Tom Reinhardtsen Startet 16.August.2018 Del på Facebook Startet 16.August.2018 Hei. Scand Atlantic 2002 med Tamd P-63 370hk Får ikke turtal over 1500. Hvis motoren er under 70 grader klarer jeg å få opp turtallet og motor og turbo går fint. Må holde den over 1800. Hvis den faller under får jeg ikke turtallet opp igjen. Har fått forslag om å skifte til mindre propell. Det ville nok hjelpe men jeg ønsker ikke å gjøre det. Har sjekket turbo som ser fin ut uten slark. Den kan alikevel være slitt etter 900 timer. Er det noen her som har mening om hva jeg bør gjøre? Kan det være intercooler / luftkjøleren. Kan det ha så mye å si. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 Har du Edc? Virker motoren kjapp opp til 1500rpm og liksom stopper momentant der, eller er den treg opp til 1500rpm? Sitér dette innlegget Link to post
Sveinoh Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 Hei Hadde samme problem på Phantom 42 med TAMD63P, skiftet da overstrømningsventilen på dieselpumpa.Det er en fjær i ventilen som enten er svekket eller knekt. Ble helt fin etter på. Har sendt en IM. Sveinoh Sitér dette innlegget Fairline Sedan 36 Fairline Phantom 42 Link to post
Dykker Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 (redigert) Som Sveinoh sier; sjekk fjæra i overflowventilen. Enkel å demontere og skifte fjæra (eller hele ventilen). Legger ved en tegning av dieselpumpen som jeg hentet fra nettet. Nr 10 på tegningen er ventilen. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Fairline hadde dette innlegget her på BP i 2010; Hei alle sammen, jeg har vært fraværende en stund, men har fortsatt å forske på problemet. Kan nå endelig komme med løsningen, som ingen av VP- ekspertene klarte å tenke på. Etter å ha gjordt alt som fremgår av tidligere innlegg, kjørte vi motoren med diesel rett fra åpen kanne. Ingen forskjell. Konklusjon: ingenting i veien med tilførsel fra tanken. Dieselpumpa var nå det eneste som ikke hadde vært byttet eller eliminert som mulig årsak, så vi bestemte oss for å ta ut pumpa og få den sjekket på spesialverksted. Ble satt i forbindelse mekanikeren som skulle teste pumpa. Han sa at det ville bli dyrt, mer enn kr 20.000. Men han sa en ting til: "Før dere tar ut pumpa, sjekk overflow ventilen". Ingen hadde tidligere tenkt på at denne ventilen kunne være synderen. Ventilen var enkel å skru ut og "innmaten" er et ventilhode som presses mot et sete vhja en spiralfjær. Vi forsto det med en gang: "HURRA" her er feilen, fjæra var brukket/gått i oppløsning, så ventilen sto pip åpen, dvs fødepumpa kunne ikke bygge opp normalt trykk og altfor mye diesel gikk rett ut i returslangen. Høytrykkspumpa fikk ikke nok diesel og da fikk selvsagt ikke motoren nok heller. Overflow ventilen komplett kostet kr 1.300, så denne mekanikeren ga oss virkelig TUSENTIPSET. Han gikk glipp av en jobb til 20 - 30.000, men gjett om han fikk skryt? Og gjett om han vil bli husket? Motoren går nå som den skal. THE END. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////// Redigert 16.August.2018 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Reinhardtsen Svart 16.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2018 bellen skrev for 4 timer siden: Har du Edc? Virker motoren kjapp opp til 1500rpm og liksom stopper momentant der, eller er den treg opp til 1500rpm? Vet ikke hva Edc er men den går ganske greit opp til 1500. Det virker som om turboen ikke leverer nok luft. De gangene jeg klarer å bygge opp mer turtall kommer den som ei kule når jeg passerer 1700rpm Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 Hvilket turtall har du fått tidligere? Har problemet oppstått plutselig eller over tid? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Reinhardtsen Svart 16.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2018 Det har kommet gradvis. Jeg har flushet turbo og motor med Autol via innsug. Det hjalp litt. Jeg kjører alltid med Autol på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 Mistenker at du ikke får turbotrykk på den ene motoren.....før den "friske" hjelper til nok. Sjekk den oransje slangen under turbo på begge motorer. Disse er festet med 2 slangeklemmer, som etter disse årene kan ha beveget seg nok til å ha gnisset hull i slangen. Verdt en sjekk ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Reinhardtsen Svart 16.