Jump to content

Dårlige selgere på finn o.l.

Knallipadden

Recommended Posts

Holder på å se etter en rimelig bruksbåt som nr 2 båt til fiske og kjappe småturer. Jeg bruker som de fleste finn.no. Må si det er veldig mange dårlige båtselgere der ute. Enten er det elendige bilder og/eller alt for få bilder. Noen har ikke giddet å rydde eller vaske, selv om det ikke skal mye til for å heve standarden litt. Det står utrolig lite informasjon. Enkelte ganger er det gjerne bare et veldig dårlig bilde og ikke noe tekst. 

Sender jeg melding på en båt får jeg enten ikke svar eller sent svar, og får gjerne ikke svar på alle spørsmål. Andre blir irritert fordi jeg sender melding og ikke ringer. Jeg liker å sende melding da jeg gjerne er interessert i mange ulike båter, og liker å ha ting skriftlig på melding hvis det skulle være noe. Hvis en båt er veldig aktuell ringer jeg naturligvis, men liker å kommunisere på melding for å luke ut kandidater. Er det 20 båter jeg er interessert i har jeg ikke tid til å ringe alle sammen. Da er det greit å bruke melding for å luke ut de fleste først. 

Andre selgere lover å skaffe flere bilder og mer info, men så hører du ikke noe mer. Så viser det seg gjerne at båten har blitt solgt billig til noen andre, men så kunne de gjerne ha fått mer hvis de hadde skaffet detaljer eller bilder av det de ble spurt om. Andre blir fornærmet hvis man vil diskutere pris og lar ikke høre fra seg igjen, i stedet for å komme med et motbud. 

Får håpe jeg finner noen som vil selge båten sin snart. Var bare et lite hjertesukk. 

Det du beskriver over kjenner jeg meg godt igjen i, og samtidig opplever jeg samme frustrasjoner når jeg har solgt båter på finn.no. Folk følger ikke opp på avtaler, får ikke svar på meldinger, lett at det blir misforståelser og oppleves som mye generell uvilje. 

Drømmescenarioet må være at selger lager en utfyllende og grundig annonse, gjør seg tilgjengelig og oppfører seg faktisk som kjøper er en kunde (som man jo er). Kjøper må også da skjønne at man handler med en privatperson og respektere at en avtale er en avtale, unngå skambud og useriøs pruting. Dette er selvfølgelig utopi, men det skjer av og til. Hvis man ikke makter å lage en utfyllende annonse, og følge opp på denne, kan man kanskje vurdere en båtmegler? Har selv god erfaring med dette, selv om det selvfølgelig koster penger. 

Har merket meg det samme angående bilder. Mye rot, dårlig lys, mangler bilder av motor osv. Ligger båten lokalt er det jo bare å stikke og se på den men ofte er den et stykke unna.

Har også merket meg det motsatte, folk «styler» båtene sine med frukt, vin, glass, stråhatter, nybakte brød osv. For meg blir det litt mye, men er kanskje bare meg som er mest opptatt av er ting er ryddig og i orden.

mvh Espen

Har merket meg det samme som dere skriver her. Jeg tenker vel at det er så enkelt at folk er forskjellige, enten det er kjøpere eller selgere. Hvis man skal kjøpe båt sier vel annonsen mye om de som selger båten. Er det dårlig med detaljer og opplysninger i annonsen så sier vel det litt om hvor engasjert selgeren er i sin egen båt. For de fleste er bare båten, særlig mindre og billigere båter, bare en gjenstand blant mange som blir brukt. Andre ganger kan man lese en annonse og skjønner kjapt at dette er en kar som har vært glad i båten sin.

Glemte også å skrive at det er mange som ikke sletter eller oppdaterer annonsen sin når båten er solgt. Flere båter jeg har vært veldig interessert i hvor selger ikke svarer på melding eller telefon, også får jeg kanskje etter noen dager melding hvor det bare står solgt. Hvorfor kan ikke folk skrive solgt eller slette annonsen? Jeg fant for eksempel en veldig aktuell båt. Sto mellom to, men valgte å satse på den ene. Viste seg at den var blitt solgt for lenge siden, men selger svarte ikke. I mellomtiden ble den andre også solgt. Irriterende...

