Påmedpilen Startet 15.August.2018 Del på Facebook Startet 15.August.2018 (redigert) Får ikke liv i motoren, etter at den har stått i 3 måneder og drivstofflinjen har vært tom. Startmotor trekker friskt rundt og det kommer nå diesel sprut når jeg løser mutter for høytrykksrør inn til dysene. Tror jeg har lest et sted at man også skal lufte diesel retur-rør fra dyser (leak-off oil pipe), men jeg finner ikke noe om dette i VP-dokumentasjon; så jeg har ikke gjort dette enda. Ventilene går fint og åpning ligger på 0,3 og 0,35 millim åpning, slik de skal. Mistenker dårlig kompresjon nå, men vet ikke. Motoren trenger å få gått litt, men det var det da.. Leste på et engelsk forum om oppvarming av blokken med varmluftpistol i 10 minutter. Deretter startforsøk mens man kjørte varmluft inn i inntaket på en av sylinderne til den burde tenne. Deretter samme for den andre sylinderen. Har også lest at en dusj diesel inn i inntaket kan bedre kompresjonen, hvis man ikke gjør for mye av det og at startgass er vanedannende. Kanskje det er noen som vil kommentere på dette, før jeg forsøker det? Redigert 15.August.2018 av Kjellhi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.August.2018 Del på Facebook Svart 15.August.2018 Varm luft funker i hvert fall i kaldt vær. Brukte proanbrenner på 'sure og negative' anleggsmaskiner. Men den burde jo starte kald etter lufting. Du har nok fremdeles luft, eller luftlomme i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 15.August.2018 Del på Facebook Svart 15.August.2018 Wd 40 er finfin startgass på eldre diesel. Ikke så tørr som vanlig startgass. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
nomen Svart 15.August.2018 Del på Facebook Svart 15.August.2018 Vil nesten påstå at en dieselmotor som ikke starter i 15-20 plussgrader ikke er iorden. En oljeskvett i hver sylinder,kan gjøre susen. Kan være at stempelringene har satt seg og at kompresjonen derfor er dårlig. Litt motorolje vil tette ekstra mellom sylinder og stempel og gi høyere kompresjon. Å lufte returrør, er bortkastet, det har ingenting med saken å gjøre. Hvis du tar ut dysene for å helle olje i syl. kan du sette på dyserørene med dysene oppi en flaske el. og kinne på motoren. Bare for å være sikker på at de fungerer og at du får dieseltåke ut av dysene. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
båt 45 Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 gi full gass og trykk inn kaldstart knappen som sitter rett foran regulatoren så skal den komme hvis den er luft fri Sitér dette innlegget Link to post
Påmedpilen Svart 17.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2018 Snart helg og da tar jeg med jeg alle kommentarene til nye startforsøk :) Har ikke gjort dette før, og høytrykksrørene fikk bare lov til å "søle" en teskje ned diesel under siste lufting av systemet. Syntes det virket vanskelig å skulle se luftbobler i dieselstrømmen. Håper jeg slipper unna med en bedre utlufting av diesel linjen :) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.August.2018 Del på Facebook Svart 17.August.2018 Nå er kanskje ikke det så lett å se på bøt med vannkjølt eksos, men som en grei regel: Dieselmotor som kinnes uten at det kommer hvit røyk, får ikke diesel. Dieselmotor som kinnes og det kommer hvit røyk, klarer ikke å antenne dieselen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Dinamo Svart 17.August.2018 Del på Facebook Svart 17.August.2018 Eg har, eit par ganger starta gammel og slitt dieselmotor ved å gi den varmluft frå varmluftpistol rett i innsuget. Kaldstartknappen i tillegg, so vil eg tru at den kjem hvis den ellers er i orden Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.August.2018 Del på Facebook Svart 17.August.2018 Kjellhi skrev for 17 timer siden: Snart helg og da tar jeg med jeg alle kommentarene til nye startforsøk :) Har ikke gjort dette før, og høytrykksrørene fikk bare lov til å "søle" en teskje ned diesel under siste lufting av systemet. Syntes det virket vanskelig å skulle se luftbobler i dieselstrømmen. Håper jeg slipper unna med en bedre utlufting av diesel linjen :) Vanskelig å se, litt enklere å høre. Diesel med luft bobler og freser, uten luft "bare kommer" uten særlig lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Påmedpilen Svart 19.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2018 Vakkert dikt, men gjenstridig motor! Kommer bitte litt hvit røyk ut når jeg kinner. Motor øker ørlite i omdreining når den får startgass og kommer av og til med noen harde slaglyder ifb med startgass-innsprøyting. -Tørr ikke løse av åkene for høytrykksdysene og lirke de ut, da jeg er redd jeg bare får enda mer trøbbel. -Så da gjenstår det vel bare å prøve med en varme-pistol, før jeg hiver inn håndkleet.