Kobberbassen Startet 18.August.2018 Del på Facebook Startet 18.August.2018 Hei. Da ble det besluttet å bytte motor i Svigerfar´s Fevik715. Under en tur til Sandefjord tidligere i sommer gikk motoren varm, og det var såpass mye feil etter dette at vi gikk for et motorbytte. Det sitter en marinisert Peugeot fra 1986, som ikke er den enkleste å få tak i deler til. Det er en 4-syl 50hk(et svært dråg) Min far jobber hos en forhandler av Volvo Penta, og valget falt på en D2-40. Litt mindre motor, men jeg vil tippe at ikke alle de 50hk´ene fortsatt ble levert. Men en motor som blir mindre i størrelse blir det også bedre plass til støydemping, og enklere å komme til for service. Jeg har også fjernet alt som er av kabler til strøm, og legger opp nytt. Jeg starter denne tråden for at andre kan følge prosjektet mitt, og ikke minst for at jeg kan få litt tips og innspill underveis. Her er litt bilder av båten Her er den gamle motoren Her er den ute Da er det klart for å vaske, isolere og mye mer før ny motor skal inn J Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 19.August.2018 Del på Facebook Svart 19.August.2018 Moro at dokumenterer prosjektet. Alltid interessant med tekniske prosjekter ? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Kobberbassen Svart 6.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2018 Da er det blitt gjort litt mer i båten, etter en lang pause med ferie og overtidsjobbing. Da vi ikke fikk tak i D2-40 har vi bestilt D2-50. Gjør ikke noe med litt mere kraft, men tror det kan bli liten plass mellom dørkeplatene og motoren, og kanskje litt trangt å komme til på sidene for service. Jeg har fått vaska og fjerna gammel isolasjon og dratt vekk en del kabler fra den gamle motoren, lagt på litt ny isolasjon og montert motorfester. Veldig fint at jeg fikk lånt meg en jigg til å tilpasse motorfestene. Er det noen som har erfaring med disse lydisoleringsplatene jeg har brukt? https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000018990 Holder det å bruke disse i vegger og tak? Eller burde jeg bruke noe mer utenpå? Ser det er mange som bruker de som er kledd i alufolie, og det var de platene som satt i motorrommet fra før av også, men over tid hadde alufolien løsna. Kjekt med jigg for tilpasning av motorfester. Første isoleringsplate tilpasset Litt flere plater og motorfester på plass. Tenkte å legge slangene og kablene i en kanal Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.September.2018 Del på Facebook Svart 7.September.2018 De platen der er veldig bra! Eneste synd de er blitt svarte nå, før var de hvite og det gjorde det litt lysere nedi motorrommet. Den gamle grønne får du nok solgt mye deler av, det er mange av disse I sirkulasjon og deletilgangen er begrenset. Så du henter lett inn 10-12.000,- bare I delesalg her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jangul Svart 7.September.2018 Del på Facebook Svart 7.September.2018 Blir gøy å følge da det er aktuelt å gjøre det samme i min Scand 25! Sitér dette innlegget Link to post
Kobberbassen Svart 7.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2018 index skrev for 5 timer siden: De platen der er veldig bra! Eneste synd de er blitt svarte nå, før var de hvite og det gjorde det litt lysere nedi motorrommet. Den gamle grønne får du nok solgt mye deler av, det er mange av disse I sirkulasjon og deletilgangen er begrenset. Så du henter lett inn 10-12.000,- bare I delesalg her... Ja, det er vel igrunn det jeg liker med alufolien også, at det blir lysere. Men det er først og fremst en lyden jeg ønsker å dempe. Jeg fikk en ganske god pris på ny motor, og en av grunnene til det var at de får pant fir den gamle motoren. Jeg demonterte starteren da, den så ganske strøken ut. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.September.2018 Del på Facebook Svart 7.September.2018 Ja, men da er det jo godt ivaretatt. Gir, varmeveksler, topp mm er attraktivt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 7.September.2018 Del på Facebook Svart 7.September.2018 (redigert) Artig å se du fortsatt kan bruke samme fundament i båten. Husker da vi monterte motorer i enkelte båter på 80tallet skrudde vi fast et skikkelig tykt flattjern på toppen av treverket som vi deretter borret og gjenget i for bolter. Ja ble selvfølgelig dekket med en del lag med glassfiber så høyden passet. Vi fikk en del kommentarer på det var mye enklere (rimeligere)å kutte ut hele flattjernet og heller bruke det vi kalte "franske treskruer". Vi mente vår løsning var mer holdbar i lengden. Mange år senere måtte vi ta igjen flere monteringer gjort av andre hvor slike skruer hadde løsnet da treverket inni hadde trukket til seg så mye fuktighet det var blitt helt bløtt. Kunne omtrent dra de franske treskruene rett opp. Måtte fjerne alt treverket og lage nytt. Du vet kjappe løsninger sa nå vi... Redigert 7.September.