Det er naturligvis mange dårlige kjøpere også. Folk som ikke svarer når du har avtale med de. Kommer ikke til avtalt tid når du har stresset for å klargjøre båt, og gjerne har ordnet deg fri. Folk som klager på alt selv om det gjerne er selvpåført med feilbruk, eller kjøper ikke har satt seg skikkelig inn i hvordan ting skal brukes, også virker det egentlig.

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Det er helt sikkert riktig det dere skriver, men dette har også en annen side, sett fra selgers ståsted. Uansett hvor mye du legger ut og sender ut, kommer det alltid flere spørsmål. Folk sier de skal komme og se, de kommer aldri. De vil ha førsteretten og at du skal reservere objektet for de, de dukker aldri opp.  Slik vil det alltid være, så dette er nok ikke mye å sutre for. Jeg selger alltid til den som først dukker opp med penger.

Annonser uten bilder, er vel det som undre mest. Samt når de styler opp med kopper/glass/lys/bilder/vin/sjampis flasker. Men bilde av motor/motor timer/navigasjonsutstyr/utstyr som er viktig for drift av båten, nei det mangler. Å ja så får en beskjed på melding. Kom å se på båten. Motor sviver som en klokke, så bare å kjører på ferie. Ikke mange folk som gidde kjøre mange timer, for å se på en båt, uten å ha set motor først. Motor må som jeg ser det, være noe av det viktigste å ha bilder av. Det sier jo jævli mye om hvordan eier har behandlet båten.

Så har en forhandlere rundt i landet. Der er det ofte feil bilder blandet inn. Så plutselig ser en bilder av 2 forskjellige båter i samme annonse. Ikke er de noe flinke til å informere om en spør etter ting heller.

Så har du de som ligger inn samme annonser flere ganger, som feks denne(som også har feil bilde i ene annonsen) Ikke svare han på noen meldinger heller.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=122898691

Har vel sjøl bestemt meg for at jeg ikke gidde dra noe lengre enn 2-3 timer unna for å se på båt lengre. Gidde enkelt å greit ikke bruke fridager på se på ting som ikke stemmer med annonsen lengre.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

quantumduck skrev 24 minutter siden:

Vurderes solgt... Hvorfor ikke vente med å legge ut annonsen til de har bestemt seg for å selge? Ren støy ...

Til dels enig, men jeg har selv vært der. Grunnen var ganske enkelt at jeg var lei av alt tullet jeg hadde hatt med båten min og la den ut med vurderes solgt. Tanken var at hvis jeg fikk en pris jeg var fornøyd med kunne jeg i stedet bruke pengene på en annen båt, men det endte med at jeg reparerte båten og beholdt den da interessen ikke var stor nok. 

Det er vel flere som har lyst på ny båt men som ikke vil selge før de er sikker på at de har kjøper til den gamle først til rett pris. Noen tror jeg også skriver det for å bruke litt "makt". Vise at her bestemmer jeg. At båten ikke må selges for at kjøper ikke skal prute.

Redigert av Knallipadden (see edit history)

@Knallipadden Joda, men det ligger vel i kortene at ingen selger båten for en lavere salgssum enn de er villig til å selge båten for ... det er jo bare å legge den ut til den prisen man ønsker å få og evt. skrive ferdig pruta ... selv om det er det nest-mest dummeste jeg leser i annonser ... da går det av seg selv og den blir enten solgt til den prisen man ønsker eller ikke solgt. Akkurat som @Okkaby skipper jeg rett videre til neste annonse når jeg møter på en "vurderes solgt". 

Deler betraktningene her. Det er også tydelig at noen ikke har fått solgt men prøver år etter år med samme pris og bilder. Stusser også over mange gamle bilder (dato nede i hjørnet) og "katalogbilder".  Sier ikke veldig mye om båtens stand nå. Så har vi gjengen med flere båter til salg nå på høsten og som forteller deg hvor mye prisen går opp med til våren..

Så er det dem som tydeligvis har hatt båten ute lenge.

Båten er klargjort for sesongen å blir sjøsatt 20 mai. Bare å starte å dra på ferietur. Ligger så med bilder av nymalt bunn.

