Jump to content

Volvo Penta P-63 Får ikke turtall over 1500


Tom Reinhardtsen

Recommended Posts

Hei.

Scand Atlantic 2002 med Tamd P-63 370hk

Får ikke turtal over 1500. Hvis motoren er under 70 grader klarer jeg å få opp turtallet og motor og turbo går fint. Må holde den over 1800. Hvis den faller under får jeg ikke turtallet opp igjen. Har fått forslag om å skifte til mindre propell. Det ville nok hjelpe men jeg ønsker ikke å gjøre det. Har sjekket turbo som  ser fin ut uten slark. Den kan alikevel være slitt etter 900 timer. Er det noen her som har mening om hva jeg bør gjøre? Kan det være intercooler / luftkjøleren. Kan det ha så mye å si.

Link to post

Som Sveinoh sier; sjekk fjæra i overflowventilen. Enkel å demontere og skifte fjæra (eller hele ventilen).

 

Legger ved en tegning av dieselpumpen som jeg hentet fra nettet. Nr 10 på tegningen er ventilen.

 

 

 

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Fairline hadde dette innlegget her på BP i 2010;

 

Hei alle sammen, jeg har vært fraværende en stund, men har fortsatt å forske på problemet. Kan nå endelig komme med løsningen, som ingen av VP- ekspertene klarte å tenke på. Etter å ha gjordt alt som fremgår av tidligere innlegg, kjørte vi motoren med diesel rett fra åpen kanne. Ingen forskjell. Konklusjon: ingenting i veien med tilførsel fra tanken. Dieselpumpa var nå det eneste som ikke hadde vært byttet eller eliminert som mulig årsak, så vi bestemte oss for å ta ut pumpa og få den sjekket på spesialverksted. Ble satt i forbindelse mekanikeren som skulle teste pumpa. Han sa at det ville bli dyrt, mer enn kr 20.000. Men han sa en ting til: "Før dere tar ut pumpa, sjekk overflow ventilen". Ingen hadde tidligere tenkt på at denne ventilen kunne være synderen. Ventilen var enkel å skru ut og "innmaten" er et ventilhode som presses mot et sete vhja en spiralfjær. Vi forsto det med en gang: "HURRA" her er feilen, fjæra var brukket/gått i oppløsning, så ventilen sto pip åpen, dvs fødepumpa kunne ikke bygge opp normalt trykk og altfor mye diesel gikk rett ut i returslangen. Høytrykkspumpa fikk ikke nok diesel og da fikk selvsagt ikke motoren nok heller. Overflow ventilen komplett kostet kr 1.300, så denne mekanikeren ga oss virkelig TUSENTIPSET. Han gikk glipp av en jobb til 20 - 30.000, men gjett om han fikk skryt? Og gjett om han vil bli husket? Motoren går nå som den skal. THE END.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Screen Shot 08-16-18 at 07.26 PM.JPG

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
bellen skrev for 4 timer siden:

Har du Edc? Virker motoren kjapp opp til 1500rpm og liksom stopper momentant der, eller er den treg opp til 1500rpm?

Vet ikke hva Edc er men den går ganske greit opp til 1500. Det virker som om turboen ikke leverer nok luft. De gangene jeg klarer å bygge opp mer turtall kommer den som ei kule når jeg passerer 1700rpm

Link to post

Regner med at de enkle tingene som dieseltilførsel, falsk luft etc er sjekket.  

 

Hadde sett på ladeluftsiden om tipset med dieselpmpa ikke fører frem.  

63P har waste-gate.  Sjekk om den står i åpen stilling eller går tregt.  Videre hadde jeg sjekket for lekkasjer eller restriksjoner på veien mellom turbo; intercooler og innsug.  

 

Meget uvanlig at en turbo går føyken eller ruster bort på eksossiden slik som på drevinstallasjoner.

Mvh. SAP

Link to post

Du skriver ikke om du har fått max turtall før som skal være 2800omd og over hvor langtid du har mistet turtall.

Som de over skriver er det 1 av 2 ting: Diesel eller luft.. Filter osv er naturligvis sjekket?

Ville sett om det er et sted på manifold/intercooler som det er mulig å koblet seg til med et manomenter og lest av turbotrykk.

 

Ellers er det mange som har opplevd uvanlig mye groe under båten i år pga høy temp i sjøen.

Min far opplevde et tidligere år at hans halvplaner bare gjorde bare 7knop før opptak på høsten, mot normalt 22knop.. Lite skjell,  men mye "slim". 

 

Link to post
bellen skrev for 6 timer siden:

Har du elektronisk eller mekanisk manøverhendel? 

 

63 P er en mekanisk motor. 

Noen er dog utstyrt med elektronisk gass/ gir, altså EC. 

Har selv opplevd at motorer stopper på 1500 rpm. 

Da var det EC boksen som måtte kalibreres på nytt. 

Men dette er noe som kommer «plutselig». 

Link to post

Sjekk også fødepumpa om det ligger noe fremmedlegemer der. Enkel å demontere å plukke fra hverandre for sjekk.