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kobberbassen Svart 7.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2018 Gudrun skrev for 3 timer siden: Artig å se du fortsatt kan bruke samme fundament i båten. Husker da vi monterte motorer i enkelte båter på 80tallet skrudde vi fast et skikkelig tykt flattjern på toppen av treverket som vi deretter borret og gjenget i for bolter. Ja ble selvfølgelig dekket med en del lag med glassfiber så høyden passet. Vi fikk en del kommentarer på det var mye enklere (rimeligere)å kutte ut hele flattjernet og heller bruke det vi kalte "franske treskruer". Vi mente vår løsning var mer holdbar i lengden. Mange år senere måtte vi ta igjen flere monteringer gjort av andre hvor slike skruer hadde løsnet da treverket inni hadde trukket til seg så mye fuktighet det var blitt helt bløtt. Kunne omtrent dra de franske treskruene rett opp. Måtte fjerne alt treverket og lage nytt. Du vet kjappe løsninger sa nå vi... Ja det virker som jeg fikk godt feste, men var inne på tanken at treverket under kunne vært dårlig. Men jeg har ikke noe å gå på i høyden, så da måtte jeg ha skjært opp å støpt inn noe nytt å feste i. Sitér dette innlegget Link to post
Kobberbassen Svart 1.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Da er endelig motoren kommet og det blir montering på lørdag. Før det skal jeg få på de siste isolasjonsplatene og vaske, pusse og male motorrommet. Det er egentlig ganske rent og pent der, men jeg tror jeg kommer til å angre hvis jeg ikke maler det nå. Jeg kunne beholde den gamle motoren og selge den i deler, så den har jeg lagt ut på finn. Men det har ikke vært så mye interesse for den. Jeg ønsker å bli kvitt hele med en gang, så jeg la den ut som delemotor til 5000kr. Tenker jo at det er en grei pris. Det blir nok et nytt innlegg i neste uke med ny motor i båten, så legger jeg ved noen bilder jeg fikk tilsendt av motoren idag. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Blir nok kjempegreier med ny motor? Sitér dette innlegget Link to post
Kobberbassen Svart 10.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 I helgen fikk vi endelig montert inn ny motor. Tidligere i forrige uke, gjorde jeg de siste forberedelser før motoren skulle monteres. Det ble da isolert ferdig, montert ny kran for kjølevann, og prikken over i´en ble å male motorrommet. Må si meg meget fornøyd så langt, og kan vel med sikkerhet si at dette nå er det fineste rommet i båten. Søndag har jeg satt av noen timer til å kople inn strøm med skillerelé, kople på diesel og kjølevann og sjøvannsfilter. Jeg skal også flytte eksosslangen over på riktig side. Koplingsskjemaet jeg jeg kommer til å følge fant jeg i installasjons manualen til volvo penta. kommer nok til å kople som på dette bildet, men istedenfor to hovedstrømsbrytere, bruker jeg en 2-polet bryter. Jeg ser frem til å jobbe i motorrommet uten å bli svart på fingra, og legge opp kabler og slanger så ryddig og pent som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 Ser veldig bra ut! Alltid artig å følge slike prosjekter. Sitér dette innlegget Link to post
Kobberbassen Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 En liten oppdatering igjen. Etter at vi fikk motoren ombord var det klart for å begynne med litt morsomere arbeid. Jeg så frem til å legge opp nye slanger, kabler, brytere, sjøvannsfilter og mye mer. Det viste seg å bli litt flere timers arbeid en forventet, men det var ikke noe hast. Viktigste var å få alt i orden, og at det sitter godt, fungerer og ser ryddig ut. I går var jeg en tur nede i båten igjen og koplet på det siste av slanger og luftet diesel. Så så jeg faktisk det, at nå kan jeg starte motoren. Hentet vannslangen og vred hovedstrømsbryteren i "ON", og den startet og gikk som bare det. Rett og slett en helt fantastisk følelse. Nå gjenstår det å rydde opp litt i kablene bak dashbordet og få på plass innredningen igjen. Jeg vinterkonserverte igår, og båten er pakket inn og klar for vinteren. Og til slutt legger jeg ved en videosnutt av motorens aller første oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Ser veldig bra ut! Tenker det blir gøy å starte sesongen med ny motor og nyrenovert motorrom Sitér dette innlegget Link to post
