Jump to content

Sunwind 17


superlp

Recommended Posts

Er dette en SunWind ....eller er det snarere en SunWin og i så fall produsert av de samme som laget min Sunwin 14 ?

 

Det hadde vært artig å sett noen flere bilder av båten :yesnod:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er nok en Sunwind.. Det er eg som har slurvet litt. :rolleyes:

Det produseres også Sunwind 14, men den har eg ikkje sett.

 

Denne båten som eg har skaffet meg er noe spesiell. Det har vert en kalesjebåt i sin tid, men opp gjennom årene har de forskjellige eierene lukket den og lagt på aluminiumsplater på fronten.

 

Takk for interessen og se igjen i morgen når eg har fått noen flere bilder inn.. :wink:

Redigert av superlp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå husker jeg ikke alle detaljer i farten, men da jeg for en tid siden vurderte å kjøpe meg en liten speedbåt som jeg trodde het SunWind var det Ingar og et par andre som høflig påpekte at det nok ikke var en SunWind, men en SunWin. SunWind er visst i dag en ganske stor produsent av seilbåter, mens SunWin VAR en norsk fabrikant av mindre motorbåter, derav ”speebåten” SunWin 14 som jeg til slutt kjøpte.

 

SunWin eller SunWind var altså spørsmålet? Står det noe merke på "denne" båten?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Måtte gi opp flere bilder..

 

Nå har eg fått mitt andre problem. Første var at startmotoren gikk, men den har eg fått fikset.

 

Nå har batteriet sagt takk for seg :sad: . Tenker på å kjøpe 2 nye batteri. Lurere i så fall på hvor store de bør være?

 

1 startbatteri (til 85Hk 1984mod) og 1 bruksbatteri (til cd-spiller, lanterner, 2 små lyskastere, 2 små innelys og 1 liten lensepumpe.

 

Takker for alle svar :yesnod: .

Link to post
Share on other sites

Nå har batteriet sagt takk for seg :sad: . Tenker på å kjøpe 2 nye batteri. Lurere i så fall på hvor store de bør være?

 

1 startbatteri (til 85Hk 1984mod) og 1 bruksbatteri (til cd-spiller, lanterner, 2 små lyskastere, 2 små innelys og 1 liten lensepumpe.

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke litt "voldsomt" med to batterier til en "84mod. 85Hk" ? Hvor stor dynamo er det på denne: maks 6 - 7 Ampere ladestrøm eller noe der omkring - eller er det mer?

 

Joda jeg har selv 2 batterier i min 22", men der har jeg både mer forbruksutstyr (Wallas 1800 varmeapparat samt ikke minst kjøleskap i tillegg til det du nevner av utstyr) samt maks ladestrøm fra påhengeren på 40 Ampere. I min Sunwin med 1980 mod 40 Hk Yamaha får jeg bare maks 6 Ampere og der har jeg også bare lanterner, CD/radio og et "innelys". Der ser det ut til å holde fint med et tett blybatteri på 26 At.

Link to post
Share on other sites

Selv tenker jeg å sette inn to 60Ah start batterier fra Biltema, de er relativt rimelige. Kjører et kun som start og det andre til forbruk på lanterner og ikke minst radio, ekolodd PC/kartplotter. Kom til at det var lurt etter at jeg leste at Marwin hadde problemer med å starte etter diverse utprøving av elektronisk utstyr ombord. Med eget startbatteri bør ikke det være noe problem.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke litt "voldsomt" med to batterier til en "84mod. 85Hk" ? Hvor stor dynamo er det på denne: maks 6 - 7 Ampere ladestrøm eller noe der omkring - eller er det mer?

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet er at med det gamle batteriet kunne eg bare høre på musikk i litt over 1 kvarter så startet ikke motoren.. Kanskje det var batteriet som var for gamelt?

Link to post
Share on other sites

Problemet er at med det gamle batteriet kunne eg bare høre på musikk i litt over 1 kvarter så startet ikke motoren..  Kanskje det var batteriet som var for gamelt?

<{POST_SNAPBACK}>

Høyst sannsynlig det ja. Men på den annen side så er det ikke noe særlig å ligge og lure på om du har brukt for mye strøm til å få start på motoren senere...

 

Så jeg tror jeg ville vurdert to batterier, rundt 50-75Ah, aller helst koplet sammen med et BEP spenningsstyrt rele slik at du slipper å tenke på brytere og vendere for ikke å tappe ut startbatteriet. Hvis du så kopler alt av forbruk til forbruksbatteriet så er du i alle fall garantert å alltid ha strøm på startbatteriet! Og det er så absolutt en fordel..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Som "index" tror også jeg fast bestemt at det må ha vært et meget dårlig batteri - med mindre du har et helt diskotek ombord.

 

I min Sunwin har jeg hatt på stereoen i både 4 og 5 timer og likevel lett fått start på motoren etterpå selv bare med et 26 At batteri. Nå har jo jeg 40 Hk og ikke 85, men et 45 At eller 55 At burde holde leeenge med det utstyret ombord som du nevner. Jeg sjekket strømforbruket på min Panasonic CD/Radio og det var i snitt under 1 Ampere. Med 10 timer lytting skulle det likevel på et 55 At batteri være igjen ca 45At.

 

Nesten viktigere enn to batterier vil jeg mene det er å ha skikkelig og HØY nok ladespenning. DET er det nemlig ikke fra alle gamle påhengsmotorer. Med det elektriske utstyr du har ombord må du vel nesten glemme å slå av noe utstyr i lengre tid om du skal tappe et frisk batteri av fornuftig størrelse så mye at du ikke får start.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...