Jump to content

Seilbåten din: plusser og minuser, om jeg skulle kjøpt båt i dag...

Mimieg

Recommended Posts

Jeg er spent på hva dere er fornøyd med og ikke vil leve uten i seilbåten deres. Og hva irriterer, og hva savner du?

Vi kjøpte båten vår (første seilbåt, ferske seilere) i desember 2017, og jeg visste at det ville være umulig å finne en båt der man er 100% fornøyd med alt. Vi traff veldig godt da, blitt veldig glad i den.

Spesielt godt fornøyd med plass inne, lyst og trivelig. Den er stø og knirker ikke feks, det overrasket meg. Badeplattformen elsker jeg, skal mye til for at vi ikke har det på neste båt. Badet stort og fint. Etter at vi stoffa båten seiler den bra.

Jeg liker ikke fast bord i cockpit, i hvertfall ikke på en mindre båt. Sofaen i kabinen kunne godt vært et par cm dypere. 

Savn; drømmen for neste båt er noen fot til (arc er drømmen), styrehus, svigermorseter, åpning i wire på side av båten. Baugspyd! 

Spent på deres erfaringer ???

Guest Avmønstret#

Sitter litt for langt inne å rakke ned på egen båt ;-) Men vår neste båt skal være 3-5 fot mindre, dvs en plass rundt 30-34 fot, ha rorkult, brøkdelsrigg, muligens selvslåer, seile bedre og ha minst mulig dill og dall. 

Har vel en negativ trefotssyke da kanskje?

--

Savner å bruke mindre tid på dilldall, savner enkelhet, mindre vedlikehold, mer seilglede og mer tid til å bruke båten, til å seile. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Contrast 36:

Mest fornøyd med:

-selvslående forseil som gjør det enkelt å krysse i trange farvann selv om jeg seiler solo.

-rattsystem som gir fingertoppfølelse

-forholdsvis stort storseil som gjør at det sjelden blir for lite seil med kryssfokk.

-fine tradisjonelle linjer

-at den er liten nok til å håndtere alene, samt stor nok til å feriere 4 uker i 

Skal jeg bytte blir det til en mindre seilbåt som kanskje seiler enda bedre i forhold til størrelsen.

Beneteau Oceanis 443 fra 1992 (en liten modellforandring fra den mer vanlige Oceanis 440):

Positive sider med båten:

• Grei planløsning innvendig for mitt bruk med tre lugarer (bor ombord)
  • Greie seileregenskaper, seiler godt og trygt
  • Aksling (mindre vedlikehold og ting som kan gå galt i forhold til drev)
  • Store vanntanker i glassfiber under dørk i salong og dobbeltkøye i fremre lugar (hos meg er den på 275 liter under dobbeltkøya gjort om til septik, de to andre på 300 liter hver er til vann)
  • Solid bygget, både skrog og interiør
  • Langsgående håndtak i salongen i knekken mellom ruff-/overbygget sider og dekk, på begge sider, lett å finne i mørket og fin å holde i om man skulle miste balansen under gange i høy sjø
  • Kraftige lister med innfrest "holdekant" rundt kartbord, pentry og andre steder, igjen; greit å ta tak i underveis hvis det skulle komme en bølge og flere
  • Avrundede hjørner, tryggere å knalle hodet i enn i enkelte moderne funkisbåter
  • Godt med lagringsplass under dørker, benker ute og inne, greit nok med skapplass
  • Behagelige og avrundede benker i cockpit, langt mer gode å sitte i enn i flere andre seilbåter jeg har vært ombord i
  • Lettstyrt båt forover, på tross av størrelsen
  • Rullegenoa
  • Rullestorseil, fint for mitt bruk, altså turseiling
  • God plass på dekk, rent dekk uten for mye snublefeller
  • Innebygget fast badeplattform i akterspeilet, ikke noen luke som må sveives ned (dermed greit å gå ombord fra brygga når båten ligger med raua inn)
  • Pottebrenner. Forrige eier installerte en Glembring pottebrenner på 4kw. Jevn og fin varme uten å bruke strøm. Etter jeg skiftet ut den enkle pipehatten med en H-pipe tåler ovnen storm vindstyrke uten at det slår ned
  • Rekkenett, montert av forrige eier. Har reddet mang en fender og småhund fra et kaldt bad