Kobberbassen Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Morten_L skrev for 3 timer siden: Ser veldig bra ut! Tenker det blir gøy å starte sesongen med ny motor og nyrenovert motorrom Ja jeg må nok finne på noen flere prosjekter i vinter for å få ventetiden til å gå. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Gratulerer med ny maskinist! flere prosjekter i vinter eller er det stop nå? Sitér dette innlegget Link to post
Kobberbassen Svart 26.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 PostIT skrev for 4 timer siden: Gratulerer med ny maskinist! flere prosjekter i vinter eller er det stop nå? Takk for det. Jeg har litt småtteri igjen med å feste slanger osv. Også ble den nye motoren litt før høy for gulvet, så jeg må nok heve det litt, og kunne da tenke med å legge nytt gulv. Har lurt litt på sånn teak etterligning. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Isiteek og lignende er det mange gode eksempler på her inne. Blir pent og skal være veldig overkommelig å legge. Er det din eller svigerfar sin båt? Sitér dette innlegget Link to post
Kobberbassen Svart 26.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 PostIT skrev for 5 timer siden: Isiteek og lignende er det mange gode eksempler på her inne. Blir pent og skal være veldig overkommelig å legge. Er det din eller svigerfar sin båt? Det er min svigerfar som eier båten og står for alle kostnader, og jeg som utfører arbeidet. Han har vært kokk og vet ikke forskjell på + og - på et batteri, men er flink på kjøkkenet. Han begynner å dra på åra og er helt bestemt på at vi skal arve den. Så han tenkte han skulle føre den over på oss nå snart da. Sitér dette innlegget Link to post
Kobberbassen Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 En liten oppdatering her. Etter vi sjøsatte snekka våren 2019 har vi til nå lagt bak oss ca 240 timers kjøring og alt fungerer som det skal. Etter motorbytte har jeg montert hydraulisk styring, som gjorde båten mye mer behagelig å kjøre. Jeg har satt inn en dieselvarmer, som kom godt med i vinter med båten på sjøen. Nå har vi satt igang med nye prosjekter, og har nå sydd puter til hele båten. Kjøpte stoff på stoff og stil og kutta til madrasser. har også kjøpt nytt gulv (eva teak fra Biltema). Men før alt det nye skal inn har jeg som mål å få bort den velkjente båtlukta. Jeg har begynne med å rive ut den gamle dassen og slangene, og har kjøpt nytt som skal inn. Jeg kjøpte noen veldig fine slanger på Hydroscan som var veldig fleksible, og ifølge selger helt luktfrie i mange år. Også viste det seg at vi hadde veldig god rabatt igjennom båtforeningen. 5 meter kom på ca 1500kr. Tar gjerne imot tips til hva/hvordan jeg skal vaske skroget under dørkeplatene. Tenkte å bruke bøtte med vann og klut. men hvilke type såpe burde jeg bruke? Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Etter at du har rengjort og fjernet det som lukter drit, kan du med fordel kjøre en Ozon-kur ombord. Det har jeg gjort, og nå er det så mye bedre :-) Hvor befinner du deg i verden? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Litt spent på om du mistet fart etter bytte ? Sitér dette innlegget Link to post
Kobberbassen Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Ja jeg fikk teste en ozon maskin før jeg begynte, og jeg ble imponert. Men jeg hadde jo da ikke fjernet kilden til lukta, så det blir spennende å prøve igjen etter jeg er ferdig å vaske. Jeg holder til i Moss Sitér dette innlegget Link to post
Kobberbassen Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 omhI skrev for 1 time siden: Litt spent på om du mistet fart etter bytte ? Jeg mistet faktisk en til to knop. Satt en 55 hk som hadde litt høyere turtall på full fart. Men det er jo sjelden jeg kjører så fort. På rundt 2000 rpm har jeg 6,5 - 7 knop og etter det begynner den å grave seg ned og bråke mer. Skal kjøre ganske langt før jeg kommer frem så mye raskere med et par knop ekstra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.