Jump to content

Kan man med enkle grep få en selvlensende jolle?

Knallipadden

Recommended Posts

de båtene jeg har sett med slike enveis ventiler , stenger ikke alltid 100% slik at det oftest blir stående vann i båten 

Skal en båt gjøres skikkelig selvlensende så må etter min mening dørken heves såpass mye at tyngdekraften gjør jobben.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Knallipadden skrev for 12 timer siden:

Som overskriften sier, er det noen enkel måte å gjøre en jolle selvlensende? Har sett at de selger enveis ventiler for eksempel. Går det an å lage et hull i akterspeilet og sette inn en slik? Andre ting man eventuelt kan gjøre? Dette handler ikke om en konkret båt men generelt på ikke selvlensende åpne joller 

Hull i hekken fungerer godt når båten er på land, evt hull på laveste punkt. Men husk å sette i Kork når du skal utpå!

Aileen ll

Førstefender skrev for 19 timer siden:

Kan montere en slik som jeg har linket til under. Bare og åpne i fart, og vannet renner ut.. Ikke akkurat selvlensende, men kan spare deg for litt arbeid.

https://www.ebay.com/itm/Marine-PVC-Pull-out-Scupper-Drain-Valve-Cap-for-Fishing-Boat-Black-Accessory/391198842223?hash=item5b15449d6f:g:RUwAAOSw-vlVo1Wv

Har en slik på gummibåten som er kjekk så lenge den ligger på land men har prøvd å åpne den under fart med det resultat at det kommer inn vann, og ja jeg planet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

4 hours ago, Jon-Kåre said:

Har en slik på gummibåten som er kjekk så lenge den ligger på land men har prøvd å åpne den under fart med det resultat at det kommer inn vann, og ja jeg planet

Det skjønner jeg ikke er mulig! når man planer er jo akterspeilet fri av vannet, på begge de rib`ene jeg har hatt og har, så tømmer dem seg under fart.

blir jo gjerne litt sprut fra stammen  , kan være det som skjer her..?  

På min West gummibåt så er det en slik lenseventil ,  den lipper til tider inn vann selv om den er stengt... :diving:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kan være forklaringen Ivar. Jeg ba jentene gjøre det når de var og kjørte men de stengte ganske kjapt og fortalte at vannet kom bare inn. Jeg trodde ikke noe på det så jeg prøvde selv med samme resultat. Det fosset jo ikke inn akkurat men inn kom det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

2 minutes ago, Jon-Kåre said:

Kan være forklaringen Ivar. Jeg ba jentene gjøre det når de var og kjørte men de stengte ganske kjapt og fortalte at vannet kom bare inn. Jeg trodde ikke noe på det så jeg prøvde selv med samme resultat. Det fosset jo ikke inn akkurat men inn kom det

Det skal uansett være en en-veisventil, som hindrer vannet å komme inn. Skal sitte en gummiskive på utsiden som lar vannet renne ut, men stenger for vannet inn. 

.

Førstefender skrev for 10 timer siden:

Det skal uansett være en en-veisventil, som hindrer vannet å komme inn. Skal sitte en gummiskive på utsiden som lar vannet renne ut, men stenger for vannet inn. 

iallefall i teorien. I praksis så vil jeg si det ikke alltid funker som tiltenkt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...