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 (redigert) Du har luftet hele veien? Dvs først på filter, deretter innløpet til høytrykkspumpe og til sist på dyserørene? Iså fall høres det rart ut at du ikke skal få start. Prøv å pumpe litt olje med oljekanne inn I innsuget til hver sylinder. 2-3 pump I hver. Det hjelper til å tette stempelringene så kompresjonen øker litt. Og gir gjerne litt ekstra røk I begynnelsen om den skulle finne på å starte.. Redigert 20.August.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Påmedpilen Svart 20.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2018 Nomen og index: Olje i innsuget ga start med en gang (!) HURRA! Den er kanskje blitt litt "tørr" av startgassen den har fått? Startet greit opp igjen fra varm tilstand men var mer tungstartet da det bare var litt lunk igjen i den, så det er vel noe på gang her.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.August.2018 Del på Facebook Svart 21.August.2018 Veldig bra! Det kan jo være at stempelfjærene har satt seg litt, det løsner gjerne når du får kjørt den en stund. Men du har I alle fall fått start, og det er jo en god ting! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 21.August.2018 Del på Facebook Svart 21.August.2018 Ville latt den gått litt når du først har fått start. Ruse den litt opp og ned i turtall når den er varm. Ting og tang må som oftes "sette" seg litt når den har vært skrudd på eller stått lenge. Hvordan ser dieseltanken og filter ut? Ny diesel? Ren tank? Nytt filter? Eller det motsatte? Sitér dette innlegget Link to post
Påmedpilen Svart 22.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2018 Nå dauer den lunkne motoren når turtallet kommer under ca 900 o/min selv om jeg gir full gass. Og da snakker vi om en frikoblet og ubelastet motor. Nå er jeg lei hele greien :( Over 1000 o/min følger den med gasspådraget, men kanskje den henger litt etter? Men den føk faktisk opp i 2800 o/min ett øyeblikk. Kanskje det er drivstoff relatert? (Må innrømme at jeg gjenbrukte den dieselen som var øverst i tanken, ca 2/3 av diesel volumet, som jeg søg opp etter at den var tilsatt killer. Dette var i forbindelse med at jeg rengjorde bunnen av tanken for ca 1/2 deciliter med geleklumper. Det var kanskje j. dumt å gjenbruke noe av denne dieselen, eller?! ) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2018 Del på Facebook Svart 22.August.2018 Høres veldig ut som du har funnet løsningen selv ;-) Rens tank, bytt filtre og luft motoren, igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Påmedpilen Svart 23.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2018 Så årgangs diesel er aldri noe å satse på? Hater å skulle tømme den tanken en gang til.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Om du får renset den så, men generelt, nei. Er jo mye som tyder på at du har fått med det mer enn du ønsker på tanken.. og da har du det gående. Sitér dette innlegget Link to post
Påmedpilen Svart 23.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2018 (redigert) "Renset" ikke de 40 literne jeg kjørte tilbake.. Motor oppførte seg greit mhp turtall og hastighetsregulering den første timen den gikk etter tilbakeføringen av diesel. Men etter hvert begynte den altså å "daue" når turtallet kom under 900 o/min. -Er det ikke rart at motoren løper stabilt på f. eks 2000 o/min fremdeles? Og om det er diesel kvalitet, da burde jeg vel kunne se det på det nye filteret. (Det gamle filteret så forresten helt greit ut det også). Diesel linjen virker tett, men kan "daue"-symptomet også være et "luftproblem",.. og finnes det andre forklaringer på at jeg kanskje ikke har motorkraft under 12-1400 o/min? -Leste noe om å rense rørsystem med 5 liter parafin et sted. Kan dette ha noen relevans? Redigert 23.August.2018 av Kjellhi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Har sett på FB og her i forumet at folk har opplevd at dieselsystemet kan tette seg andre plasser enn filteret, så ja, det er absolutt relevant. Jeg aner ikke hva som egner seg for å rense opp i deisellinja. Diesel er jo normalt godt egna til å rense opp, parfin blir jo mye av det samme... Men om du tar jobben så ville jeg sjekka alle "koblinger", feks utgang fra tank, dieselkran osv. Alle plasser hvor gørra kan "henge seg opp". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.