Jump to content

Volvo Penta D2-55a kjøler for godt. Kan den strupes?


Torsen67

Recommended Posts

Hei. Ja, det kjøler for godt. Det er vel heller det motsatte som er vanlig. Men D2-55 "a" sliter med dette. Får vel 40 grader hvis jeg dorger og knapt 80 grader på marsjfart. Noen ide på hvordan jeg kan få den varmere? Vurderer å lage noen hakk i impellerbladene, men da blir den vel for varm på høyere turtall? Er ikke mye fristende å dorge når jeg ser at motoren går for kaldt.

Link to post

Er du sikker på at motoren tar skade av lav temperatur da? Jeg hadde en Sabb 2H I forrige båt som hadde en driftstemperatur på 40-45 grader alt etter sjøtemperatur. Den hadde gått problemfritt I 30 år når jeg solgte den, og gjør det kanskje fremdeles fr alt jeg vet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Mener det var et eller annet vedr. kjøling på d2-55a, men husker ikke hva. Mener det kom et ombyggingskit for varmeveksler eller termostat for dette. Vet også at varmeveksler er om-konstruert på senere modeller.

Mulig andre husker noe om dette?

 

Edit: Står om det her, men mangler selve løsningen: http://forum.bavariaklubben.no/kjlevannstemperatur-d255_topic2162.html

Tydeligvis en modifikasjon som ikke er gjort hos trådstarter.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Stemmer at det det er et kit for ombygging.  Leverte båten før helgen til en marina, men fikk nå beskjed om at motor måtte ut for å få utført arbeidet. Det blir for kostbart, noe marinaen er enig i. Men ja, enkel fiks hvis man kommer til.

 

Hva skjer hvis man struper vanninntaket? Impelleren vil jo gå like fort rundt og man får vel da ett undertrykk? Impeller går varm?

Link to post
Bårdp skrev 20 minutter siden:

Kan da ikke være mulig at motoren må ut. Utførte denne jobben på min forrige båt en Bavaria 40 AC enkel jobb som tok meg en times tid. Og resultatet ble bra.

Ok, men verksted sier at motor enten må løftes, eller varmeveksler må av pga at de ikke vil komme til pga sidevanger i motorrom (Sollux 24). Hvor vanskelig er det å skru av varmeveksler? Mye jobb og dyre pakninger som må til? Og, hvor god er du på det mekaniske siden du sier dette er enkelt? Og, hvordan ble resultatet i etterkant?

Link to post
Bårdp skrev for 13 timer siden:

Jeg tok av varmeveksleren på min motor fordi det skulle plugges en liten kanal i den noe so krevde at kanalen bel gjenget opp. Men det var da ikke noe problem å ta den av. Resultatet etter modifiseringen ble meget bra.

Ser nå at varmeveksler må av. Blir for trangt nå mtp boring. Har du noe link til deler eller varenr vedr dette kitet? Brukermanual?

Hvis du er av den typen som ikke sletter innboksen din hver dag, så har du den kanskje på PCen din?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...