Jump to content

Tips til daycruiser under 200.000

Kuleberg

Recommended Posts

God dag alle sammen.

Nå har vi hatt tilgang på en 19-fots skjærgårdsjeep på sjøen i noen år. Vi har fått 2 barn, og begynner sånn smått å drømme om å kjøpe en daycruiser til dagsturer på sjøen.

Vi har generelt lite båt-erfaring, men det tekniske klarer jeg greit, derfor er jeg usikker på om innenbords er så mye værre en utenbords kostnadsmessig 

Har da begynt sånn smått å se  etter en daycrusier med en liten kabin, 4-takts motor, og best mulig plass i bakre sofa, samt ok tomleplass på midten for barna. Vi ønsker ikke en bowrider, da vi savner en god plass å stu vekk ting både på tur og plass til å låse inne diverse slik at vi slipper å ta med oss noe særlig hver gnag vi skal ut i båten.

I denne omgang så ser vi ikke behovet for toalett, kokeapparat og slikt, så det er kanskje en fordel å finne en båt uten for mye slikt enn å miste den plassen.

Plassmessig liker jeg for eksempel Skibsplast 650/550 fra slutten av 90-tallet, Yamarin DC med buesofa bak, samt noen Flipper, Bella og Nidelv ser ut som har vår type løsning

Det ligger jo også mange fancy båter som er billig i forhold til alder i form av Bayliner, Stingray, Wellcraft også, men her er det innenbords motor der motorkassa tar en del plass

Så di store spørsmålene:

-Er innenbords fra rundt 2000 en kostbar affære å eie?

-Hvor mye mer drivstoff bruker en innenbords kontra 4-takt utenbords?

-Er det noen av disse 1997 og nyere daycruisere man bør styre unna?

Personlig ville jeg styrt unna så gammel 4 takt utenbordsmotor. Såfremt det ikke er en Yamaha som er godt ivaretatt. Innabords motorer med feskvannskjøling og innsprøyting er etter mitt syn et vel så bra valg når det begynner å bli gammel båt. Der kan du finne litt eldre båter med nyere motor i prisklassen du forespeiler deg

Norske båter er best!

Jeg har skibsplast 655, som også muligens er innenfor budsjett om du er tolmodig.

tenkte også at do er noe vi egentlig ikke trenger, men er glad jeg kjøpte med do. Med damer og barn ombord har man plutselig bruk for den. Men så klart krever det litt vedlikehold. 

Ellers er kabinen fin å ha, både når ungene vil ha litt fred, og ikke minst om det blir mange timer i sola er det fint å hvile der.

har selv en Suzuki fra 2005. Gått 500 timer og går fortsatt helt fint. Den får stå der så lenge den funker. Jeg synes båter med innenbordsmotor er litt penere, men utenbords er mere praktisk for en som ikke liker å skru

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Takk for gode svar. 

Jeg har bare fått med meg ar det har vært fler innenbordsmotorer på typisk 4,3liter, og at disse fort bruker 50% mer enn en en 4takt utenbords. Men så lenge man holder seg til insprøytning så er det kanskje ikke så galt. Ser jo ofte at båter til rundt 150.000 stiger voldsomt i pris med. Nyere påhengsmotorer påmontert

Er det noen spesielle drev som er å foretrekke, eller noen man bør holde seg unna? 

En båt jeg syns virker undervurdert er askeladden z7. Rykter fra bekjente som prøver å selge slike selv tilsier at man kan få disse ned mot 200 000, særlig nå når vi går mot høst. Husk at oppgitt pris sjeldent gjenspeiler hva båten faktisk går for.

Flott stor båt, som regel med skuddsikre mercruiser bensinsmotorer, som burde tilby rikelig med glede for eieren. Jeg tror den lave prisen skyldes mye den litt spesielle fargen som jeg personlig synes bare er stilig.

Kuleberg skrev for 3 timer siden:

Takk for gode svar. 

