Jump to content

Testet vanntette skjøtehylster for kabelskjøter?


hawthorne

Recommended Posts

Mister kontroll med disse, da en ikke har kontroll på temperaturen på kobberet. Kan feste/fukte godt på ene, men ikke på andre. Kan trekke inn i ene ledningen, og ikke andre..mangevariabler. 

 

Men det som går an for å redusere variablene er å fortinne og rense kabelendene før en lodder den med hylsen, da har en iallefall konteoll på fuktingen av kordellene. 

 

Brukes bl.a i fly disse, men da jeg jobbet med det fortinnet vi ledningene først, så hadde vi mye bedre kontroll, og bedre rate for godkjente loddinger. 

Om de ikke har blitt gamle disse hylsene, tåler de endel varmluft før de blir brune. Og blir de det er det krevende å inspisere loddingen etterpå..

 

TA

Link to post
Share on other sites

Har brukt mykje loddehylser av tilsvarande på reparasjon av kjøretøy.  Men det er store forskjeller.  Würth leverer feks ok kvalitet, men eit parti eg henta på ebay var vanskelege å bruka, plasten krympa i endane før loddinga var fullendt, og når då krympen tiltok over loddinga så punkterer de.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Brukte mye loddeskjøter før, men som mange sier her er det vanskelig å være helt sikker på at loddingen blir fullgod. Har jobbet med rep av elektronikk på kretskort nivå i mange år, og føler jeg har rimelig god kontroll på lodding men alikeveil ikke alltid like lett å få disse bra. Har gått helt over til å bruke tradisjonelle krympeskjøter, og der er det duraseal som går og gjelder. Forutsetter selvfølgelig en skikkelig krympetang, og krympeskjøter smeltes med varmluftspistol. 

 

Loddeskjøter er dog mye smidigere, fordel der det er begrenset med plass.

 

Har også lest at det ikke er helt heldig å lodde kabler i vibrasjonsutsatte installasjoner? Pga. at de blir stive.

Link to post
Share on other sites

Jeg lodder alle skjøter opp til 6mm2. Og så bruker jeg krympestrømpe. Men jeg vil påstå at jeg kan lodde. Da jeg hadde praksistid før ingeniørskolen, jobbet jeg med å bygge opp en god gammeldags telefonsentral for Stavanger Telefonanlegg, senere Televerket, senere . . . . Da loddet jeg nok mange hundre forbindelser hver dag i et år. Deretter jobbet jeg som serviceingeniør i NRK i 17 år. Det ble en del loddinger da også. Men jeg har sett mange dårlige loddinger, selv av proffe folk. Så å lodde er ikke bare bare.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det som I alle fall er helt sikkert for alle dimensjoner over 0,5 mm2 er at krymp krever mindre kunnskap fra operatør en lodding. For de som bare krymper en gang I blandt har Biltema har en helt OK tang som både krymper den elektriske forbindelsen og strekkavlasteren I en klem. Og er man opptatt av fuktinntregning så bruk en krypestrøme med lim utenpå.

Link to post
Share on other sites

Har brukt de fra Relekta en tid og så langt ser det veldig bra ut. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...