resten.

 

Ellers vil jeg anbefale en anerkjent MPPT regulator, gjerne fra Victron. En slik regulator utnytter det batteriet kan gi en god del bedre.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dalton skrev 12 minutter siden:

Så en skille-diode tilsvarer brudd på den ene av lade kildene?

 

Skal du få noe særlig ut at systemet med «bare» en PWM regulator, så ville jeg lagt det direkte til batteri. Når du da i tillegg til en «dum» regulator legger det gjennom dioder så får du et spenningsfall som ikke er ønskelig. Uansett så vil lading gjennom dioder fordre at du enten har sense tilkoblet, skrur opp eller har kontroll på spenning fra ladekilde. På standard dioder og diodeskiller vil du ofte se et spenningsfall på 0,7V eller deromkring. Så normalt sett må man ha sense tilkoblet slik at ladekilde kompenserer for den reduserte spenningen gjennom diodene. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 12 minutter siden:

 

Skal du få noe særlig ut at systemet med «bare» en PWM regulator, så ville jeg lagt det direkte til batteri. Når du da i tillegg til en «dum» regulator legger det gjennom dioder så får du et spenningsfall som ikke er ønskelig. 

Så da koker det ned til at jeg kan la ting være som de er... Nå er dynamo koblet rett til start, solcelle rett til forbruk og landstrøm til skillediode. Tanken min var å balansere solcelle-lading ut på begge batteriene når båten ligger i havna, da det ikke er landstrøm der.

Slik er det koblet i dag:

 

Ladekrets2.JPG

Redigert av Trond Østli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dalton skrev 6 minutter siden:

Så da koker det ned til at jeg kan la ting være som de er... Nå er dynamo koblet rett til start, solcelle rett til forbruk og landstrøm til skillediode. Tanken min var å balansere solcelle-lading ut på begge batteriene når båten ligger i havna, da det ikke er landstrøm der.

 

Skulle jeg gjøre en enkelt ting, så ville jeg som Lars også sier oppgradert til en Victron MPPT regulator. Du vil se en mye mere effektiv lading fra solcellene bare av den lille tingen. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synd jeg ikke visste det jeg vet nå, om solceller og regulatorer. Den gamle regulatoren takket for seg like etter at jeg kjøpte båten, så den regulatoren jeg har nå er bare tre måneder gammel. Kanskje jeg kan få "prakket" den på en annen uvitende sjel...

Men resten av lade-opplegget, ser det greit ut som det er? Ingen fornuftig grunn til å endre på det?

Link to post
Share on other sites

Lader ville jeg også koblet rett til batteri, evt med en bryter. Med en on-off-on-bryter kan du velge hvilket batteri du skal lade. Skal du bruke skillediode(enkel eller avansert) , ville jeg kanskje hatt dynamoen koblet dit.

Med et (D)VSR ville jeg hatt Dynamo koblet til start-batteri.

 

Dynamo bør være rett på batteri, og ikke bak bryter. Ladelampe og instrumentpanel bør være bak bryter (i mitt hode).

(mulig jeg gjentar meg selv..)

 

Redigert av finnarne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...