goggen000 Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 I båten anser jeg kniven som et viktig hjelpemiddel på linje med bøtter, tau etc Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 (redigert) Det er vel gjerne vi som ikke er borti politiet som er mest fornøyd med hvordan politiet håndterer makten sin. Jeg har ikke noe problem med om han som ble dømt føler seg trakasert av politet og føler på en god dose med politiforakt. Det er bare å smake litt på det. Man sitter parkert i sin egen bil uten noe på rullebladet så kommer politiet å påstår du er ruset for å skaffe seg åpning til å gjøre nesten hva som helst. Du blir truet til å gjennomgå en amerikansk rusjekk med balansering på linje,fingrer mot nesen osv. Etter det hadde nok politiet i de fleste land begynt tilbake trekkingen men norsk politi mater på videre med en urintest på stedet. For så å toppe det hele med ransaking av person og endevending av bil. Eneste grunn for å komme i en slik sitvasjon er at kameraten din var tatt med knark tildligere. Det er helt greit at politiet fattet interesse men jeg syntes politiet har gått alt for langt i denne saken. De skulle gitt seg når den ustraffede sjaføren var sjekket ut mot ruskjøring Så hvorfor det ble som det ble blir bare spekulasjoner men er ikke forundret om tjenestemennene sitt store ego er en faktor. Det er lett å tenke i de baner at ungdommen ikke utviste den respekt som tjenestemennene syntes de fortjener. Redigert 18.August.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ironivarsel Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 pipe skrev 2 minutter siden: Det er vel gjerne vi som ikke er borti politiet som er mest fornøyd med hvordan politiet håndterer makten sin. Jeg har ikke noe problem med om han som ble dømt føler seg trakasert av politet. Det er bare å smake litt på det. Man sitter parkert i sin egen bil uten noe på rullebladet så kommer politiet å påstår du er ruset. Du blir truet til å gjennomgå en amerikansk rusjekk med balansering på linje,fingrer mot nesen osv. Etter det hadde nok politiet i de fleste land begynt tilbake trekkingen men norsk politi mater på videre med en urintest på stedet. For så å toppe det hele med ransaking av person og endevending av bil. Eneste faktor for å komme i en slik sitvasjon er at kameraten din var tatt med knark tildligere. Det er helt greit at politiet fattet interesse men jeg syntes politiet har gått alt for langt i denne saken og skulle gitt seg når den ustraffede sjaføren var sjekket ut mot ruskjøring. Enig. Bevisregler i Norge gjør at man som hovedregel kan legge frem bevis i retten som har blitt innhentet ulovlig av politiet. Det hjelper altså ikke tiltalte at politiet misbruker sin makt, han kan likevel bli straffet for brudd på loven selv om bevisinnhentingen ikke var i henhold til straffeprosessloven/politiloven. Sånn må det nok være, men det krever at politiet svært bevisst overholder sine inngrepshjemler for at de ikke skal miste tillit i befolkningen. Men nå har jo diskusjonen sklidd ut litt her. Spørsmålet var om man kan bli straffet for dette i båt, og det skal nok svært mye til. Kniv er et naturlig verktøy i båt, og også nødvendig rent sikkerhetsmessig i tilfelle tau må kuttes osv. Det er ikke på samme måte like nødvendig i bil, om enn nødvendig i det hele tatt . En skuff i en båt vil nok også sjelden regnes som offentlig sted. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 (redigert) Jeg tror man kan konkludere med at kniv i båt ikke er straffbart og har man kniven i verktøykassen i bagasjerommet på bilen er også det godt innenfor. Så etter min mening er det ikke vesen forskjell på hvor i bilen kniven ligger da det tidsmessig kun skiller 2-3 sekunder fra man bestemer seg for å holde den. Det som jeg forundrer meg litt over er at både retten og politiet likestiller det med å gå med kniv på byen og det å ha en kniv i hanskerommet på bilen når straffen bli utmålt. Her burde det vært ett klart skille på bøtenivået Redigert 18.August.