Nr 3 på tegningen til dykker. Røykbegrenser kan også lage slike problemer. Går en tynn slange fra innsugsmanifolden til 

røykbegrenser på toppen av dieselpumpa. Hull eller lekkasje i fitting her. Eller en defekt i belgen i røykbegrenseren.

Har du prøvd å hente dieselen rett fra en kanne og inn i fødepumpa. Da får man eliminert stigerør, dieselrør, slanger og grovfilter.

Link to post
sap_2000 skrev for 7 timer siden:

Regner med at de enkle tingene som dieseltilførsel, falsk luft etc er sjekket.  

 

Hadde sett på ladeluftsiden om tipset med dieselpmpa ikke fører frem.  

63P har waste-gate.  Sjekk om den står i åpen stilling eller går tregt.  Videre hadde jeg sjekket for lekkasjer eller restriksjoner på veien mellom turbo; intercooler og innsug.  

 

Meget uvanlig at en turbo går føyken eller ruster bort på eksossiden slik som på drevinstallasjoner.

Wastegateventil har jeg sjekket. testet den med trykkluft. åpner når den skal. Takk for innlegg om turbo. Turboen har jeg sjekket fra begge sider.. Ser fin ut og ingen slakk. Tror alikevel motoren får det den skal ha. Når jeg får turtalet opp kan jeg kjøre fint i et par timer. Jeg har vært på ferie i 5 uker i sommer. Litt stress å måtte planlegge kjøring når jeg bare får opp turtallet 1 gang mens motoren ikke er helt varm.

Link to post
Førstefender skrev for 6 timer siden:

Du skriver ikke om du har fått max turtall før som skal være 2800omd og over hvor langtid du har mistet turtall.

Som de over skriver er det 1 av 2 ting: Diesel eller luft.. Filter osv er naturligvis sjekket?

Ville sett om det er et sted på manifold/intercooler som det er mulig å koblet seg til med et manomenter og lest av turbotrykk.

 

Ellers er det mange som har opplevd uvanlig mye groe under båten i år pga høy temp i sjøen.

Min far opplevde et tidligere år at hans halvplaner bare gjorde bare 7knop før opptak på høsten, mot normalt 22knop.. Lite skjell,  men mye "slim". 

 

Takk. Jeg tror jeg vil sjekke turbotrykk. Virker som trykket kan være for lavt ved lave turtal.

Redigert av Tom Reinhardtsen (see edit history)
Link to post

 

Holder en knapp på overstrømmingsventilen i og med at du får opp turtallet kun en gang, men ikke opp igjen etter at det har vært på lavere turtall. Fjæra er kanskje ikke brukket, men den kan ha for lavt spenn.

 

......." fjæra var brukket/gått i oppløsning, så ventilen sto pip åpen, dvs fødepumpa kunne ikke bygge opp normalt trykk og altfor mye diesel gikk rett ut i returslangen. Høytrykkspumpa fikk ikke nok diesel og da fikk selvsagt ikke motoren nok heller."

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
dacapo skrev On 18.8.2018 at 19.25:

Følger

Har samme problem på en  av mine 63P motorer.

Har googlet meg frem til at det første jeg skal sjekke er som @Dykker sier: overflowventilen.

Har dessverre ikke somlet meg til å gjøre det ennå.

Jeg får SB-motoren opp i omdreining med å gi litt eksta på på BB-motor.

Jeg har sjekket overflow ventilen. OK. Tenker at du har samme problem. Jeg har bare en motor. Hvis jeg er ute i høye dønninger får jeg opp turtallet ved å ri bølgen og få opp farten på propellen. Jeg sjekket turboen i fjor med å åpne eksosmaifold. Fikk tatt noen bilder, ser ikke værst ut. Vil ta en grundigere sjekk. Finne ut hvordan en nyoverhalt turbo skal se ut. Det er ikke så dyrt å overhale turboen hvis jeg plukker den ut selv.

må bare være sikker på at det er den som er feilen.

Link to post

...... og du har sjekket propell, aksling og ror for ev groe av rur osv? Forrige sommer fikk jeg ikke min motorbåt over 7 knop (toppfart 30 knop) med 2x TAMD63P og 12 tonn totalvekt. Dykket under båten, begge propeller, akslinger og ror var fulle av rur. Skrapte bort rur med plastskrape, og så gjorde motorbåten 30 knop igjen. Sant skal sies at motorbåten hadde ikke vært brukt på lang tid det året...... og året før... Det var det med å få tid til å bruke motorbåten da. 

 

 

 

Link to post
  • 1 år senere...

Hei! Opplever same problem med perkins 6.354 217 hk. Kan det vere overflow-ventilen her også? I so tilfelle, kor finn eg den? Legg ved eit bilde av dieselpumpa. Er denne ventilen her ein stad? Om nokon kunne forklart kva dei ulike delane eg ser på bildet er, so hadde det vore god hjelp (må lære) :) Finn ingen skjematisk teikning på nett..

06AA4A88-BF28-419A-8FB5-D96A6E4F302C.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...