Resten av bildene er fra tidligere års ferie ture hehe, å båten har vært ute for salg hele sommeren uten å bli solgt. Men prisen skal ikke ned, da det jo er gull produsert tidlig på 80 tallet, med gammel sliten motor som folk jo står i kø for å kjøpe hehe

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Slik selger ha vi også opplevd.

Utropspris over 600K

Båten var møkkete, full av hundehår og tomme ølbokser.

Toalettet både så og luktet etter lang bruk uten renhold.

Når vi spurte om en prøvetur ville han ikke det, men vi kunne sjekke youtube for der lå det videoer av båttypen så vi kunne se hvordan den gikk på vannet. Utrolig holdning fra selger. Vi reflekterte absolutt ikke mer over den båten og så den på finn i to år.

Helt uforståelig måte å forsøke å selge på for oss.

Hilsen

Lurvetass

Det er like mange håpløse selgere som kjøpere.

Verdivurderingen er også helt på jordet i begge leire. Tar begge parter seg litt tid og finner realistisk prisleie så går salget greiere.

En kammerat ringte på en liten 21’ utgammel sjark som lå ute for 360K, vi trodde det var en null for mye og ringte for å høre, neida prisen var helt korrekt og kammeraten var helt loco som trodde den kostet 36K.. 

Akkurat nå er det 320 annonser på finn.no som innehar teksten "Vurderes solgt" :) (av 12000).

Jeg har selv solgt 4 båter på finn, og er helt enig at noen / mange annonser er av den utydelig og rotete sorten. Men så er kanskje ikke det å være båteier synonymt med å være en god annonsør. Jeg mistenker dessuten en del annonsører for å være mindre motiverte til å selge...kan jo være de annonserer for å gjøre noen andre til lags da man legger den på finn.no. Jeg har også kjøpt 5 båter, og ved alle tilfeller har jeg møtt hyggelige eiere/selgere, riktignok litt stresset til tider. 

Hva gjelder kontakt med kjøpere derimot så synes jeg det kan være mye rart; Får og har fått utrolig mange meldinger fra kjøpere. Tidvis med spørsmål jeg ikke forstår bakgrunnen til. Eks vis: "fungerer fjernkontrollen til ankervinsj" (det er tusen ting som kan og ikke kan fungere på båten, hvorfor det spørres om akkurat det har jeg ikke peil). Et annet spørsmål: "er TV-signalet bra?" (hæ? hva fan? kommer jo an på hvor man befinner seg). Et tredje spørsmål er: "Hvor langt har båten vært?" (hva i svarte? hvor stor er en fisk? Båten er laget i utlandet og seilt til Norge, vann er vann samme fan).