Negative sider med båten:

• Gjennomgående mast, vanskelig å få helt tett (med andre ord ligger det alltid noe vann nedi brønnen ved mastefoten, pumpes ut og fylles opp igjen ved regnvær fra feil retning, noe som fører til et litt fuktig klima under dørkplatene med medførende lukt og fare for råte i kryssfinerdørker og skott)
  • Min båt er en mastepumper og har vært det siden jeg kjøpte båten (to riggere har vært ombord og justert riggen, det har blitt litt bedre, men masta pumper likevel merkbart i visse vindretninger og vindstyrker)
  • Innerliner under dekk/oppi taket (greiere med avtakbare plater slik at det er lett å komme til å isolere opp under dekk, alternativt hadde det vært greit om det kom ferdig isolert)
  • Uisolert skrog og dekk, har for min del medført en del arbeid med å etterisolere
  • Eldre Perkins/Volvo som tilsynelatende har fått leve et hardt liv = oljelekkasje, soting og lukt
  • Ikke baugpropell, noe båten fint hadde tålt, spesielt ved bakking inn i båsen i sidevind
  • Tre bad er unødvendig bruk av plass for min del, hadde holdt lenge med to bad og heller hatt en lugar med bedre plass
  • Kunne fint hatt et eget dusjkabinett i stedet for å dusje oppå dassen (det er jo god plass ombord)
Redigert av Hakkannen (see edit history)

Vi overtok noverande båt for nokre år sidan.  Eg overtok båten ved Ran båtforrening, og segla inn til vågen i Bergen, der eg la til utapå ein nokså ny X42.  Om bord der var det ein hyggeleg danske, og vi diskuterte litt første kvelden om båtane, og eg spurte han om han var nøgd med båten sin, eller om det var noko han kunne tenkt seg annaleis.  Han svarte at båten i grunnen var slik han ønska.

Dagen etter snakka vi litt om kva som var vårt daglege virke.  Han fortalde at han var pensjonert sjefsingeniør hos X-yachts...

2007 Jeanneau Sun Odyssey 36i Performance:

Seiler tur og regatta (shorthanded og singelhanded)

Fornøyd med: 

- seiler bra 

- leken båt, litt overrigget, veldig respons på vindendring

- stor og bred cockpit

- oppfellbart cockpitbord (ettermontert uoriginalt)

- stort ratt (som kunne vært enda større)

- bra akterstagstrammer (ikke den originale fra verftet)

- badeplattform (trappetrinnshekk)

- lys, trivelig og romslig inni, mye tre (dvs. finer)

- skyvbart kartbord

- tre kabiner

- kjempestor kjøleboks

- baugspryd (ettermontert, Båtsystem) med gennakerfeste

- Yanmar motor, aksel, foldepropell

Ikke fornøyd med:

- seilene (men så kommer det tre nye seil neste uke, så DA..)

- storseilskjøte på hyttetak (var ikke viktig da vi kjøpte båten, skulle jo ikke seile regatta vi...)

- veldig rank (dyp, veldig lett kjøl som trenger ganske mange grader helling før rettemomentet kommer)

- cockpit for bred for rattet, skulle vært større ratt

- kunne gjerne hatt ekstra vinsjer bak (spinnaker/gennaker)

- ikke ankervinsj (kommer nok etter hvert)

- ratingen (men er noen fornøyd med den?)

Til turbruk skulle jeg gjerne hatt baugpropell, og dypgangen kunne gjerne vært mindre enn 2,15. Men alt er en prioritering.

Stor sjanse for at neste båt blir mindre og mer egnet til shorthanded regatta. 

Har Bavaria 42match som jeg har hatt i ett nå nå, etter bytte fra Bavaria 38 Holiday.