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 On 8/16/2018 at 1:13 AM, Geir Hel said: wtf har masse kniver i båten,ka du har på deg når du er ute på to bein er noe annet Er ikke ute på to bein når jeg kjører bil. Forøvrig har jeg selvfølgelig kniv i verktøykassa bak, og om den tilfeldigvis ligger litt i hanskerommet fordi jeg har hatt bruk for den til et eller annet aktverdig formål nylig, så skjønner jeg ikke hvordan det skal kvalifisere til bot. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 On 8/16/2018 at 6:43 AM, Knallipadden said: Det er faktisk en meget plausibel tanke. I dette tilfellet var det dét. Men loven gjelder oss andre også. Så selv om politiet ikke har noen skjellig grunn til å ransake min bil blir ikke nødvendigvis kniven jeg har der noe mer lovlig. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 On 8/16/2018 at 10:52 AM, Janoho said: Lignende saker har blitt omtalt av andre medier tidligere. I 2007 fikk en kvinne 3000 kroner i bot for å ha oppbevart en kniv i ryggsekken da hun gikk over torvet i Lillehammer. Til helga skal jeg på tur med MC til hytte. Jeg skal da kjøre til Gardermoen tidlig torsdag morgen, parkere sykkelen, antagelig stappe tur-bagasjen i en oppbevaringsboks, fly en dagstur med jobben, lander seint på kvelden igjen og avspaserer fredagen. Det ville jo vært naturlig å ha med en kniv, men det er nok ikke. Det blir heller å maltraktere ikea-kniven som allerede er på hytta er jeg redd ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 On 8/16/2018 at 1:14 PM, Pinkvin said: Hopper du over biter av det du leste i artikkelen med vilje? Jeg leste at grunnlaget for ransakelse av bilen var knyttet til passasjeren. Videre at kjøring på offentlig vei regnes som å være på offentlig sted, at de ikke regner det som sannsynlig at kniven var der fordi den var brukt til noe aktverdig osv. Dette har ikke noe med artikkelen å gjøre. Har lest om folk som er blitt bøtelagt for å drikke i baksete på bil på offentlig sted, og det har vel vært tråder her som har diskutert hvorvidt det egentlig er noe annerledes i båt... Eksempelet med bruk av toalett i bobil belyser jo hvor artige disse lovene egentlig er. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 6 hours ago, fjordgrynt said: og ikke i samsvar med det som var stortingets intenson med loven; å hindre voldelig pøbel fra å gjøre ugjerninger ute på byen. Generelt så er det vel ikke noe automatikk i at det er samsvar mellom politiets handlemåte og Stortingets intensjon med loven. Sitér dette innlegget Link to post
Ironivarsel Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 quantumduck skrev 20 minutter siden: Dette har ikke noe med artikkelen å gjøre. Har lest om folk som er blitt bøtelagt for å drikke i baksete på bil på offentlig sted, og det har vel vært tråder her som har diskutert hvorvidt det egentlig er noe annerledes i båt... Eksempelet med bruk av toalett i bobil belyser jo hvor artige disse lovene egentlig er. Man har ofte straffebestemmelser som rammer mange forskjellige handlinger, slik at det ikke skal bli eventuelle lovtomme rom som man kan utnytte. Derav er for eksempel offentlig sted definert relativt bredt. Et annet godt eksempel i straffeloven på dette er strl § 266, som var medieaktuell i Senterpartiets famøse SMS-sak. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QlBAbx/jusseksperter-uenige-i-om-meldingen-til-navarsete-kan-vaere-straffbar Siden straffebestemmelser ofte er vide så kan man nok i teorien pådra seg endel bøter hvis man er i båten på Aker brygge og sitter på toalettet med døra på gløtt samtidig som man spikker og drikker. I praksis vil nok ikke dette skje fordi man i strafferetten har rom for skjønn hvor påtalemyndigheten kan velge å ikke straffeforfølge selv om handlingen som er gjort dekker straffebudet. Politiet(og retten) er likevel ikke alltid like flinke til dette, og da diskuterer man gjerne om dette egentlig burde være straffbart, og om ikke straffebestemmelsen burde