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2018 Takk for svar. Jeg har bare en motor. Slangen er sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 Tom Reinhardtsen skrev for 2 timer siden: Vet ikke hva Edc er men den går ganske greit opp til 1500. Det virker som om turboen ikke leverer nok luft. De gangene jeg klarer å bygge opp mer turtall kommer den som ei kule når jeg passerer 1700rpm Har du elektronisk eller mekanisk manøverhendel? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 Regner med at de enkle tingene som dieseltilførsel, falsk luft etc er sjekket. Hadde sett på ladeluftsiden om tipset med dieselpmpa ikke fører frem. 63P har waste-gate. Sjekk om den står i åpen stilling eller går tregt. Videre hadde jeg sjekket for lekkasjer eller restriksjoner på veien mellom turbo; intercooler og innsug. Meget uvanlig at en turbo går føyken eller ruster bort på eksossiden slik som på drevinstallasjoner. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Førstefender Svart 17.August.2018 Del på Facebook Svart 17.August.2018 Du skriver ikke om du har fått max turtall før som skal være 2800omd og over hvor langtid du har mistet turtall. Som de over skriver er det 1 av 2 ting: Diesel eller luft.. Filter osv er naturligvis sjekket? Ville sett om det er et sted på manifold/intercooler som det er mulig å koblet seg til med et manomenter og lest av turbotrykk. Ellers er det mange som har opplevd uvanlig mye groe under båten i år pga høy temp i sjøen. Min far opplevde et tidligere år at hans halvplaner bare gjorde bare 7knop før opptak på høsten, mot normalt 22knop.. Lite skjell, men mye "slim". Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 17.August.2018 Del på Facebook Svart 17.August.2018 bellen skrev for 6 timer siden: Har du elektronisk eller mekanisk manøverhendel? 63 P er en mekanisk motor. Noen er dog utstyrt med elektronisk gass/ gir, altså EC. Har selv opplevd at motorer stopper på 1500 rpm. Da var det EC boksen som måtte kalibreres på nytt. Men dette er noe som kommer «plutselig». Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 17.August.2018 Del på Facebook Svart 17.August.2018 Sjekk også fødepumpa om det ligger noe fremmedlegemer der. Enkel å demontere å plukke fra hverandre for sjekk. Nr 3 på tegningen til dykker. Røykbegrenser kan også lage slike problemer. Går en tynn slange fra innsugsmanifolden til røykbegrenser på toppen av dieselpumpa. Hull eller lekkasje i fitting her. Eller en defekt i belgen i røykbegrenseren. Har du prøvd å hente dieselen rett fra en kanne og inn i fødepumpa. Da får man eliminert stigerør, dieselrør, slanger og grovfilter. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Tom Reinhardtsen Svart 17.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2018 bellen skrev for 9 timer siden: Har du elektronisk eller mekanisk manøverhendel? Mekanisk Sitér dette innlegget Link to post
Tom Reinhardtsen Svart 17.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2018 sap_2000 skrev for 7 timer siden: Regner med at de enkle tingene som dieseltilførsel, falsk luft etc er sjekket. Hadde sett på ladeluftsiden om tipset med dieselpmpa ikke fører frem. 63P har waste-gate. Sjekk om den står i åpen stilling eller går tregt. Videre hadde jeg sjekket for lekkasjer eller restriksjoner på veien mellom turbo; intercooler og innsug. Meget uvanlig at en turbo går føyken eller ruster bort på eksossiden slik som på drevinstallasjoner. Wastegateventil har jeg sjekket. testet den med trykkluft. åpner når den skal. Takk for innlegg om turbo. Turboen har jeg sjekket fra begge sider.. Ser fin ut og ingen slakk. Tror alikevel motoren får det den skal ha. Når jeg får turtalet opp kan jeg kjøre fint i et par timer. Jeg har vært på ferie i 5 uker i sommer. Litt stress å måtte planlegge kjøring når jeg bare får opp turtallet 1 gang mens motoren ikke er helt varm. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Reinhardtsen Svart 17.