Jump to content

Starte diesel med hjelp av varmluftpistol ?


Påmedpilen

Recommended Posts

Får ikke liv i motoren, etter at den har stått i 3 måneder og drivstofflinjen har vært tom.  Startmotor trekker friskt rundt og det kommer nå diesel sprut når jeg løser mutter for høytrykksrør inn til dysene. Tror jeg har lest et sted at man også skal lufte diesel retur-rør fra dyser (leak-off oil pipe), men jeg finner ikke noe om dette i VP-dokumentasjon; så jeg har ikke gjort dette enda. Ventilene går fint og åpning ligger på 0,3 og 0,35 millim åpning, slik de skal. Mistenker dårlig kompresjon nå, men vet ikke.  Motoren trenger å få gått litt, men det var det da..

 

Leste på et engelsk forum om oppvarming av blokken med varmluftpistol i 10 minutter.  Deretter startforsøk mens man kjørte varmluft inn i inntaket på en av sylinderne til den burde tenne.  Deretter samme for den andre sylinderen.  Har også lest at en dusj diesel inn i inntaket kan bedre kompresjonen, hvis man ikke gjør for mye av det og at startgass er vanedannende.

 

Kanskje det er noen som vil kommentere på dette, før jeg forsøker det? 597ed4aa16c75_MD11Covenfra.JPG.ceb356c4ecc7eaea5a5b00a4c7237a25.JPG

Redigert av Kjellhi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil nesten påstå at en dieselmotor som ikke starter i 15-20 plussgrader ikke er iorden.

En oljeskvett i hver sylinder,kan gjøre susen. Kan være at stempelringene har satt seg og at kompresjonen derfor er dårlig. Litt motorolje vil tette ekstra mellom sylinder og stempel og gi høyere kompresjon.

 

Å lufte returrør, er bortkastet, det har ingenting med saken å gjøre.

 

Hvis du tar ut dysene for å helle olje i syl. kan du sette på dyserørene med dysene oppi en flaske el. og kinne på motoren. Bare for å være sikker på at de fungerer og at du får dieseltåke ut av dysene.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Snart helg og da tar jeg med jeg alle kommentarene til nye startforsøk :)

 

Har ikke gjort dette før, og høytrykksrørene fikk bare lov til å "søle" en teskje ned diesel under siste lufting av systemet.  Syntes det virket vanskelig å skulle se luftbobler i dieselstrømmen. Håper jeg slipper unna med en bedre utlufting av diesel linjen :)               

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kjellhi skrev for 17 timer siden:

Snart helg og da tar jeg med jeg alle kommentarene til nye startforsøk :)

 

Har ikke gjort dette før, og høytrykksrørene fikk bare lov til å "søle" en teskje ned diesel under siste lufting av systemet.  Syntes det virket vanskelig å skulle se luftbobler i dieselstrømmen. Håper jeg slipper unna med en bedre utlufting av diesel linjen :)               

 

Vanskelig å se, litt enklere å høre. Diesel med luft bobler og freser, uten luft "bare kommer" uten særlig lyd. 

Link to post
Share on other sites

Vakkert dikt, men gjenstridig motor!

 

Kommer bitte litt hvit røyk ut når jeg kinner.  Motor øker ørlite i omdreining når den får startgass og kommer av og til med noen harde slaglyder ifb med startgass-innsprøyting.

-Tørr ikke løse av åkene for høytrykksdysene og lirke de ut, da jeg er redd jeg bare får enda mer trøbbel.

 

-Så da gjenstår det vel bare å prøve med en varme-pistol, før jeg hiver inn håndkleet..

 

Link to post
Share on other sites

Du har luftet hele veien? Dvs først på filter, deretter innløpet til høytrykkspumpe og til sist på dyserørene? Iså fall høres det rart ut at du ikke skal få start. Prøv å pumpe litt olje med oljekanne inn I innsuget til hver sylinder. 2-3 pump I hver. Det hjelper til å tette stempelringene så kompresjonen øker litt. Og gir gjerne litt ekstra røk I begynnelsen om den skulle finne på å starte..

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nomen og index: Olje i innsuget ga start med en gang (!) HURRA!

Den er kanskje blitt litt "tørr" av startgassen den har fått?  Startet greit opp igjen fra varm tilstand men var mer tungstartet da det bare var litt lunk igjen i den, så det er vel noe på gang her..

Link to post
Share on other sites

Ville latt den gått litt når du først har fått start. Ruse den litt opp og ned i turtall når den er varm. Ting og tang må som oftes "sette" seg litt når den har vært skrudd på eller stått lenge. Hvordan ser dieseltanken og filter ut? Ny diesel? Ren tank? Nytt filter? Eller det motsatte?

Link to post
Share on other sites

Nå dauer den lunkne motoren når turtallet kommer under ca 900 o/min selv om jeg gir full gass.  Og da snakker vi om en frikoblet og ubelastet motor. Nå er jeg lei hele greien :(

 

Over 1000 o/min følger den med gasspådraget, men kanskje den henger litt etter?  Men den føk faktisk opp i 2800 o/min ett øyeblikk.

Kanskje det er drivstoff relatert?  (Må innrømme at jeg gjenbrukte den dieselen som var øverst i tanken, ca 2/3 av diesel volumet, som jeg søg opp etter at den var tilsatt killer.  Dette var i forbindelse med at jeg rengjorde bunnen av tanken for ca 1/2 deciliter med geleklumper. Det var kanskje j. dumt å gjenbruke noe av denne dieselen, eller?! )

 

 

 

Link to post
Share on other sites

"Renset" ikke de 40 literne jeg kjørte tilbake..   Motor oppførte seg greit mhp turtall og hastighetsregulering den første timen den gikk etter tilbakeføringen av diesel.  Men etter hvert begynte den altså å "daue" når turtallet kom under 900 o/min.  -Er det ikke rart at motoren løper stabilt på f. eks 2000 o/min fremdeles?  Og om det er diesel kvalitet, da burde jeg vel kunne se det på det nye filteret.  (Det gamle filteret så forresten helt greit ut det også). Diesel linjen virker tett, men kan "daue"-symptomet  også være et "luftproblem",.. og finnes det andre forklaringer på at jeg kanskje ikke har motorkraft under 12-1400 o/min?  -Leste noe om å rense rørsystem med 5 liter parafin et sted.  Kan dette ha noen relevans?

Redigert av Kjellhi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har sett på FB og her i forumet at folk har opplevd at dieselsystemet kan tette seg andre plasser enn filteret, så ja, det er absolutt relevant. 

 

Jeg aner ikke hva som egner seg for å rense opp i deisellinja. Diesel er jo normalt godt egna til å rense opp, parfin blir jo mye av det samme... Men om du tar jobben så ville jeg sjekka alle "koblinger", feks utgang fra tank, dieselkran osv. Alle plasser hvor gørra kan "henge seg opp". 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...