Grand Banks jr Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Jeg har til stadighet kniv liggende i bilen. Både Helle Nying (kort blad, fantastisk brukskniv) og en Helle Lappland (eller hva den heter. Samekniv.) Den er flott til å kappe ved og lage tennflis. Brukskniver på tur. Knivene ligger i bilen fordi da er de låst inne, i motsetning til å la de ligge i en skuff i huset der jeg har mine 3 småunger og alle deres venner til stadighet. Jeg så saken i NRK.no nå. Forstår virkelig ikke hvorfor han fikk forelegg. Kan forstå beslagleggelse dersom politiet er usikre på hensikten med kniven, men ikke forelegg. (Men det kan jo være sagt og gjort ting under konfrontasjonen som ikke er referert til i artikkelen.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
StåleK Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Synes boten er i grenseland, men tenker at det er greit at politiet kan reagere ovenfor rånere som fyller opp bilen med rambokniver og balltre i tilfelle det skulle komme noen Bærumsgutter de har lyst til å krangle med. Men på den annen side, jeg har en morakniv liggende i verktøykassa bak i bilen som sikkert er vesentlig skarpere enn den "showoff" kniven som politiet bøtela.... Fjerner den idag... Sitér dette innlegget Link to post
amrois Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 I en oppfølgingsak i dagens fvn.no kommer det frem at rettspraksis tillater kniv i baggasjerom. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 (redigert) M/S AIOLOS skrev for 1 time siden: Har man lov til å ha den gode gamle foldekniven med ymse redskaper på seg? Eller er det også en ulovlig ting å ha? Selv har jeg alltid med meg kniv i bilen i tilfelle jeg skulle ta en hjort langs veien, men selvsagt ikke av typen som er avbildet. Er nok greit å ha med seg kniv, men legg den på et sted du ikke kan nå den umiddelbart som f.eks bagasjerom eller nedpakket i veske. Dette sier loven: Sitat § 189. Ulovlig bevæpning på offentlig sted Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med a) skytevåpen, b) luft- og fjærvåpen, c) våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, eller d) skytevåpen som etter våpenloven 9. juni 1961 nr. 1 § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart. På samme måte straffes den som på et offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse. Forbudet i første og annet ledd gjelder ikke skytevåpen, kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål. Redigert 17.August.2018 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lars H. Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Jeg har alltid denne sveitser lommekniven i bukselommen, bortsett fra på flyreiser. Hadde bladet vært 2cm kortere hadde den vært lovlig på fly. Men hva med en handletur til Lillestrøm? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Det blir etter min forståelse ubegripelig å tolke en kniv i hanskerommet som "forsettlig eller grovt uaktsomt" uten å ha en situasjon som leder opp til det. Hvis jeg skulle bli stoppet i en rutinekontroll og bedt om vognkortet, så ligger det ofte under en kniv. Da en turkniv. Den har selvfølgelig mulighet til å påføre en "kroppskrenkelse". Men den eneste gangen det har skjedd er når jeg har spikket meg selv... (maaange år siden) Det å da skulle få bot pga en kniv i hanskerommet vil jeg definitivt føles som et overtramp. Men om en betjent hadde bedt meg om å legge kniven i bagasjerommet hadde jeg gjort det. I alle fall til neste gang jeg setter meg inn i bilen med kniv og tar den ut av beltet da den klemmer mot setekanten. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Tom Rør Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Jeg beveger meg til enhver tid i det offentlige rom med to synlige kniver på meg. Dette fordi det er en del av arbeidstøyet mitt. Den eneste gangen noen har nektet meg det, var da jeg helt spontant skulle på en konsert. Da sa vakten i døra at jeg ikke fikk bære kniv hos dem. Jeg hadde rett og slett glemt å legge dem igjen i bilen. Hvis jeg hadde stått på et gatehjørne og hengt etter arbeidstid, ville politiet mest sannsynlig gitt meg en bot, eller bare beslaglagt knivene. Det er helt ok syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Men til trådstarters spørsmål: har båten fiskeredskap er det vel naturlig og lovlig å ha en kniv som er en del av det friluftslivet. Men en stor rambokniv sammen med en liten fiskestang...? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Er vel forskjell på å ha kniv i båt og ha kniv i hanskerommet på bil. Har selvfølgelig kniv i båten. Flere. Rambokniv har jeg egentlig aldri sett nytte i annet en for fjortiser som vil tøffe seg Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Honduras skrev On 16.08.2018 at 12.32: Noen som har studert Juice som kan gi en plausibel forklaring, for dette strider mot min lekmanns-forståelse av hva et offentlig sted er og ikke er. Hva blir man når man studerer Juice? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Juicepresse? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Hva med å sitte i båt og drikke en øl. Er det ulovlig drikking på offentlig sted? Sitér dette innlegget Link to post
