Jump to content

Kobble Eberspächer thermostat på en Wallas


joelle

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en brukt termostat til en Eber som jeg har tenkt og bruke på min Wallas. Jeg har en utfordring når det kommer til og kobble sammen det hele.

 

På Wallasen er det to steder der jeg ska kobble på kabler. Dette gjetter jeg meg til er sånn att thermostaten virker som en bryter på kretsen.

 

Samme prinsipp er det ju på Eber thermostaten, men utfordringen er att det er syv steder der jeg kan kobble til. og jeg har ikke en anelse om vilke to som er di korrekte.

 

Jeg ahr lagt med en link til manualen for ebern, og ett bilde av modellen av thermostat jeg har.

Og håper noen her inne har vart borte i dette førr.

 

http://www.seatronic.no/manualer/eber_pdf/...vedlikehold.pdf

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/thermostat.jpg

Link to post
Share on other sites

Selve termostaten er bare en av/på bryter.

Siden eber-boksen har 7 tilkoblinger må du finne ut hvilke 2 av dem som er koblet til selve mikrobryteren.

Et alternativ er å kjøpe membran-termostaten til Clas Ohlson (32-5363), ser at den er på vei ut og selges for ca halv pris, kr 119.

Denne kan brukes på alle varmere.

(Man må benytte en membran type, vanlige bimetall 220V termostater kan ikke benyttes i båt.)

 

Wallas-manualen viser hvordan du kobler inn termostaten slik at den veksler mellom half og full effekt.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. att finne di to som ska brukes på thermostaten er den store utfordringen.

Kobblingen til Wallasen er enkel.

Jeg har kikket på denne fra Claes Olson, men den er vanvittigt stor og klumpig.

 

Håper noen her inne har vart borte i denne eber thermostaten og kan lede meg på rett vei

Link to post
Share on other sites

Antar en titt inni termostaten vil avsløre en mikrobryter (som membranen trykker på).

Så er det bare å se hvilke 2 koblingspunkter som er koblet til denne bryteren.

<{POST_SNAPBACK}>

Alternativt ( ettersom sånne saker ofte er konstruert med et "bodyshell" som ikke er beregnet på å åpne; uten bruk av destruktiv vold.. :rolleyes: ) er rett og slett å " pipe" med et vanlig multimeter, altså sjekke gjennomgang. Må da sette seg i et " passe varmt rom, og bruke f.eks hårføner for å trigge thermostaten

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...