+ stor cockpit uten noe fastmontert bord i veien.

+ stort ratt som gjør at jeg kommer godt ut på siden når jeg seiler, + at størrelsen på rattet gjør at det ikke er tungt å holde selv med mye moment på roret.

+ mange muligheter for seiltrim.

+ oppgradert akterstagstrammer.

+ både spinnaker og gennaker (med spyd), begge med strømpe.

+ nye og gode membran seil.

+ seiler raskt.

+ Dyp blykjøl som gir behagelige bevegelser i sjøen

+ Stor motor (VP D2 55)

+ tett båt, ingen lekkasjer

- Lite plass innvendig i forhold til lengden (Omtrent lik innvendig som forrige  bavaria)

- for høy rating. Klarer aldri å ta ut potensialet siden det oftest blir single-/shorthand-seiling.

- ikke el-ankervinsj, men sparer en del kilo i baugen.

- ikke diesel varmeapparat. Står øverst på listen på oppgradering.

- størrelsesmessig helt på grensen av hva jeg kan håndtere alene.

- ønsker å ettermontere rulle på gennakeren.

Sum av summarium synes jeg at jeg har mye båt for pengene og angrer absolutt ikke på byttet :-)

Jeg er fortsatt nyforelsket i den båten jeg har (XP44), og ville nok kjøpt den samme på nytt om jeg skulle handlet i dag. Den kombinerer godt bokvalitet med performance, og er morsom å seile. Spesielt glad er jeg i layout over dekk, i cockpit og de tekniske løsningene ombord. Min båt er lagd for å seiles av et stort mannskap (10-12 pers), og har masse plass ute, alt er "flush", lavt fribord og lite som er i veien for aktiv seiling (jeg får mark når jeg ser båter hvor cockpit er så trang at man ikke klarer å snu seg). Jeg er veldig glad i regattaseiling shorthanded, og selv om båten er godt egnet til det er det umulig å seile opp til handicap (i hvertfall for meg). Store seil og mye krefter gjør at man ikke helt klarer henge med på alt som skal ha oppmerksomhet. Så hadde jeg hatt større ambisjoner på regattabanen hadde jeg nok kjøpt en mindre båt. Men med rundt 60 overnattinger ombord hvert år, og stor familie som er med på ferie, så er størrelsen grei nok. To løsninger jeg er svært fornøyd med er at jeg har et cockpittelt som stopper foran rattene, og hvor det er god plass til å gå rundt. Det betyr at teltet kan stå oppe i regnvær, og samtidig kan båten brukes omtrent som en lukket motorbåt. Det andre jeg vil trekke frem er en utmerket daviterløsning som løfter gummibåt med 10HK motor opp i stor høyde på en straks.

I tillegg er det jo diverse positivt og negativt man kunne trukket frem:

positivt:

solid og godt dimensjonert dekksutstyr, elektrisk fall og storseilskjøtevinsjer, sistnenvte kan kjøres fra begge ratt

presis og god styring

blykjøl og høy stabilitet

luke til nedgangen som senkes ned i skroget (dvs ikke løse plater som må fjernes)

sjøkøyer og sofaer i salongen som kan brukes som senger

masse utstyr og godt med strøm/lading

lagringsplass ute (eget rom forut med plass til to spinnakere, store som akter til alt mulig annet

byggekvalitet

Ingen båter har seilt fra meg i løpet av de to siste sommerferiene

To toaletter, det ene i en egen eierseksjon forut

Oppgradert motor (54hk), og flexofold propell.

negativt:

gjennomgående mast (som lekker med mye regn tidvis pumper)

tidkrevende å stramme akterstag (manuell hydraulisk pumpe)

mangler karbonmast...

ikke egen dusjnisje i badet

dårlig med lagringsplass i skap og benker nede i salongen (tanker for vann og diesel er plassert her)

ikke fornøyd med mye av det jeg har fått levert av seilmaker

Et av toalettene har ikke ventilasjon eller luft fra dieselvarmer

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...