Kuleberg Startet 16.August.2018 Link til dette innlegget Startet 16.August.2018 God dag alle sammen. Nå har vi hatt tilgang på en 19-fots skjærgårdsjeep på sjøen i noen år. Vi har fått 2 barn, og begynner sånn smått å drømme om å kjøpe en daycruiser til dagsturer på sjøen. Vi har generelt lite båt-erfaring, men det tekniske klarer jeg greit, derfor er jeg usikker på om innenbords er så mye værre en utenbords kostnadsmessig Har da begynt sånn smått å se etter en daycrusier med en liten kabin, 4-takts motor, og best mulig plass i bakre sofa, samt ok tomleplass på midten for barna. Vi ønsker ikke en bowrider, da vi savner en god plass å stu vekk ting både på tur og plass til å låse inne diverse slik at vi slipper å ta med oss noe særlig hver gnag vi skal ut i båten. I denne omgang så ser vi ikke behovet for toalett, kokeapparat og slikt, så det er kanskje en fordel å finne en båt uten for mye slikt enn å miste den plassen. Plassmessig liker jeg for eksempel Skibsplast 650/550 fra slutten av 90-tallet, Yamarin DC med buesofa bak, samt noen Flipper, Bella og Nidelv ser ut som har vår type løsning Det ligger jo også mange fancy båter som er billig i forhold til alder i form av Bayliner, Stingray, Wellcraft også, men her er det innenbords motor der motorkassa tar en del plass Så di store spørsmålene: -Er innenbords fra rundt 2000 en kostbar affære å eie? -Hvor mye mer drivstoff bruker en innenbords kontra 4-takt utenbords? -Er det noen av disse 1997 og nyere daycruisere man bør styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Personlig ville jeg styrt unna så gammel 4 takt utenbordsmotor. Såfremt det ikke er en Yamaha som er godt ivaretatt. Innabords motorer med feskvannskjøling og innsprøyting er etter mitt syn et vel så bra valg når det begynner å bli gammel båt. Der kan du finne litt eldre båter med nyere motor i prisklassen du forespeiler deg Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
hanto1 Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Drivstoff forbruket er relativt likt ( inboard / outboard bensin, begge er 4 takts motorer), men det er litt mere styr med drev. Hadde gått for en eldre båt med nyere motor, det gir deg mest for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 enig med Hanto1. Eldre båt - utenbords ikke eldre enn 10 år. Eller legg litt på budsjettet. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Jeg har skibsplast 655, som også muligens er innenfor budsjett om du er tolmodig. tenkte også at do er noe vi egentlig ikke trenger, men er glad jeg kjøpte med do. Med damer og barn ombord har man plutselig bruk for den. Men så klart krever det litt vedlikehold. Ellers er kabinen fin å ha, både når ungene vil ha litt fred, og ikke minst om det blir mange timer i sola er det fint å hvile der. har selv en Suzuki fra 2005. Gått 500 timer og går fortsatt helt fint. Den får stå der så lenge den funker. Jeg synes båter med innenbordsmotor er litt penere, men utenbords er mere praktisk for en som ikke liker å skru Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kuleberg Svart 16.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Takk for gode svar. Jeg har bare fått med meg ar det har vært fler innenbordsmotorer på typisk 4,3liter, og at disse fort bruker 50% mer enn en en 4takt utenbords. Men så lenge man holder seg til insprøytning så er det kanskje ikke så galt. Ser jo ofte at båter til rundt 150.000 stiger voldsomt i pris med. Nyere påhengsmotorer påmontert Er det noen spesielle drev som er å foretrekke, eller noen man bør holde seg unna? Sitér dette innlegget Link to post
Tobiasitårnet Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 169000kr Windy 22 med ny motor. Kongebåt. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=124135826 Den har lagt ute for salg en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 En båt jeg syns virker undervurdert er askeladden z7. Rykter fra bekjente som prøver å selge slike selv tilsier at man kan få disse ned mot 200 000, særlig nå når vi går mot høst. Husk at oppgitt pris sjeldent gjenspeiler hva båten faktisk går for. Flott stor båt, som regel med skuddsikre mercruiser bensinsmotorer, som burde tilby rikelig med glede for eieren. Jeg tror den lave prisen skyldes mye den litt spesielle fargen som jeg personlig synes bare er stilig. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Kuleberg skrev for 3 timer siden: Takk for gode svar. Jeg har bare fått med meg ar det har vært fler innenbordsmotorer på typisk 4,3liter, og at disse fort bruker 50% mer enn en en 4takt utenbords. Det er hva man tar ut av effekt som bestemmer forbruket. På 4t motorer ganger man feks på en 220 hk motor hk med 0,321. Blir i overkant av 70l pr time hvis man bruker alle 220 hk. Bruker man 110 hk, så blir det 35l pr time. Er ingen forskjell om det er innenbords eller utenbords. Så sant motoren er frisk da Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Kuleberg Svart 17.