Anterialis Startet 17.August.2018 Del på Facebook Startet 17.August.2018 Hei, jeg har lest flere tråder her på forumet hvor det skrives om innlegg hvor mitt spørsmål skal være tatt opp, men dessverre har jeg ikke funnet disse trådene (dårlig søkemotor...). Derfor opprettes en ny tråd om dette: Jeg ønsker leie seilbåt i str. 35-40 for 4-6 personer. Jeg har liten seilerfaring derfor ønskes lettseilt båt (ikke katamaran). Konkuransedyktige priser og seriøse utleiefirmaer er (naturligvis..) viktig for meg. Jeg har kun båtførerprøven og et Dayskipper kursbevis fra Norge å skilte med hva gjelder erfaring. Jeg har seilt på ukesturer (5-7 dager) med en kompis hver sommer de siste 15 årene, samt korte turer (få timer) ca. 5 ganger pr. sesong i tillegg. Spørsmål Hvilke utleiefirmaer anbefales og hvilke steder (Kroatia, Hellas m.v.) drar båtfolket? Får jeg leid båt med min (manglende..) erfaring? Får jeg leid seiltbåt om jeg er eneste person om bord med dokumenterbar båterfaring? Takk for svar =) Gi meg gjerne link til aktuelle poster her inne (som jeg ikke har klart å finne...)! Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 17.August.2018 Del på Facebook Svart 17.August.2018 Tja.. Søk opp Harald Finnsjø på Facebook og send en melding. Han har båt selv i området for utleie, men muligens som kaptein på egen skute. Uansett bør han vite mye om mulighetene der. Glimrende fyr. Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 17.August.2018 Del på Facebook Svart 17.August.2018 Kanskje -Luna- har noen tips: Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 18.August.2018 Del på Facebook Svart 18.August.2018 Jeg har brukt Salty Seas, http://www.seilferie.no/, flere ganger. Seriøse folk og god peiling. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 18.August.2018 Del på Facebook Svart 18.August.2018 Jeg har Brukt Salty Seas 2 ganger og kan virkelig anbefale Kroatia. Mitt utgangspunkt var båførerprøven, VHF sertifikat og erfaring med 30 fot tresnekke og 17 fots HT båt mer enn 10 år tilbake i tid. 1 av mannskapet hadde deltatt på 3 Færderseilaser som mannskap. Vi opplyste om dette og hadde ikke problemer med å få leie. Turen var forøvrig fabelaktig. Sitér dette innlegget Link to post
Anterialis Svart 18.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2018 Takk for gode svar! Ja glemte å skrive at jeg også har src/vhf beviset (etter 2 timer på kystradio.no sitt webkurs og 1500 kr inkl eksamensavgift! (Gratisreklame)). kom gjerme med flere innlegg, men Kroatia høres ut som et flott sted! Er Split et beste steder å reise fra? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.August.2018 Del på Facebook Svart 18.August.2018 Både Kroatia og Helllas er fint for leie av seilbåt. Kroatia har bedre infrastruktur, med mange marinaer og moringstau, vann og strøm i de fleste havner, men det er på den annen side ganske dyrt høy havneleie. Kroatia har mange bukter med bøyer man ksn legge seg på. Været er flott i mesteparten av tiden, men man KAN komme ut for kraftig vind. Split er et flott utgangspunkt. Hellas er rimeligere, men har ikke like god infrastruktur, må bruke eget anker i de fleste havner. Vann får man de fleste steder, landstrøm er noe mer sjelden men det har blitt bedre i det siste. Havneleie er svært rimelig. Saroniske bukt, Ioniske hav og Sporadene er å anbefale for en med litt liten erfaring. Cykladene og Dodekaneserne blåser det gjerne mye - i alle fall om sommeren. En mulighet om du er usikker på egen ferdighet er å leie med skipper første gang, kan også være mulig å leie f.eks to uker og ha med skipper den første uken e.l. Navigasjon er stort sett enkelt i begge land, du bør trene litt på å styre båten mens du bakker før du legger til første havn, man legger som regel til med akternenden inn. Så og si alle båter som leies ut er lettseilte, men jo større båt jo større krefter... Sitér dette innlegget Link to post
ranger1000 Svart 18.August.2018 Del på Facebook Svart 18.August.2018 Vi har reist mye i Kroatia, og en gjenganger på veldig mange av seilbåtene der er Navigare Yachting. Har ingen personlig erfaring, men i og med at det er såpass mange båter fra dem der nede skulle jeg anta at det er rimelig kurant opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
Anterialis Svart 20.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2018 Takk for gode tilbakemeldinger =) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.