justeres eller lage unntaksbestemmelse i loven. Dette skjer med jevne mellomrom, og da blir det ofte også medieoppmerksomhet. Et veldig godt eksempel på dårlig skjønn hos påtalemyndigheten finner du feks her: https://www.vg.no/nyheter/i/Rxryzr/jente-15-anmeldte-overgrep-fikk-bot-for-hasjroeyking . Et annet kanskje godt eksempel er artikkelen det er referert til av trådstarter. Når det kommer til risikoen for at man driver med ulovlig knivbruk i båt, så er nok terskelen for at det skal være straffbart rimelig skyhøy. Både fordi en båt sannsynligvis sjelden vil befinne seg på et offentlig sted, samt fordi man som oftest vil oppbevare kniv til såkalte aktverdige formål i båten(feks. viktig for sikkerheten). Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Kom på noe jeg har opplevd med kniv da jeg leste denne absurde knivsaken. Drev en stund på med proteinbrød som vi ikke serverer på kantina i jobben, som en del av det å få litt unødvendig vekt av kapteinen. Dette kjøpte jeg på Rema 1000. På vei til jobb svingte jeg innom Kiwi i Krokstadelva for å kjøpe brødkniv. Brukte denne på kontoret mitt, og tok med brødskiver til kantina. Men... etterhvert havnet denne brødkniven i PC veska da jeg etterhvert gikk over til vanlig kost. Ikke tenkte jeg på at brødkniven fortsatt lå i PC veska da jeg bestilte reise til Kina og satte meg på flytoget. PC veska var håndbagasje, så på OSL tok jeg jo ut både PC og Ipad, men ikke den Kiwi kniven jeg hadde glemt bort. (Det er en sånn ganske lang en, med sort skaft). Det ble ikke oppdaget. Flyruten var rett ut av Schengen, så det var ingen andre kontroller på vei til Shanghai. Så kan dere jo forestille dere min reaksjon på hjemturen, i sikkerhetskontrollen på flyplassen i Shanghai, da duden med uniform og hvite hansker, drar frem Kiwi brødkniven fra PC veska mi og holder den opp som et våpen. (som den jo er)... Jeg sa ikke et ord. Men de tok den, pakket den inn i plast og tok beslag på linje med om det hadde vært en flaske med vann. Alt gikk bra, og jeg reiste hjem. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
boble65 Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Hva har egentlig alt dette med kniv i båt og gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 pipe skrev for 20 timer siden: Så hvorfor det ble som det ble blir bare spekulasjoner men er ikke forundret om tjenestemennene sitt store ego er en faktor. Det er lett å tenke i de baner at ungdommen ikke utviste den respekt som tjenestemennene syntes de fortjener. Ja, det er mulig. En annen mulighet er at politiet hadde mer etterretningsinformasjon enn det som framgår i avisen. Ettersom jeg verken kjenner mannen eller polititjenestemennene så velger jeg å tro at polititjenestemennene handlet slik fordi de hadde mistanke om noe straffbart. Jeg velger å tro, inntil annen informasjon foreligger, at polititjenestemenn har gode hensikter og kjenner rutinene de skal følge. Det er derfor de selekteres strengt før de begynner på politihøgskolen og vel stort sett jobber i par slik at en kollega bidrar til å begrense sannsynligheten for maktmisbruk. Jeg tror vi alle er enige om at 99% av oss bør kunne gå med kniv på offentlig sted uten at vi utgjør noen fare. Samfunnet beskytter seg mot den ene prosenten (eller mindre) som vil utgjøre en stor trussel hvis de får gå bevæpnet med kniv i Oslo sentrum. Loven er der for å beskytte de svakeste (ubevæpnede). Trådstartar spør om det vil være lovbrudd å ha kniv i båten. Det vet vi neppe før et slikt mulig lovbrudd har vært prøvet for retten. Fram til det blir et rettsgrunnlag som forbyr slike kniver så er jeg overbevist om at det store flertallet av oss fortsatt vil være lykkelige eiere og brukere av våre båtkniver. For de fleste av oss som er ikke-jurister så vil det være lett å spa opp en haug argumenter for å ha kniv i båten for å ivareta egen og andres sikkerhet på sjøen. Det blir opp til rettsvesenet - hvis en slik sak blir prøvet - å avgjøre om våre argumenter er gode nok. Saken