Ironivarsel Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 (redigert) Nøkkeldelen av paragrafen (strl §189) i denne saken er nok vilkåret "i forbindelse med"... aktverdig formål. Det er altså en konkret vurdering om man i øyeblikket bærer kniven i offentlig sted i et aktverdig formål. Angående hva som er aktverdig, så synes jeg TomRør har gode refleksjoner om eksempler på hva som er aktverdig eller ikke i forbindelse med bæring av kniv. Å ha en stor kampkniv som man kan slakte elg med i sentrum på kvelden er etter en konkret vurdering kanskje ikke så aktverdig? Spesielt når vedkommende ikke har noen planer om å slakte elg den kvelden. Angående botens størrelse så er dette noe som har økt de siste årene i et forsøk på at folk skal bli mer bevisst rundt knivforbudet, altså et håp om preventiv effekt. Angående hva som er offentlig sted så er det vel kanskje ikke så stor praktisk forskjell på å ha kniv i sekken og kniv i bilen når man er i sentrum? Risikoen for at kniven kan bli brukt hvis en situasjon blir opphetet er vel ca den samme? Redigert 17.August.2018 av Ironivarsel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 On 8/16/2018 at 9:45 AM, Sjeldenutpå said: Har politiet foresten lov å ransake utan vårt samtykke eller formel tillatelse? Ja,disse Eidsvold karene var ikke opptatt av indevidet sine rettigheter i møte med myndighetene og det har heller ikke politikerene som kom etter vært. Politiet i Norge har stor makt og en velfyllt verktøykasse de kan ta i bruk om de ønsker det. Dog syntes jeg Politiet i Norge utøver makten sin på en balansert og god måte ivertfal for de av oss som har minimalt med de å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Ironivarsel Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Sjeldenutpå skrev On 16.8.2018 at 9.45: Har politiet foresten lov å ransake utan vårt samtykke eller formel tillatelse? Det materielle grunnvilkåret er "skjellig grunn" til mistanke. Skjellig er tolket som at det kreves sannsynlighetsovervekt. Angående hvem som har kompetanse til å godkjenne ransaking så varierer dette avhengig av hva slags type ransaking det er. Husransaking mener jeg for eksempel krever godkjenning av politijurist, avlytting krever godkjennelse av domstol, mens en alminnelige ransakelse i forbindelse med mistanke om rus kan nok gjøres av politiet uten godkjenning av øvrig myndighet. Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Ironivarsel skrev for 1 time siden: Det materielle grunnvilkåret er "skjellig grunn" til mistanke. Skjellig er tolket som at det kreves sannsynlighetsovervekt. Angående hvem som har kompetanse til å godkjenne ransaking så varierer dette avhengig av hva slags type ransaking det er. Husransaking mener jeg for eksempel krever godkjenning av politijurist, avlytting krever godkjennelse av domstol, mens en alminnelige ransakelse i forbindelse med mistanke om rus kan nok gjøres av politiet uten godkjenning av øvrig myndighet. Det er viktig å skille begrepene her. Polititjenestepersoner har ulike muligheter for å kontrollere person(er) og eller bopel. Visitasjon - er hjemlet i politiloven. Brukes typisk for å avdekke våpen på person/i bil på offentlig sted. Det gjennomføres f.eks. med jevne mellomrom kontroller av tilfeldige personer innenfor et gitt avgrenset område for å avdekke våpen. Man behøver ikke skjellig grunn til mistanke for å foreta slik visitasjon grunnet hjemmelen i politiloven. Slike beslutninger tas av politimester, eller den han bemyndiger til å fatte slik beslutning. Ransaking - er hjemlet i straffeprosessloven, og ikke i politiloven slik som visitasjon er. Ransaking av bopel skal fortrinnsvis besluttes av retten, men kan også besluttes av påtalemyndighet. I flere tilfeller kan også polititjenesteperson selv beslutte ransaking uten beslutning fra verken retten eller påtalemyndigheten. Slike tilfeller er typisk dersom en mistenkt tas på ferske gjerning/ferske spor, eller at bevis kan forspilles ved opphold av ransaking. Sitér dette innlegget Link to post
Adec 530 Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Så lenge den ligger i bilen regener jeg det som privat eiendom. Ergo ikke på ofentelig sted. Blir den brukt og viftet med er jo beslag greit. Men nå er ikke jeg så kjempe glad i overivrige folk i svart lakk og lær heller da. Et sted får grensen gå.å i båt er det jo liten tvil at det er en sikkerhet å ha kniv. Med tanke på garn/tau i propell.. Sitér dette innlegget Link to post