På visning, gitt at kjøperne evner å møte opp som avtalt, for ofte trekker de seg 1-2 timer før de skal være der. En gang satt jeg forresten i 9 timer og venta på en som var "litt forsinka". FOLKESKIKK!!! Når reisefølget, bestående av 5 bønder, vel dukket opp etter 9 timer på overtid og hadde kommet seg ombord i båten lukta det øl og burger lang vei. "De var på guttetur, og kunne like gjerne se på en båt", ble meg forklart...vel for helvete jeg har venta 9 jevla timer...egentlig hadde jeg lyst til grisejule hele pakket, men 5 bønder kan bli litt vel mye å håndtere for en sailorboy. I stedet slo jeg meg til ro med at noen foreldre må ha feilet i oppdragelsen. Vel, nok om det. Så etter en rekke spørsmål så er det tid for visning - i dette tilfellet en seilbåt: "Oj, den var fin", sier kona, mens hun peker på motorbåten til 4 millionerved siden av min seilbåt, "kan vi kjøpe en sånn?" fortsetter hun. De er kommet for å kikke på seilbåt til 1 mill, men nå vil hun altså ha motorbåt til 4. (Hva foregår oppe i hodet til folk, er det ikke kobling mellom halvdelene i toppetasjen?). Deretter forsøker jeg å forklare om rigg og seil, det er viktig må vite for en som liker å seile, kjøperne bryr seg mindre, de vil ned å se om TV'n faktiskt fungerer. Så går man ned i båten, kjøperne står og fordøyer alle de inntrykk de får av å stå i et gedigent rom på 10 kvadratmeter! "Neimen, se på det fine fatet da, hvor har dere kjøpt det?". "IKEA" svarer jeg. Jeg forsøker da å få med den mannlige delen av kjøpsfølget for å se på det tekniske rommet, jeg vet jeg nå har 1 minutt på meg før burugla vil spørre om hun kan åpne skapene. Jeg forklarer raskt om teknisk stand på båten, stakkaren som skal motta informasjonen forstår ikke hvorfor jeg babler i vei, men som selger vil jeg ha mitt på det tørre, og forklarer derfor i voldsom fart. "Går det an å kikke i skapene", blir det nervøst og høflig spurt om. "Ja, så klart sier jeg, du får bare overse at det er litt rot i noen av de, vi kom fra 4 ukers seilferie tidligere i uken". "Oj, her var det masse plass" sies det. "Badet var flott". "Kjøkkenet var lyst og fint". "Fint med vinkel på soffan". "Er det virkelig bare 6 soveplasser, jeg synes det ser ut som det fint går 8 personer til sengs her jeg". De mange hyggelige kommentarene renner på. Men så skal man sette seg ned og prate litt. Nå kommer samtalen kjøperen har forberedt seg på, situasjonen minner om muntlig eksamen i Kristendom fra ungdomsskolen. "Seiler den bra?", er åpningsspørsmålet. Først tolker jeg dette som et "ja-og-nei spørsmål", så etter den velfungerende eliminasjonsmetoden velger jeg å svare "Ja" - med mistanke om at "Nei" egentlig er feil svar. "Javel" sier kjøper, og stiller det lynende intelligente spørsmålet "Hvor fort da?". Nå forstår jeg at her kan man ikke svare feil, for vedkommende har jo ikke gjort research. På dette tidspunktet  er det viktige å fremstå troverdig. Så jeg kliner til med sannferdige solskinnshistorier, men nevner ikke den gangen jeg hadde alt for mye seil oppe og alt holdt på å gå til helvete. Ei heller den gangen jeg fikk en ufrivillig jib og kjerringa ble truffet av bommen og brøt armen. Kjøperen takker for titten, og ber om å bli kontaktet dersom det kommer noen bud. Burugla, som var superfornøyd med båten, mumler i bakgrunn at "Badet var litt for lite" "kjøkkenet var litt lite" og at "soffan ikke var som den hjemme"... akk ja... Jeg vet dette ble litt fokus på visningen, fremfor annonsen, men er jo en del av det hele det også. Men til slutt vil jeg nevne en ting som får meg til å gro horn i panna: Folk som kommer og ser på båten, bare for å se. Som overhodet ikke har gjort research, som ikke vet om de skal ha seilbåt, men "skal bare titte om dette kan være en båt for dem". Nei, så søtt , tenker jeg - Helvetes snylterpakk, jeg driver for fan ikke noe daycare center som turistguide. De kan jo i det minste gidde å lese en brosjyre om båten før de kommer (tips: www.google.com) , så vet de hvor stort seilet er, og hvor lang båten er, og er litt forberedt før de bruker 4 timer av en min lørdag. 

Sporet nok litt av dette...

Men ja, forskjellig kvalitet og kommunikasjon på selgere også. Det som jeg synes skuffer litt er "autoriserte båtmeglere" (finnes det virkelig en utdanning/autorisering av denne profesjonen?). Uansett, annonsen produsert av meglere forventer jeg meg å være proffe; dvs med tekniske detaljer, bilder av motorrom, en link til youtube der man kan få 3-4 minutter walkaround i båten osv. Ser mer av dette i internasjonale annonser fra US og båter i Middelhavet. Men i stedet ser jeg ofte meglerne sakser ut teksten fra brosjyra, og limer inn i finn.no annonsen. Selv en apekatt kan lære seg å klippe og lime tekst, og de tar bananer som provisjon.

