Morten A Startet 19.August.2018 Link til dette innlegget Startet 19.August.2018 Var og så på en Windy 22 med Kad 32 motor idag. Det var koblet opp en bryter som kunne koble ut kompressor ved gange i kompressorens "arbeidsturtall". Med kompressor utkoblet var det ikke mulig å få noe turtall over 1400. Er dette normalt? Med kompressor innkoblet var tilsynelatende alt iorden. Markant trøkk fra ca 1600 og så flatet det litt ut over 2800. Fikk maxturtall like oppunder 3600. DP 290 drev med A7 propeller. Han hadde hatt A6 før med akkurat samme maxturtall og toppfart 33 knop. Noen som har noen teorier? :) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 (redigert) Ja, så klart vil motoren ha dette symptomet når kompressoren ikke er slått inn. Da er det ikke nok krefter til å få båten i plan og du får ikke turtallet høyt nok til at turboen "tar over" jobben. Det er jo en grunn til at kompressoren er der. Redigert 19.August.2018 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Ser den men har hatt oppfattelsen av at man kobler ut kompressor når man går i f eks i tung sjø gjerne i flere timer og det skal man ikke med kompressor innkoblet, maks en halv time. Trodde motoren ville nå maxturtall uten kompressor men at den blir tregere. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Du har rett i det. Det har vært normalt å montere inn en slik bryter for at enn skal ha mulighet å kunne gå i lengre perioder på turtall der kompressoren ligger inne uten å slite ut kompressoren. Om båten hadde vært lettere så hadde den nok komt i plan, men denne båten er tydeligvis så tung at den er avhengig av kompressor for å komme seg "over kneika". Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 3600 var vel bittelitt lavt? De der skal klare 3900 på full fisføyke. Er turbo litt sleten? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Morten A Svart 21.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Har vært inne på tanken, men mest rart syns jeg det er at den ikke klarer mer turtall enn 1400 med kompressor utkoblet. Kunne gi full gass uten respons. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 (redigert) Det kan være normalt, den oppførselen der. Jeg ville målt turbotrykket. Hvis turboen er sliten lader den ikke «langt nok ned». KAD32 (og de andre KADene) trenger nok kompressor for å komme i plan. Jeg byttet akkurat turbo på begge mine KAD44 fordi ved 2700-2800 slapp kompressoren, men turboen ladet ikke nok. Resultatet var turtallsdropp akkurat i overgangen der. en turbo er lett å bytte :-) Redigert 21.August.2018 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.