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2018 (redigert) Førstefender skrev for 6 timer siden: Du skriver ikke om du har fått max turtall før som skal være 2800omd og over hvor langtid du har mistet turtall. Som de over skriver er det 1 av 2 ting: Diesel eller luft.. Filter osv er naturligvis sjekket? Ville sett om det er et sted på manifold/intercooler som det er mulig å koblet seg til med et manomenter og lest av turbotrykk. Ellers er det mange som har opplevd uvanlig mye groe under båten i år pga høy temp i sjøen. Min far opplevde et tidligere år at hans halvplaner bare gjorde bare 7knop før opptak på høsten, mot normalt 22knop.. Lite skjell, men mye "slim". Takk. Jeg tror jeg vil sjekke turbotrykk. Virker som trykket kan være for lavt ved lave turtal. Redigert 17.August.2018 av Tom Reinhardtsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 17.August.2018 Del på Facebook Svart 17.August.2018 (redigert) Holder en knapp på overstrømmingsventilen i og med at du får opp turtallet kun en gang, men ikke opp igjen etter at det har vært på lavere turtall. Fjæra er kanskje ikke brukket, men den kan ha for lavt spenn. ......." fjæra var brukket/gått i oppløsning, så ventilen sto pip åpen, dvs fødepumpa kunne ikke bygge opp normalt trykk og altfor mye diesel gikk rett ut i returslangen. Høytrykkspumpa fikk ikke nok diesel og da fikk selvsagt ikke motoren nok heller." Redigert 17.August.2018 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 18.August.2018 Del på Facebook Svart 18.August.2018 Følger Har samme problem på en av mine 63P motorer. Har googlet meg frem til at det første jeg skal sjekke er som @Dykker sier: overflowventilen. Har dessverre ikke somlet meg til å gjøre det ennå. Jeg får SB-motoren opp i omdreining med å gi litt eksta på på BB-motor. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Reinhardtsen Svart 25.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2018 dacapo skrev On 18.8.2018 at 19.25: Følger Har samme problem på en av mine 63P motorer. Har googlet meg frem til at det første jeg skal sjekke er som @Dykker sier: overflowventilen. Har dessverre ikke somlet meg til å gjøre det ennå. Jeg får SB-motoren opp i omdreining med å gi litt eksta på på BB-motor. Jeg har sjekket overflow ventilen. OK. Tenker at du har samme problem. Jeg har bare en motor. Hvis jeg er ute i høye dønninger får jeg opp turtallet ved å ri bølgen og få opp farten på propellen. Jeg sjekket turboen i fjor med å åpne eksosmaifold. Fikk tatt noen bilder, ser ikke værst ut. Vil ta en grundigere sjekk. Finne ut hvordan en nyoverhalt turbo skal se ut. Det er ikke så dyrt å overhale turboen hvis jeg plukker den ut selv. må bare være sikker på at det er den som er feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 ...... og du har sjekket propell, aksling og ror for ev groe av rur osv? Forrige sommer fikk jeg ikke min motorbåt over 7 knop (toppfart 30 knop) med 2x TAMD63P og 12 tonn totalvekt. Dykket under båten, begge propeller, akslinger og ror var fulle av rur. Skrapte bort rur med plastskrape, og så gjorde motorbåten 30 knop igjen. Sant skal sies at motorbåten hadde ikke vært brukt på lang tid det året...... og året før... Det var det med å få tid til å bruke motorbåten da. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 Om det er mye groe, så jobber jo motoren steintøft. Er eksosfargen i orden? Luftfilter byttet? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Reinhardtsen Svart 1.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2018 Tom Reinhardtsen skrev On 17.08.2018 at 8.48: Takk. Jeg tror jeg vil sjekke turbotrykk. Virker som trykket kan være for lavt ved lave turtal. Noen som vet hva turbotrykket skal være og hvor jeg må kople på manometer? Sitér dette innlegget Link to post
Hurin Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Hei! Opplever same problem med perkins 6.354 217 hk. Kan det vere overflow-ventilen her også? I so tilfelle, kor finn eg den? Legg ved eit bilde av dieselpumpa. Er denne ventilen her ein stad? Om nokon kunne forklart kva dei ulike delane eg ser på bildet er, so hadde det vore god hjelp (må lære) :) Finn ingen skjematisk teikning på nett.. Sitér dette innlegget Link to post
Nobraconsult Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Er det «turboklokke / aktuator» på den Bosch pumpa? Det kan event. være membran der som er ødelagt, eller at slangle er tett som skal føde trykk?! Er ikke sikker på om det sitter en slik på den pumpa, men sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.