Morten_L Startet 15.August.2018 Del på Facebook Startet 15.August.2018 Har en 1986 modell Perkins 4.108 i en Jeanneau Sin Fizz 40 seilbåt som har gått sine timer med noe sparsommelig vedlikehold fra tidligere eiere. Jeg overtalte dysene nå i vår som hjalp betraktelig på manglende startvilje og røyk ved kampstart. Men den bruker en del ikke og motor samt motorrom ser ikke ut så jeg vurderer sterkt å løfte den på land for overhaling og renovere motorrom i samme slengen. Er også lei av lukten fra gammel båt der olje, diesel og graps ligger under motor og lukter. Motoren er ferskvannskjølt Har god erfaring med å handle fra Parts4engines i England før til den og de har overhalingskit til motoren til kr. 4000 (tilkommer jo moms og frakt) https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-overhaul-kit/ Har skrudd en del før, men ikke totaloverhalt motor. Spørsmålet er hvor mange timers jobb bør en regne fra motor står hjemme i boden til den er ferdig med et slikt sett? Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 15.August.2018 Del på Facebook Svart 15.August.2018 Gjetter på ca 50-70 t plus tid for transport, delekjøp og inhemting av informasjon. Det er egentlig lett, mye info finnes på nett og YouTube. Tenker at hvis du må spørre så blir det feil om du skal gjøre det for å spare penger. Du bør kanskje ha det litt som en interesse/hobby/kos/terapi også? Sitér dette innlegget Link to post
sjarlatan Svart 15.August.2018 Del på Facebook Svart 15.August.2018 Hvis du har skrudd en del før, så bør det være et overkommelig prosjekt. Som nevnt over finnes alt av nødvendig informasjon på nett. Du bør demontere motoren og kontrollere slitasje på veivaksel før du bestiller overhalingssett i tilfelle den må slipes. Kan også være lurt å oppgradere akseltetningen i bakkant da denne er beryktet for å lekke. Her har parts4engine et eget oppgraderingssett: https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-crankshaft-rear-seal-upgrade-kit/ Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.August.2018 Del på Facebook Svart 15.August.2018 Den har sikkert godt av en overhaling, men før jeg hadde løftet ut og overhalt hele motoren så ville jeg prøvd overhaling av høytrykkspumpa, om det ikke er gjort før så må det jo uansett gjøres når motoren overhales. Min 4.108 har forsåvidt alltid vært veldig lettstartet, men den røyk litt før den ble varm, gikk litt "hardt" og "tungt", men egentlig uten at jeg var klar over det. For nå jeg overhalte høytrykkspumpa så gikk motoren "lettere", det går kjappere opp i turtall, oppleves som mykere i gangen, veldig lite røyk og i det hele tatt, en helt annen motor etter overhaling av pumpa. I tillegg lakk pumpa diesel inn i motorolja via akslingen, så jeg ble kvitt oljetrykksalarm ved varm motor på lavt turtall pga dieseltynna olje, for å ikke snakke om sterk reduksjon i oljedrypp fra hist og pist på Perkinsen når olja endelig fikk være så tykk som den bør være ;-) Så siden det bør gjøres uansett, prøv det først, kanskje det er nok? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 Kjøp et motorstativ på Biltema, få motoren hjem og sett I gang. En måned eller to med puslearbeid I helgene. Et rent og ryddig motorrom med en lettstartet motor er gull verdt. Man bør ikke være redd for å ta motoren ut av båten, mange jobber kan simpelthen ikke gjøres uten. Og noe skal man jo pusle med om vinteren også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SoBo Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 Dette er enkle og lette motorer å skru på. Underliggende kamaksel gjør det mye enklere. Deler til denne kan vel fortsatt fåes hos økonomideler Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Morten_L Svart 16.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2018 trekko skrev for 23 timer siden: Gjetter på ca 50-70 t plus tid for transport, delekjøp og inhemting av informasjon. Det er egentlig lett, mye info finnes på nett og YouTube. Tenker at hvis du må spørre så blir det feil om du skal gjøre det for å spare penger. Du bør kanskje ha det litt som en interesse/hobby/kos/terapi også? Takk for estimat. Tidsestimat er litt for om det er realistisk å få den og motorrom ferdig på en vinter. Er alene med en liten gutt på 7, full jobb, gammelt hus ++ så dødtid er et fremmedord ;-) sjarlatan skrev for 23 timer siden: Hvis du har skrudd en del før, så bør det være et overkommelig prosjekt. Som nevnt over finnes alt av nødvendig informasjon på nett. Du bør demontere motoren og kontrollere slitasje på veivaksel før du bestiller overhalingssett i tilfelle den må slipes. Kan også være lurt å oppgradere akseltetningen i bakkant da denne er beryktet for å lekke. Her har parts4engine et eget oppgraderingssett: https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-crankshaft-rear-seal-upgrade-kit/ Takk for tips, dumt å gjøre masse jobb og fremdeles ha oljelekasje! Pinkvin skrev for 19 timer siden: Den har sikkert godt av en overhaling, men før jeg hadde løftet ut og overhalt hele motoren så ville jeg prøvd overhaling av høytrykkspumpa, om det ikke er gjort før så må det jo uansett gjøres når motoren overhales. Jeg vet ikke om høytrykkspumpa har vært overhalt, men tviler litt på at den har. Om det ikke blir overhaling av motor i år kan kanskje det være et forprosjekt. På sikt vil jeg uansett gjøre hele ovehalingen index skrev for 12 timer siden: Kjøp et motorstativ på Biltema, få motoren hjem og sett I gang. En måned eller to med puslearbeid I helgene. Et rent og ryddig motorrom med en lettstartet motor er gull verdt. Man bør ikke være redd for å ta motoren ut av båten, mange jobber kan simpelthen ikke gjøres uten. Og noe skal man jo pusle med om vinteren også... Å ta ut motoren er jeg ikke redd for. Har tatt ut, overhalt alene og montert en liten Yanmar 8hk i en seilbåt jeg hadde før så med litt hjelp skal nok den britiske stålklumpen få tørt land under labbene etterhvert :-) Sitér dette innlegget Link to post
sørlandschips Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 Fikk du tatt den ut og overhalt den? Litt i samme situasjon som deg Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 19.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2020 Ja, glemte visst helt å oppdatere tråden her Joda, den ble totaloverhalt. Beskrevet i tråden om båten litt nede på side 2: https://baatplassen.no/i/topic/144540-prosjekt-renovering-av-jeanneau-sun-fizz-40-fra-sliten-80-talls-seiler-til/page/2/#comments Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.