Ironivarsel Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 kenny- skrev for 8 timer siden: Det er viktig å skille begrepene her. Polititjenestepersoner har ulike muligheter for å kontrollere person(er) og eller bopel. Visitasjon - er hjemlet i politiloven. Brukes typisk for å avdekke våpen på person/i bil på offentlig sted. Det gjennomføres f.eks. med jevne mellomrom kontroller av tilfeldige personer innenfor et gitt avgrenset område for å avdekke våpen. Man behøver ikke skjellig grunn til mistanke for å foreta slik visitasjon grunnet hjemmelen i politiloven. Slike beslutninger tas av politimester, eller den han bemyndiger til å fatte slik beslutning. Ransaking - er hjemlet i straffeprosessloven, og ikke i politiloven slik som visitasjon er. Ransaking av bopel skal fortrinnsvis besluttes av retten, men kan også besluttes av påtalemyndighet. I flere tilfeller kan også polititjenesteperson selv beslutte ransaking uten beslutning fra verken retten eller påtalemyndigheten. Slike tilfeller er typisk dersom en mistenkt tas på ferske gjerning/ferske spor, eller at bevis kan forspilles ved opphold av ransaking. Fin presisering det. Dog usikker på om politiloven hjemler den type ransaking(visitasjon) i dette tilfellet. Å først sjekke for promillekjøring, og deretter såkalt visitasjon etter politiloven 7a er jeg skeptisk til. Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Ironivarsel skrev 1 time siden: Fin presisering det. Dog usikker på om politiloven hjemler den type ransaking(visitasjon) i dette tilfellet. Å først sjekke for promillekjøring, og deretter såkalt visitasjon etter politiloven 7a er jeg skeptisk til. I et tilfelle hvor en bilfører er beruset, blir vedkommende anholdt an politiet. Politiet har da med hjemmel i politiloven paragraf 10 anledning til å visitere vedkommende for å søke etter våpen eller andre farlige gjenstander, for så å ta disse i forvaring/beslag. Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Adec 530 skrev for 8 timer siden: Så lenge den ligger i bilen regener jeg det som privat eiendom. Ergo ikke på ofentelig sted. Blir den brukt og viftet med er jo beslag greit. Men nå er ikke jeg så kjempe glad i overivrige folk i svart lakk og lær heller da. Et sted får grensen gå.å i båt er det jo liten tvil at det er en sikkerhet å ha kniv. Med tanke på garn/tau i propell.. Befinner bilen seg på offentlig vei, så er bilen på offentlig sted, og man har således ikke anledning til å bære kniv på offentlig sted uten aktverdig formål. Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 For øvrig så kan sivilister også foreta pågripelser med etterfølgende ransaking for å avdekke våpen/farlige gjenstander. Det er denne hjemmelen i straffeprosessloven vektere benytter seg av når de pågriper personer. Sitér dette innlegget Link to post
Ironivarsel Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 kenny- skrev 10 minutter siden: I et tilfelle hvor en bilfører er beruset, blir vedkommende anholdt an politiet. Politiet har da med hjemmel i politiloven paragraf 10 anledning til å visitere vedkommende for å søke etter våpen eller andre farlige gjenstander, for så å ta disse i forvaring/beslag. Den hjemler vel bare visitasjon(ransaking) på person, og ikke en mer omfattende sjekk av hulrom i bilen. Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Ironivarsel skrev 33 minutter siden: Den hjemler vel bare visitasjon(ransaking) på person, og ikke en mer omfattende sjekk av hulrom i bilen. Det er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 fjordgrynt skrev 16 minutter siden: Og privatrpersoners rett til å ransake er nedfelt i hvilken lov ? Det er, som nevnt, hjemlet i straffeprosessloven. Pågripelse er hjemlet i 176, og ransaking av pågrepet person i 178. Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 fjordgrynt skrev 3 minutter siden: Jepp. Og en tokning av §178 slik det er gjort her, med å henvise til kniver funnet i et hanskerom, er mildt sagt veldig spesielt. Slike episoder bryter ned tilliten til politiet blant de svake gruppene i samfunnet som trenger en slik tillit mest. Vi som har hovedfag og gode jobber - vi klarer oss. Men når politiet går åpent ut og trakasserrer folk som ikke har så mye bagasje som oss andre - da blir det bare kvalmt. Jeg vet verken grunnlaget for at politiet kontrollerte bil og fører, ei heller hvilken hjemmel som er benyttet. Refererte til tidligere innlegg om siviles adgang til pågripelse/ransaking. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.