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Draco24styling skrev for 6 timer siden: Det er hva man tar ut av effekt som bestemmer forbruket. På 4t motorer ganger man feks på en 220 hk motor hk med 0,321. Blir i overkant av 70l pr time hvis man bruker alle 220 hk. Bruker man 110 hk, så blir det 35l pr time. Er ingen forskjell om det er innenbords eller utenbords. Så sant motoren er frisk da Jeg er godt kjent med motor på hjul, men i vann så er øker ikke motstand i takt med hastighet på lik linje. En bil med underdimensjonert motor må gjerne jobbe hardere for å gi samme farten som en som er større, og kan da fort bli en motor som ikke er så bensingjerrig. Det gangestykket du snakker om er vel avhengig av innsprut med avgassmåling for ren forbrenning. Sånn rent teoretisk vil da en motor med fler kubik gå rimeligere ved akslerasjon på lave turtall, da man her benytter seg av et høyere moment. Uten at jeg har sett en typisk momentkurve på båtmotorer. Men ved daglig bruk uten å dra på for mye konkluderer vi med at drivstofforbruket ikke er en faktor som er så viktig ved innkjøp? Hvordan er disse 1.7 dieselmaskinene? Ser fort for meg at man kan spare 10.000 i året på drivstoff når man får bruke avgiftsfri diesel. Er det verd det i forhold til vibrasjonsnivået? Ps: angående den windyen der, så er vi veldig fornøyd med vår windy skjærgprdsjeep, men for min del blir nok hele båten litt for gammel i utseende Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Om det er Mercruiser 1,7 120hk så anbefaler jeg et søk her på forumet. Den maskinen har en del havarier pga waste gate som henger. Store reparasjoner. Som alle andre motorer må den passes på. Og ikke sett den i for stor båt. Jeg hadde Nidelv 690med denne og den måtte jobbe tungt der Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Hadde gjerne kjøpt den Windyen om den er pent restaurert, en slik klassiker vil antakelig holde seg bra i pris om den fortsatt holdes strøken. Skal du ha nyere båt med nyere diesel ryker budsjettet fort. Sitér dette innlegget Link to post
Kuleberg Svart 17.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Jeg ser at budsjettet trenger ikke sprekke så veldig. Et raskt søk viser at men kommer langt under 200, uten at motor nødvendigvis er så dyrt. for 175k: Skipsplast 655 2006mod : https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126762255 for 135k: Skipsplast 655 96mod med motor fra 2010: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126144205 Sitér dette innlegget Link to post
Tobiasitårnet Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Kjære Kuleberg. Husk nå på at en gammel Windy bestandig vil være en flott klassiker. Du blir Konge på fjorden med den. Solid skrog konstruert av Jan Hermann Linge. Tørr påstå at ingen av dagens 22 fotere har samme gode sjøegenskaper. Sjekk denna annonsen på en tilsvarende båt som totalrenovert. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88362706&fks=88362706 Men som hanto1 sier, så må den være pent pusset opp. Har selv en Windy 23FC, er veldig fornøyd med den, men 22 foteren er finere. En Skipsplast er bare en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Kuleberg Svart 19.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Hehe du omtaler Windy på samme måte som jeg omtaler Volvo. Jeg er på mange måter enig. Hva sjøegenskaper gjelder, så er vi svært fornøyd med vår Windy Fisherman, selv om den bare er 19 fot Sitér dette innlegget Link to post
Tobiasitårnet Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Kuleberg skrev for 10 timer siden: Hehe du omtaler Windy på samme måte som jeg omtaler Volvo. Jeg er på mange måter enig. Hva sjøegenskaper gjelder, så er vi svært fornøyd med vår Windy Fisherman, selv om den bare er 19 fot Jaja, vi har våre ideer. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Tobiasitårnet skrev On 18.8.2018 at 11.50: Kjære Kuleberg. Husk nå på at en gammel Windy bestandig vil være en flott klassiker. Du blir Konge på fjorden med den. Solid skrog konstruert av Jan Hermann Linge. Tørr påstå at ingen av dagens 22 fotere har samme gode sjøegenskaper. Sjekk denna annonsen på en tilsvarende båt som totalrenovert. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88362706&fks=88362706 Men som hanto1 sier, så må den være pent pusset opp. Har selv en Windy 23FC, er veldig fornøyd med den, men 22 foteren er finere. En Skipsplast er bare en båt. Pussig, jeg holdt på å skrive nesten nøyaktig det samme. Jeg har også en 23FC jeg er veldig fornøyd med men 22 sport er i mine øyne en penere og "kulere" båt. Vi setter pris på toalett og kjøkken i 23FC men hadde det ikke vært for det ville jeg hatt en 22 sport. Dette er båter med fantastiske skrog som du vil sette pris på når det blåser litt. Det finnes også etterfølgeren Windy 7500 med noe mer moderne linjer https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=121576901 Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Jeg synes nå skibsplast 655 ser bedre ut enn de fleste eldre windyer og lignende. Kanskje med unntak av den 22 sport. skrogene på windy er nok hakket bedre. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.