det refereres til gjelder ikke båt men bil. Der er det nå rettsgrunnlag for å straffe personer som oppbevarer kniv (i alle fall uten "aktverdig formål"). Det er bestemt på to nivåer i rettsapparatet. Og jeg forstår begrunnelsen: Loven kunne fort bli uthulet hvis man hadde laget et unntak. Jeg kommer til å fortsette et liv som potensiell lovbryter. I bilen har jeg en tapetkniv som jeg regelmessig bruker til hverdagslige oppgaver. Men det kan gå et par uker mellom hver gang. Jeg innser nå at jeg kan bli straffet for det. Men jeg velger å tro at hvis politiet stopper meg og hvis de ransaker bilen og hvis de finner kniven i sidelommen så vil de enten ignorere den, ta den med seg eller informere meg om at jeg ikke har lov til å ha den med. Men jeg godtar at hvis de gir meg et forelegg så har de rett til det - for å beskytte uskyldige som ellers kunne blitt knivskadet i Oslo sentrum. Det hadde vært sure penger. Men jeg hadde forstått begrunnelsen. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 fjordgrynt skrev for 3 timer siden: Her er det rettsapparetet som har uthulet loven - gjordt den gjeldene på områder som aldri var i tankene til stortingsrepresentantene som vedtok den. DET er en farlig utvikling. Men hvem skal tolke lovene og lovgivers intensjon om ikke rettsapparatet skal gjøre det? Men hvis du mener at lovgiver bør endre loven elle arbeide for at den ikke får urimelige utslag så har jeg forståelse for den oppfatningen. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 24 minutes ago, forskern said: Men hvem skal tolke lovene og lovgivers intensjon om ikke rettsapparatet skal gjøre det? Men hvis du mener at lovgiver bør endre loven elle arbeide for at den ikke får urimelige utslag så har jeg forståelse for den oppfatningen. Da må vel egentlig lovgiverne bite i det sure eplet, innse at de har formulert seg på en måte som er åpen for feiltolkning og revidere lovverket. Vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Hvor langt skal man trekke denne saken? Det er da en rekke ting som ikke er logiske i artiklene om saken, klart forskern her har rett, og at det er ting vi ikke vet i tillegg. Tidslinjen har følgende punkter som vi kjenner til: Mann, 20år, kniv kjøpt for en 50lapp for flere år siden, skal brukes til friluftsliv og matlaging på hytta, kjører rundt i byen om kvelden med kamerat som er kjent for politiet pga bråk, kniven ligger i hanskerommet. Dette henger ikke på greip. Det er flere problemer i historien, bla: https://www.aliexpress.com/item/SR006-Straight-Assault-Knife-With-Nylon-Sheath-53HRC-420-HK-Free-Shipping/1278796301.html "Assault" kniv er den klassifisert som, det betyr overfall. Du får den neppe for en 50lapp i Norge når den koster ca 20USD på AlienExpress. Dette er heller ikke en matlagingskniv for hyttebruk. Det er da ingen grunn til å tenke seg at dette påvirker hvermannsen med aktverdige formål, med mindre hvermannsen setter seg i en slik situasjon og det gjør jo ikke hvermannsen. Historien er uheldig for han som mener seg urettmessig dømt. Men vi andre kan nok fortsette akkurat som før, med mindre du har for vane å ha en assault kniv i hanskerommet når du kjører med suspekte folk i bilen om kvelden i byen. Det er liksom litt mistenkelig. Kniv i båten er vanlig og nødvendig, men det er jo greit om den passer noenlunde til det du skal bruke den til. Men det er klart at både en og to fiskekniver, kniv til tauverk, og kniv som kan benyttes til reparasjoner (skjære til ny pakning osv) og bor i verktøyskassen, samt reservekniv må være OK i båt. Dette bør ikke ødelegge søndagskvelden til noen. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 andre åpenbare spørsmål i historien er bla: Hvorfor har en tja la oss si 17 åring kjøpt Assault kniv (han er 20 og kjøpte den for flere år siden...) Hvorfor legger man kniven i haskerommet? Hvorfor er den ikke enten igjen på hytta, eller i bagasjen? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 (redigert) slett Redigert 19.August.2018 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 (redigert) slett Redigert 19.August.2018 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 (redigert) forskern skrev for 15 timer siden: Jeg tror vi alle er enige om at 99% av oss bør kunne gå med kniv på offentlig sted uten at vi utgjør noen fare. Samfunnet beskytter seg mot den ene prosenten (eller mindre) som vil utgjøre en stor trussel hvis de får gå bevæpnet med kniv i Oslo sentrum. Loven er der for å beskytte de svakeste (ubevæpnede). Problemet er vel at loven også er lik for alle. Dersom denne karen kan dømmes for å ha en kniv i hanskerommet i bilen, så kan også du og jeg dømmes for det samme. Argumentet om at loven skal beskytte de svakeste, blir i denne sammenhengen litt det samme som når Staten ønsker å lese all din post, e-poster og annet, samt avlytte telefonen din og hjemmet ditt, fordi de ønsker å beskytte deg fra farlige terrorister. Dersom du ikke har noe å skjule, så bør det heller ikke være noe problem at privatlivet ditt krenkes på det groveste. Jeg har kniv i både bilen og båten, kjekt å ha. Man vet jo aldri hva som kan skje? Man kan få bilproblemer hvor en kniv kunne være kjekt å ha, kanskje man trenger et pølsespyd eller vil spikke en fløyte, kanskje jeg skulle fiske litt på en brygge, mulighetene er mange? Nå må jeg altså være særdeles forsiktig. Skulle jeg bli stoppet av politiet, og de spør om vognkortet, som ligger i hanskerommet, så kan de tilfeldigvis se kniven min, å jeg ender opp i arresten og bøtelegges med rundt 10 000 kroner. Det kan også være de finner en eller annen tullete grunn til å ransake bilen. Det ser ut som folk flest tror at det nærmest krever rettsordre fra en dommer, men i Norge så er det i grunn fritt frem, politibetjenten kan stikke fingeren i lufta å hevde det lukter vodka, hasj eller død mann, for så å ha skjelig grunn til mistanke. Dette er jo slikt rettstull som rammer oss alle og svekker tilliten til rettsvesenet totalt. Det kan godt være vedkommende her hadde meg seg kniv som "våpen", men det kan jo umulig bevises. Denne dommen setter en rettpraksis som nå gjør at bilen er offentlig sted, og man må akte seg for hva man gjør og har i bilen til en hver tid, og at det er til "aktverdig" formål osv. Denne karen bør anke dommen, det er helt fantastisk at en gjeng jurister klarer å koke opp slikt vås, forhåpentligvis finnes det et par fornuftige mennesker høyere opp i rettsvesenet som kan endre på denne dommen, men det er nok tvilsomt. Redigert 19.August.2018 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 6 hours ago, adeneo said: [...] Denne karen bør anke dommen, det er helt fantastisk at en gjeng jurister klarer å koke opp slikt vås, forhåpentligvis finnes det et par fornuftige mennesker høyere opp i rettsvesenet som kan endre på denne dommen, men det er nok tvilsomt. Fra NRK: Quote Karl Naadland Janz anket saken til Agder lagmannsrett, men anken ble avvist. Han har avfunnet seg med at han må betale forelegget. Anken ble avvist, dommen er rettskraftig. Slik kan det gå, presedens er satt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Kniven, personen, historikken og muligens situasjon som ingen av oss kjenner til, tilsier at dette er en riktig dom. Det har vært nok knivstikking, eller tar jeg feil ..? Ingen lovlydig trenger bekymre seg for konsekvensen av denne dommen er min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 I denne aktuelle saken så vet vi egentlig veldig lite om hva som er skjedd og hvilke vurderinger som er gjort. Vi får stole på at alle involverte i saken har gjort jobben sin og at riktige vurderinger er gjort. Om politiet skulle stoppe oss på vei til båten og oppdager en kniv i bilen, som brukes ved f.eks. fiske, så vanker det nok ikke bøter og det som verre er. I verste fall så får en helt sikkert beskjed om å ha den i bagasjerommet eller noe sånt under transport. Politiet kan i de aller fleste tilfeller utvise skjønn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.