Solgte nylig båt og opplevede tre ganger å bli enig om pris på visning. Håndtrykk og «send bare over kontrakten». Og så noen timer etterpå så var det likevel nei. Jeg gjorde ikke noe forsøk på å presse folk, men sa gjerne de kunne sove på det.. veldige merkelige greier. Fikk også inntrykk at en del hadde sett veldig mange båter. Sånn blir der kanskje når det er kjøpers marked

Skulle selge en gammel sliten snekke med åpent selvlensende dekk. Med en gammel sabb diesel i.

Var en som ville ha denne. Han var å se på båten 3 ganger(når jeg var på jobb)

Holdt på å mase på meg i 2 måneder. Når jeg ville vite om han faktisk skulle kjøpe den eller ikke. Så var det hele tiden at hans kompis skulle hjelpe han med transport, samt båtplass. Men jo han skulle kjøpe båten han. Men ikke faen om han ville skrive kontrakt nei.

Ble så forbanna på han, at jeg solgte til billigere til lokal ungdom i stedet. Gikk en liten uke. Så skrev han igjen, å lurte på hvor båten var, for han hadde vært å ville se på den igjen. Så ville vite når jeg var tilbake i havn med båten. Skrev tilbake at han fikk snakke med nye eier av båten, om han ville kjøpe den, for jeg hadde solgt. Ble noe jævli forbanna han hehe Å da var jeg useriøs, når jeg faen ikke kunne vente på han skulle kjøpe den. Egner seg nok ikke på trykk her hva jeg bad han gjøre. Men ble slutt på henvendelser hehe

PS: De som kjøpte båten var ute på en liten 5min tur i havna. Så vipset de over penger å kjørte av gårde med båten hehe 

Bigmac skrev for 5 timer siden:

Akkurat nå er det 320 annonser på finn.no som innehar teksten "Vurderes solgt" :) (av 12000).

Jeg har selv solgt 4 båter på finn, og er helt enig at noen / mange annonser er av den utydelig og rotete sorten. Men så er kanskje ikke det å være båteier synonymt

.

.

.

Middelhavet. Men i stedet ser jeg ofte meglerne sakser ut teksten fra brosjyra, og limer inn i finn.no annonsen. Selv en apekatt kan lære seg å klippe og lime tekst, og de tar bananer som provisjon.

Latterkrampe, bra skrevet ?

Useriøse selgere har jeg ikke vært ute for noen gang, men flere useriøse kjøpere.

Gjenganger er de som ringer og virker innteresert, og avtaler at de vil runge tilbake neste dag for å avtale visning, skjelden man hører noe. Samme med de som er på visning og vil tenke på det over natta, hører ingenting. For meg er det vanlig folkeskikk å gi tilbakemelding, i alle fall når det er de selv som foreslår det.

Værste er de som man gjør avtale med for visning som ikke dukker opp, og ikke en gang tar seg bryet med å sende en mld med avlysning.

For noen uker siden solgte jeg en henger over tlf, og med bekreftelse via mld etterpå. Avtalt henting, men ikke hørt noe, tross purring.

Jeg må si jeg reagerer på at man ikke holder avtaler bedre. At man kan angre seg er helt OK, men å i alle fall kunne gi beskjed får være et minimum.

For meg virker det som det blir mer og mer av at enkelte ikke holder avtaler. For meg er det normal folkesikk.

Noen som har prøvd å selge bil via finn? Bil i 100000 kr klassen?  Får å si det sådan. Svare ikke når noen med navn fra sørlig strøk ringer skriver lengre.

Har gått nok av

Jeg kjøpe bil av deg. Jeg komme om 1 time. Jeg betale 20000kr(pris på finn 100000) Når du blir forbanna på han. Så ringer fetter nr 1, så følger nr 2++ trenger ikke skrive her hva svaret var.

Det finnes bra selgere også der ute. Når vi var og så på båten vi har nå for 13 år siden bestemte vi oss egentlig der og da at vi ville handle. Det gikk ikke helt etter planen. Selger insisterte og forlangte at vi dro hjem og sov på det minst en natt før vi bestemte oss. Trengs ikke sa jeg, vi tar båten. Nei, sier selger. Jeg vil tidligst ha beskjed i morgen. Ok, sa vi og dro hjem og ga beskjed dagen etter at vi fremdeles ville ha båten. Da var det greit for selger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...