Jump to content

Lekkasjer VP TAMD22 / SELGERS ANSVAR? HJELP!


Benna Bølle

Recommended Posts

Hei! Er en uerfaren og fersk båteier som ikke har erfaring med dieselmotorer.

 

Jeg har for kort tid siden kjøpt min første båt med innenbordsmotor, en Volvo Penta TAMD22P, og er nå litt usikker på om jeg har kjøpt "katta i sekken" etter å hatt denne noen dager....

 

Kan noen hjelpe eller kommentere;

 

1. Etter ca. 4-5 timer driftstid har det samlet seg den del diesel (opp i mot 1 liter kanskje) ned i motorrommet, og det er åpenbart at det er en lekkasje et sted i motoren. Tilførsel og tank er tett og OK. Har sjekket alle slanger og filter men har ikke klart å lokalisere lekkasjen.

 

a) Noen sier at der er normalt at motoren "svetter litt diesel" - men med dette omfanget er vel noe galt. Noen som har en kommentar til dette?

b) Er det brannfarlig? :eek:

c) Har noen erfaringer med lekkasjer på disse motorene? I så fall så vil jeg gjerne høre om det

 

 

2. Videre finner jeg at det etter samme driftsperiode har lekket en del olje (1-2 dl) fra toppdekselpakning (tror jeg), eller evt. gjennom motorskruer. Oljen samles på toppen av motoren.

Hvor mye olje er det normalt at en motor svetter? Dette her er vel unormalt mye?

 

3. Er ellers interessert å i høre andres erfaringer med denne motortypen, og få lært litt mer etterhvert. Legg inn et innlegg her - eller send meg en mail da vel... :smiley:

 

Håper noen kan hjelpe en stakkars amatør....

Redigert av Benna Bølle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke motortypen din, men i farta på vei ut her har jeg et par kjappe kommentarer/svar til pkt. 1:

 

a) Vet jo ikke hva type båt osv. du har, men hvor sikker er du på at alt du ser av væske på motorrommet (på bunnen, antar jeg) er ren diesel? Avhengig av båttype, så kan det være ganske normalt at det havner litt vann i bunnen. Kanskje bare en liten del er diesel, resten er vann? I så fall er kanskje ikke problemet så stort som det kan virke (ref. din anslag på 1 liter diesel).

 

(Og skulle det faktisk være slik at det kommer så mye som en liter diesel på 4-5 timer, ja da bør det være mulig å se hvor "dusjen" kommer fra om du tar en titt i motorromemt under kjøring. Kan nesten ikke skjønne annet.)

 

b) Brannfare: Joda, diesel brenner, og når det tar fyr så brenner det ganske godt. Men eksplosjonsfarlig (som f.eks. bensin) er det ikke. Og ikke antenner så veldig lett heller. Tror ikke du skal frykte økt brannfare som følge av akkurat dette. Til det er nok diesel-søl for ofte forekommende i de fleste(?) båter. Men noe søl er det, gunstig er det ikke (hverken mht. brann eller annet), og normalt er det heller ikke...

 

 

OK, forhåpentlig vis får du flere (og bedre) svar fra noen som kjenner motoren din godt.

 

God helg!

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for dine svar Ronald. Ang. vann i motorrom. Er klar over dette - men etter å ha hatt 100 prosent tørt motorrom, kjørte jeg en 20 minutters tid, og fant da fort en god skvett diesel - ren diesel.... :confused:

 

Jeg får nok ta meg noen flere timer på sjøen...

 

Hvis det er andre som har kommentarer så er jeg lutter øre.

Redigert av Benna Bølle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjener ikke til motoren din, men har følgende generelle råd:

 

Sjekk retursida på dieselsystemet. Kan være lekkasjer i pakninger (metallpakning) der rørene er koplet på motortoppen. Kan også være en lodding på en av T-ene i returrøret mellom hver sylinder. Ville studert litt her med motor i gang. Vanskelig å få øye på. Tørk så tørt som mulig og se etter lekkasjer med motoren i gang. Anbefaler at du får rettet på dette snarest da dette er en sikkerhetsfaktor mht. brann. Det skal ikke forekomme dieselsvetting på en motor, da er det et eller annet som er galt og må rettes på umiddelbart.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Arnstein. Her er det åpenbart noe jeg må få rettet allikevel til tross for noe motstridende svar........?

 

Høres ut som jeg har kjøpt meg et problem her, gitt. Dette må jeg vel ha mulighet til å få rettet på selgers regning. Dette er vel en skjult mangel som selger ansvarer for????? :discuss:

 

Med det omfanget som er beskrevet MÅ selger åpenbart hatt kjennskap til dette.

 

Har dere fagfolk der ute noen betraktninger på dette - så vennligst svar.

 

Hjelp........ :cryin:

Redigert av Benna Bølle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BennaBølle, du må i alle fall reklamere til din segler snarest og be ham om å ta stilling til om han vil utbedre for egen regning eller erstatte dine kostnader ved utbedring.

 

I øvrigt forekommer det meg at dette kan ære filleting. Høres ut som lekk kobling/pakning og det fikser du egentlig ganske greit selv, hvis du bare finner ut hvor det er.

 

Ta en oversikt på maskineriet, og tørk av alt søl. Alt! Legg tørkepapir på de steder du mistenker. Vent en halvtimes tid og se om det kommer noe. Evt. start opp ogse om det kommer noe eller andre steder mens motoren er i gang.

 

Det er bare å lete seg frem!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger!

 

Har nå klart å lokaliserere problemene - diesellekkasje kommer fra nederste kammer i innsprøytningpumpen, og oljelekkasjen synes å ha sin årsak i defekt toppdekselpakning.

 

Får vel sjekke kostnad for utbedring før jeg evt. vurdere å gå videre med denne saken til selgeren....

 

Igjen takk for råd og tips. :-)

Link to post
Share on other sites

Da er det filleting som du må regne med på en brukt motor, selv om det er helsikes irriterende og grenseløst ubeleilig. Motsatt, nturligvis, dersom selgeren din visste om dette og ikke sa noe om det. Men det spørs jo om krangelen med ham er verd innsatsen.

 

Sørg for at du er sikker på hvor lekkasjen kommer fra på pumpen. Jeg måtte lete kringomrundt på en av mine TAMD 60 C for kort tid siden, og lekkasjenviste seg å være et helt annet sted enn det så ut for. I mitt tilfelle var det en defekt trykkutjevner som måtte skiftes /Ufo-liknedne greie øverst på innsiden av pumpen).

 

Lykke til i alle fall!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...