Jump to content

«Oppgraderingsturbo» til VP aqd40a, noen som har prøvd?


Stefanesai

Recommended Posts

Hallo,

 

kjøpte for et par uker siden en gammel Fjord 21 Weekender, med en Volvo Penta aqd40a motor i. 

 

Prøvetur før kjøp (en liten halvtime) gikk fint, på første turen etter kjøp fusket plutselig motoren på full fart. Skulle gjøre en liten test for å sjekke toppfart, plutselig i neste 28 knop mistet vi kraft. Trodde vi kanskje hadde lite diesel (litt ustabil tankmåler), dro av sånn at vi akkurat var i plan og kjørte hjem. 

 

Etter å ha fylt tanken (fikk bare på 130-140 liter på 200-liters tank) skulle vi på tur igjen, hele familien. Lengst hjemmefra akkurat når vi hadde snudd nesten hjemover kom det en liten lyd et par sekunder i marsjfart ca 20 knop, og noen minutter etterpå var det dårlig med motorkraft og mye røyk. 

 

Var bare å lene seg tilbake og nyte hjemturen, 3 timer i 5-6 knop på 1500 omdreininger, som gikk greit og røykfritt for seg. 

 

En kontroll i dag viser at turboen har skjært seg, sitter bom fast. 

 

Begynte å lete litt på nett, og kom over noe om at det sterkt anbefales en såkalt «oppgraderingsturbo» til denne (og andre) Volvo pentaer. Så spørsmålet er om noen her inne har prøvd en sånn?

 

Skal etter sigende ha større hus på innsugssiden, som gir mere luft på lavere turtall. Flytter altså ned effektkurven noe og gir mer moment. Jeg syntes allerede før jeg fant dette på Internett at den turboen som stod på var noe merkelig, med stor forskjell på størrelsen på eksos og innsug. Altså lite innsugshus i forhold til eksossiden. 

 

Sånn bruksmessig er jo dette kanskje i underkant av motor for en sånn båt, den jobber hardt for å komme i plan (mellom 2000 og ca 2800 omdreininger), men når den først er oppe går den lett og fint i 20-22 knop på ca 3000 omdr. Om man drar på i den farta øker den kjapt og uanstrengt opp til 27-28 knop (de to-tre gangene jeg har prøvd).  

 

Så er ikke ute etter noe mer fart, men litt mer krefter for å komme i plan hadde vært fint. Og når man likevel må bytte turbo så kanskje man kunne slått to fluer i en smekk om ikke prisen er hinsides!

 

Erfaringer??A974DFBF-18D3-4F4A-8C89-4667A31E84AF.jpeg.ef3edcc5a68d12a3628d8dea8cf43475.jpegBF346874-CE7F-4583-BBDE-39A79AF39D32.jpeg.5068a37d436f45f0e0762f8e204ea93e.jpeg4811DF58-F289-4F3D-8F0B-9394A8638AE9.jpeg.15227815d65cf154066067bef102a401.jpegFE9DD499-95CA-4519-B11C-AC2D409C53BB.jpeg.74f08441320864574aab66471c8c454c.jpeg47EEDC0B-7DEC-4C13-B07E-62085E999441.jpeg.54bf96715763f43be5bf1c85831c9c7d.jpeg

Link to post
Share on other sites

Vet ingenting om dette, men høres interessant ut.

 

Jeg har en turbo liggende om du vil ha en raskt. Til TMD40A maskinen, som er samme maskin bare med gir i stedet for drev. Mener det er samme turbo også. Brukt, men skal fungere fint. Må slipe litt ned på anleggsflaten som går mot eksosmanifolden. Bare for å få den ren. Kjøpte den billig og selger for samme pris. Har den bare liggende som reserve for min motor. Bare et tilbud om du vil ha den raskt i gang igjen.

 

Ps: Hvis du har slik fiberpakning mellom turbo og manifold så er det gammel type. Nå kommer det med stålpakning. Men jeg valgte å kjøpe "gjør det selv"-pakning av den typen som brukes for manifold og eksos i bilmotorer.  Den holdt.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ellers kan du ta en prat med Turboservice. De har virket veldig all right da jeg har snakket med dem. Besøkte dem en gang. Ser din turbo kommer derfra. Mulig du får god deal fra dem for fiks/ overhaling.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Se tabell over beslektede motorer med ytelse og årstall fra og til. Din er en AQD 40 A på 131 hk iht bildet over.

 

AQAD 40A 120-155 1980 1985
AQAD 40B 165 1982 1986
AQD 40A 131 1977 1985
AQD 40B   1982 1985
MD 40A 72-85  1976 1985
TAMD 40A 110-148  1980 1985
TAMD 40B 165  1983 1986
TMD 40A 91-124  1976 1985
TMD 40B 128-136  1982 1986
TMD 40C 136  1983 1986

 

Tror forslaget fra @Pettersenmotor om å ettermontere en ladeluftkjøler/intercooler er veldig fornuftig. Da oppgraderer du fra AQD 40 til AQAD 40 på Volvosk. Ville tro at det finnes en del brukbare ladeluftkjølere til disse motorene rundt omkring. Jeg kan ikke det tekniske godt nok men antar at ladeluftkjøler/intercooler fra alle AQAD-40/TAMD-40 motorer i hovedsak er samme greia. Det ser ut til at Volvo opererte med en effektøkning på ca 25 hk ved å gå fra AQD til AQAD på sine A-seriemotorer. Ny turbo må du jo uansett ha og kanskje ettermontering av en ladeluftkjøler da er en kurant sak. Sikkert noen på forumet her som kan mye om dette.

 

Mulig du bør starte en egen tråd hvor akkurat det emnet blir veldig tydeliggjort i emnetittelen.

Link to post
Share on other sites

Å "oppgradere" AQD40A til AQAD40A medfører som regel også å bytte sjøvannspumpe og mange detaljer på sjøvannsystemet (muligens også oljekjølere) til en større dimensjon, samt justering av brennstoffpumpe. Vær også klar over at motorer inntil et visst serienummer hadde noen trangere "passeringer" for ferskvannet enn AD motorene, som medfører kjøleproblemer ved høyere uttak av effekt.(VP forhandlere kan sikkert opplyse om serienummer hvor dette ble endret)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...