Jump to content

Ombygging/kahytt/tetting Mørebas15"


Cryptonitor

Recommended Posts

Hei.
Fikk en Møreas 15" fra 1971 med dobbelskrog billig. Det er hull i skroget. Tenker å ta ut innerskroget og fjerne skum, samt skjære bort mye for å få mer gulvplass.

Spørsmål 1: Er det strengt tatt nødvendig å ta av hele innerskroget? Båten kjennes ganske tung ut.

Spørsmål 2: Hvor mye vekt kan jeg regne med at båten tåler, når jeg lager kahytten? Tenker å lage den helt i front. 2 stoler, rattkonsoll, vindskjerm, sidevindu og tak.

MVH
Cryptonitor

IMG_20180814_200040.jpg

IMG_20180814_200050.jpg

IMG_20180815_164355.jpg

IMG_20180815_164412.jpg

IMG_20180815_164423.jpg

IMG_20180815_164451.jpg

Link to post
Share on other sites

Snudd båten igjen etter rengjøring innvendig. Tatt av fenderlist, vaska godt med høytrykkspyler og pussa. Tung som f å løfte på! Jeg lapper hull og maler skroget før jeg evt tar av den innvendige bunnen.

Spørsmål 1: Er det strengt tatt nødvendig å ta av hele innerskroget? Båten kjennes ganske tung ut.

Spørsmål 2: Hvor mye vekt kan jeg regne med at båten tåler, når jeg lager kahytten? Tenker å lage den helt i front. 2 stoler, rattkonsoll, vindskjerm, sidevindu og tak.


Spørsmål 3: Er det noe jeg burde være spesielt oppmerksom på eller ta i betraktning når jeg reparerer skrog med skade og fukt i skummet mellom skrogene?

Spørsmål 4: Ser det ut som jeg har plastpest? Hva gjør jeg da? Det har vel trukket inn i skummet hvis det er plastpest..?

IMG_20180815_182418.jpg

IMG_20180815_182425.jpg

IMG_20180815_182435.jpg

IMG_20180815_182446.jpg

Link to post
Share on other sites

plastpest er at det oppstår blærer pga en kjemisk reaksjon pga vanninntrenging i laminatet.   Det du har det ser ut som skader / slitasje 

 

om du tar ut skummet, så må båten avstives på annen måte (støpe in spant feks) da skummet sørger for stivhet i konstruksjonen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Oioioi Polyestern vil ikke herde! Blanda i herder, men kanskje litt for mye/lite. Smurt på for 1,5 timer siden. Dryppa polyester nedi hullene i skroget først, venta 30 minutter og la duk over med mer polyester på. Hva gjør jeg nå? Varmepistol?
EDIT: Greit å sparkle over med glassfibersparkel før polyestern har herda skikkelig?

Redigert av Cryptonitor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

huff.. ikke mye stivhet igjen i treverk/kryssfiner når den har konsistens som vått flattbrød :cryin:

 

her tror jeg rett og slett jeg ville satt meg i tenkeboksen litt, går jo an å få båt av dette men blir jo mye jobb og det er frusterende å jobbe med når det stadig dukker opp nye overraskelser av slik art. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...