Jump to content

Lade to batterier fra tre kilder


Dalton

Recommended Posts

Se denne: http://www.cooperindustries.com/content/dam/public/bussmann/Transportation/Resources/instructions/BUS_CBT_INST_180012q.pdf

 

Gruppe 3, side 4 i pdf'n. Er typisk for Bosch dynamo som trenger ekstern sensor for å fungere sammen med skilledioden.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Dalton skrev 4 minutter siden:

Høres fornuftig ut. Blir nok koblet inn noe mer instrumentering også, til vinteren. Liker og se hva som går av strøm til forbruk osv. og ampermeter er fraværende...

 

 

Om jeg får lov å anbefale et instrument til det, så må det bli Victron BMV-700 serien. 702 må du ha USB dongle for Bluetooth, 712 har innebygd Bluetooth. Har hatt min 702 i 2 år nå og skjønner ikke hvordan jeg tidligere klarte meg uten. 

Link to post

Vurderes nok i sammenheng med å skifte ut regulatoren til solcellepanelet. Blir vel en Victron der, sannsynligvis. Sjekket det som er sitert under:

finnarne skrev On 17.8.2018 at 15.32:

Gruppe 3, side 4 i pdf'n. Er typisk for Bosch dynamo som trenger ekstern sensor for å fungere sammen med skilledioden.

Ser ikke at det er koblet slik hos meg. Skal sjekkes ut nærmere, men muligens ikke før båten er satt på land for vinteren(forhåpentligvis en god stund til).

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Jeg har ikke oversikten over hele denne tråden, men har dynamoen en sense utgang? Noen ganger , om den har det, er den koblet rett til B+ på selve dynamoen med en kort lendningsbit. Har den det, er det bare å flytte den til pluss på forbruksbatteriet. Jeg har også skillediode som jeg mener er et driftsikkert alternativ, og jeg har sensekabel til forbruksbanken slik at jeg får kompensert for tapet i skilledioden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Batteriene er fulle, så dynamoen jobber ikke veldig hardt. Og som du ser, så måler jeg 14,3V ut fra dynamo. Resten er spenningsfall i skillediode, og skyldes sannsynligvis at sense fra dynamo ikke er koblet til sens på skillediode. Da måler dynamoen sin egen ut-spenning i stedet for spenning kompensert for tap i skillediode. Dette bør rette seg ved en modifisering av regulator på dynamo.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Dalton skrev 5 minutter siden:

Batteriene er fulle, så dynamoen jobber ikke veldig hardt. Og som du ser, så måler jeg 14,3V ut fra dynamo. Resten er spenningsfall i skillediode, og skyldes sannsynligvis at sense fra dynamo ikke er koblet til sens på skillediode. Da måler dynamoen sin egen ut-spenning i stedet for spenning kompensert for tap i skillediode. Dette bør rette seg ved en modifisering av regulator på dynamo.

 

Ja, slik jeg ser det er det 3 måter dette kan løses på.

1. Modifisering av dynamo.

2. Skifte til mosfet diodeskille.

3. Skifte ut diode med relé. 

 

Modifisering av dynamo er vel kanskje det billigste og beste å gjøre. Forutsetter da at dette lar seg gjøre med dynamoen du har. Men inntil du får dette ordnet burde det være greit om du er flink til å bruke landstrømlader når du kommer ‘hjem’. Bare pass på at den har riktig spenning da, ca 14.4V 

Link to post

Angående alternativ 1: Kutte ut intern regulator og anskaffe ekstern regulator, feks. PDAR fra Sterling.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Kjellg skrev 7 minutter siden:

Modifisering av dynamo er vel kanskje det billigste og beste å gjøre. Forutsetter da at dette lar seg gjøre med dynamoen du har. Men inntil du får dette ordnet burde det være greit om du er flink til å bruke landstrømlader når du kommer ‘hjem’. Bare pass på at den har riktig spenning da, ca 14.4V

Det er nok det jeg kommer til å gjøre, men tror det blir etter opptak senere i høst. Landstrøm får jeg ikke benyttet meg av, siden det ikke er noe opplegg for dette i min hjemmehavn. Men laderen er nok grei nok, den. Modding av dynamo er en enkel operasjon, men innebærer at dynamoen må ut og det er ikke en så enkel operasjon... j#%¤% trangt... Dessuten vil jeg ikke risikere noe nå, så sent i sesongen.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Dalton skrev 10 minutter siden:

Det er nok det jeg kommer til å gjøre, men tror det blir etter opptak senere i høst. Landstrøm får jeg ikke benyttet meg av, siden det ikke er noe opplegg for dette i min hjemmehavn. Men laderen er nok grei nok, den. Modding av dynamo er en enkel operasjon, men innebærer at dynamoen må ut og det er ikke en så enkel operasjon... j#%¤% trangt... Dessuten vil jeg ikke risikere noe nå, så sent i sesongen.

 

Greit å vente til vinteren med slikt ja. Men som Lars H sier så er en PDAR et kjempeprodukt som utnytter dynamoen til sitt fulle. «Normale» dynamoer jobber bare med en brøkdel at hva de som oftest er bygget for. Med pdar får du 3 stegslading, spenningskompensering og temperaturovervåking. I tillegg får du korrekt ladespenning ut fra hvilke batterier du har. Absolutt verdt å ha i tankene. Men med den ladespenning du har hatt til nå så ville jeg tenkt på sulfatiserte batterier. Dvs, de har mistet mye av sin energi pga at de aldri er blitt toppladet. 

Link to post

Det kan du nok ha rett i. Dessuten er forbruksbatteriet et digert gammelt blybatteri som antakelig har vært modent for utskifting lenge før jeg kjøpte båten i mai i år. Kommer til å sette på landstrømmen når båten kommer på land, siden jeg skal ha den hjemme på egen gårdsplass. Laderen har et innebygget recycle-program som slår inn hver 14. dag, nettopp for å unngå sulfatisering. Men det toget har vel gått, i hvert fall for det eldste batteriet.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...