Torsen67 Startet 20.August.2018 Del på Facebook Startet 20.August.2018 Hei. Ja, det kjøler for godt. Det er vel heller det motsatte som er vanlig. Men D2-55 "a" sliter med dette. Får vel 40 grader hvis jeg dorger og knapt 80 grader på marsjfart. Noen ide på hvordan jeg kan få den varmere? Vurderer å lage noen hakk i impellerbladene, men da blir den vel for varm på høyere turtall? Er ikke mye fristende å dorge når jeg ser at motoren går for kaldt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Er du sikker på at motoren tar skade av lav temperatur da? Jeg hadde en Sabb 2H I forrige båt som hadde en driftstemperatur på 40-45 grader alt etter sjøtemperatur. Den hadde gått problemfritt I 30 år når jeg solgte den, og gjør det kanskje fremdeles fr alt jeg vet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Er ikke det ganske vanlig? Min tamd30a kjører på 80/90 grader ved høyere turtall. Går jeg på tomgang går den ned til 40/50 grader? plager ikke meg.. må vel isåfall være og skru litt igjen på bunnventil men om det er lurt vet jeg ikke. . Ville ikke rørt impeller ihvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 (redigert) Mener det var et eller annet vedr. kjøling på d2-55a, men husker ikke hva. Mener det kom et ombyggingskit for varmeveksler eller termostat for dette. Vet også at varmeveksler er om-konstruert på senere modeller. Mulig andre husker noe om dette? Edit: Står om det her, men mangler selve løsningen: http://forum.bavariaklubben.no/kjlevannstemperatur-d255_topic2162.html Tydeligvis en modifikasjon som ikke er gjort hos trådstarter. Redigert 20.August.2018 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bårdp Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Det finnes et ombyggingssett fra Volvo for D2 55 for å få skikk på dette. Består av noen nipler og slangebiter. Enkel jobb og fikse dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 20.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2018 Stemmer at det det er et kit for ombygging. Leverte båten før helgen til en marina, men fikk nå beskjed om at motor måtte ut for å få utført arbeidet. Det blir for kostbart, noe marinaen er enig i. Men ja, enkel fiks hvis man kommer til. Hva skjer hvis man struper vanninntaket? Impelleren vil jo gå like fort rundt og man får vel da ett undertrykk? Impeller går varm? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Mulig for lite vann i eksos. Overoppheting eller og hvit røyk/vanndamp i eksos. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bårdp Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Kan da ikke være mulig at motoren må ut. Utførte denne jobben på min forrige båt en Bavaria 40 AC enkel jobb som tok meg en times tid. Og resultatet ble bra. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 20.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2018 Bårdp skrev 20 minutter siden: Kan da ikke være mulig at motoren må ut. Utførte denne jobben på min forrige båt en Bavaria 40 AC enkel jobb som tok meg en times tid. Og resultatet ble bra. Ok, men verksted sier at motor enten må løftes, eller varmeveksler må av pga at de ikke vil komme til pga sidevanger i motorrom (Sollux 24). Hvor vanskelig er det å skru av varmeveksler? Mye jobb og dyre pakninger som må til? Og, hvor god er du på det mekaniske siden du sier dette er enkelt? Og, hvordan ble resultatet i etterkant? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Jeg tok av varmeveksleren på min motor fordi det skulle plugges en liten kanal i den noe so krevde at kanalen bel gjenget opp. Men det var da ikke noe problem å ta den av. Resultatet etter modifiseringen ble meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 21.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2018 Bårdp skrev for 13 timer siden: Jeg tok av varmeveksleren på min motor fordi det skulle plugges en liten kanal i den noe so krevde at kanalen bel gjenget opp. Men det var da ikke noe problem å ta den av. Resultatet etter modifiseringen ble meget bra. Ser nå at varmeveksler må av. Blir for trangt nå mtp boring. Har du noe link til deler eller varenr vedr dette kitet? Brukermanual? Hvis du er av den typen som ikke sletter innboksen din hver dag, så har du den kanskje på PCen din? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.August.2018 Del på Facebook Svart 21.August.2018 Nei dessverre det er flere år siden jeg utførte denne operasjonen. Men vil tro Volvo har de opplysningene du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 22.August.2018 Del på Facebook Svart 22.August.2018 Så lenge man har en (seil-)båt med god tilgang rundt motoren, så er det enkelt å demontere varmeveksleren. På en motorbåt med veldig trange motorrom, så må antakelig motoren ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.