Jeg har bare fått med meg ar det har vært fler innenbordsmotorer på typisk 4,3liter, og at disse fort bruker 50% mer enn en en 4takt utenbords. 

Det er hva man tar ut av effekt som bestemmer forbruket. På 4t motorer ganger man feks på en 220 hk motor hk med 0,321. Blir i overkant av 70l pr time hvis man bruker alle 220 hk. Bruker man 110 hk, så blir det 35l pr time. Er ingen forskjell om det er innenbords eller utenbords. Så sant motoren er frisk da

Norske båter er best!

Draco24styling skrev for 6 timer siden:

Det er hva man tar ut av effekt som bestemmer forbruket. På 4t motorer ganger man feks på en 220 hk motor hk med 0,321. Blir i overkant av 70l pr time hvis man bruker alle 220 hk. Bruker man 110 hk, så blir det 35l pr time. Er ingen forskjell om det er innenbords eller utenbords. Så sant motoren er frisk da

Jeg er godt kjent med motor på hjul, men i vann så er øker ikke motstand i takt med hastighet på lik linje. En bil med underdimensjonert motor må gjerne jobbe hardere for å gi samme farten som en som er større, og kan da fort bli en motor som ikke er så bensingjerrig. 

Det gangestykket du snakker om er vel avhengig av innsprut med avgassmåling for ren forbrenning. 

Sånn rent teoretisk vil da en motor med fler kubik gå rimeligere ved akslerasjon på lave turtall, da man her benytter seg av et høyere moment. Uten at jeg har sett en typisk momentkurve på båtmotorer. 

Men ved daglig bruk uten å dra på for mye konkluderer vi med at drivstofforbruket ikke er en faktor som er så viktig ved innkjøp? 

Hvordan er disse 1.7 dieselmaskinene? Ser fort for meg at man kan spare 10.000 i året på drivstoff når man får bruke avgiftsfri diesel. 

Er det verd det i forhold til vibrasjonsnivået? 

Ps: angående den windyen der, så er vi veldig fornøyd med vår windy skjærgprdsjeep, men for min del blir nok hele båten litt for gammel i utseende

Kjære Kuleberg.

Husk nå på at en gammel Windy bestandig vil være en flott klassiker.

Du blir Konge på fjorden med den.

Solid skrog konstruert av Jan Hermann Linge.

Tørr påstå at ingen av dagens 22 fotere har samme gode sjøegenskaper.

Sjekk denna annonsen på en tilsvarende båt som totalrenovert.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88362706&fks=88362706

Men som hanto1 sier, så må den være pent pusset opp.

Har selv en Windy 23FC, er veldig fornøyd med den, men 22 foteren er finere.

En Skipsplast er bare en båt.

Tobiasitårnet skrev On 18.8.2018 at 11.50:

Kjære Kuleberg.

Husk nå på at en gammel Windy bestandig vil være en flott klassiker.

Du blir Konge på fjorden med den.

Solid skrog konstruert av Jan Hermann Linge.

Tørr påstå at ingen av dagens 22 fotere har samme gode sjøegenskaper.

Sjekk denna annonsen på en tilsvarende båt som totalrenovert.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88362706&fks=88362706

Men som hanto1 sier, så må den være pent pusset opp.

Har selv en Windy 23FC, er veldig fornøyd med den, men 22 foteren er finere.

En Skipsplast er bare en båt.

Pussig, jeg holdt på å skrive nesten nøyaktig det samme. 

Jeg har også en 23FC jeg er veldig fornøyd med men 22 sport er i mine øyne en penere og "kulere" båt. Vi setter pris på toalett og kjøkken  i 23FC men hadde det ikke vært for det ville jeg hatt en 22 sport. Dette er båter med fantastiske skrog som du vil sette pris på når det blåser litt. 

Det finnes også etterfølgeren Windy 7500 med noe mer moderne linjer https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=121576901

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...