Alubaat Startet 20.August.2018 Link til dette innlegget Startet 20.August.2018 Har en tamd 63p med zf220 utveksling 1,5. Akslingen (45mm) er i overkant av 2 meter. Det er mye vibrasjoner fra tomgang og opp til 1000rpm. Kan det bli bedre med ett lager midt på akselen? Isåfall kan jeg bruke et cutless lager? Hylse i mitt tilfelle er et alu rør som er sveiset fast i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Mulig det. Kanskje du kan skisse opp hele drivlinja di med mål? Jeg ville uansett begynt med en oppretting, kontroll av motorlabber, og kontroll av alle komponentene i drivlinja (hvis du ikke har gjort det alt da). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Det finnes data på kor langt heng ein aksling kan ha mellom opplagringer. Eg fekk hjelp til å sjekka dette ein gang. Eg hugsar ikkje kvar eg henvendte meg, kanskje Sleipner kan hjelpa. Eg trur det er å foretrekke å berre ha eit cutlesslager? Aksel og propell kan du får sjekka for kast vist ikkje Komodo sit råd hjelper. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Alubaat Svart 21.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Motor er opprettet innenfor 0,10. Veldig lite demping i fremre motorfester da de er av en veldig lav type. Men tror ikke problemet ligger dær. Tror kansje aksling blir for lang uten ekstra opplagring. Når turtallet øker blir det mindre vibrasjon. Mistenker også cutless lager for å være dårlig. Må nok på land og demontere uansett. Hvorfor er det ikke å anbefale med 2 lager? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Lager innvendig i båten? Fleksibel kopling? Type? Bilder/skisse? Sitér dette innlegget Link to post
Alubaat Svart 21.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 (redigert) aksling er ca 2,3-2,5 meter lang, hylserør ca 1 meter(lengde målt inni båt) Slange på pakkboks er ca 20-25 cm så den blir ganske bevegelig. Ingen fleksibel kobling. Sleipner sin tabell anbefaler maks avstand mellom opplagring 1.8 meter. Er det da uvanlig med et støttelager midt på Aksel? Hva er ulempen med cutlesslager i begge ender av hylserør? Takker for svar så langt Redigert 21.August.2018 av Alubaat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Cutless som går tørt vil brenne opp. Det er problemet. Inni båten må du ha et støttelager. F.eks. kulelager. Da må du ha fleksibel kopling, homokinetisk ledd e.l. Eller motoren må ikke stå på fleksible motorfester. Sitér dette innlegget Link to post
Alubaat Svart 21.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Om jeg har cutlesslager fremst i hylserøret er det 1,3 meter fra opplagring til girkasse. Blir det egentlig noe forskjell fra å ha en Aksel som er 1.3 meter totalt? Har planer om vannsmurt pakkboks så lageret ville ikke gå tørt. Mener du et sånt oppsett ikke går uten fleksibel kobling? Priser på fleksible koblinger er vell det som holder meg mest tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
beermaster Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Jeg løste et tilsvarende problem i vår forrige båt med et vinkeljern, en lagerbukk fra jula og noen universelle vibrasjonsdempere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Bilder eller skisser er fine greier, da slipper vi gjetteleken. Man bør ikke ha en fast opplagring midt i et slikt opplegg. Beermaster funker, og demper. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Alubaat skrev 32 minutter siden: Har planer om vannsmurt pakkboks så lageret ville ikke gå tørt. Hvordan skal du få det til på ett cutlesslager? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Hulda skrev 50 minutter siden: Bilder eller skisser er fine greier, da slipper vi gjetteleken. Komodo skrev On 20.8.2018 at 23.42: Kanskje du kan skisse opp hele drivlinja di med mål? Alubaat skrev for 2 timer siden: Er det da uvanlig med et støttelager midt på Aksel? Arrester meg hvis jeg tar feil, men har ikke Princess en slik løsning på noen båter? Alubaat skrev for 2 timer siden: Hva er ulempen med cutlesslager i begge ender av hylserør? Så lenge du har en forbrenningsmotor som står og rister for hver gang et stempel går opp og ned, vil du alltid ha litt bevegelse i motoren. Derav fleksible motorlabber i gummi. Hvis du har to opplagringer på akselen har du låst den, slik at den ikke kan følge vibrasjonene til motoren. Hvordan Princess i så tilfelle løser dette vet jeg ikke. Men en løsning er jo som Hulda skriver å montere en fleksibel kobling mellom motor og aksel, f.eks. et CVA ledd. https://progressing.no/annet-marine/vibrasjonsdempere-marine/aquadrive-vibrasjonsdempere/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nemo Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Alubaat skrev for 14 timer siden: aksling er ca 2,3-2,5 meter lang, hylserør ca 1 meter(lengde målt inni båt) Slange på pakkboks er ca 20-25 cm så den blir ganske bevegelig. Ingen fleksibel kobling. Sleipner sin tabell anbefaler maks avstand mellom opplagring 1.8 meter. Det er ikke lengden på akslingen som er avgjørende når det gjelder hvor lang akslingen kan være. Det er avstand mellom opplagringen som gjelder, noe som @Sjeldenutpå også har sagt. Det vil sei fra bakkant av klemflens til framkant av cuttlesslager. På tabellen som jeg har fått for beregning av hvor lang en aksling kan være, viser den for 45mm aksling turtall på akslingen over 2,2 m. Sitér dette innlegget Link to post
Alubaat Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Har vært inne på tanken med den løsningen med lager innvendig i båten. Men er de gummiopphengene fleksibel nok til kompansere for skyv på akslingen uten å ville dra lageret i spenn? Eller glir lageret på akselen? Sitér dette innlegget Link to post
beermaster Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Sånn jeg laget det så hadde lageret glidepassning på akselen slik at den kunne bevege seg i lengderetningen. Sprayet på litt smøring i ny og ne slik at lageret ikke skulle sette seg på akslingen. Lageret hadde også muligheten til å vri seg litt i lagerbukken da det hadde sfærisk innfestning i bukken, slik at dette kompanserte for eventuell unøyaktig oppretting av lagerbukken. Det var sikkert ikke en optimal løsning men det funka helt supert for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Alubaat Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Skal se hva jeg har plass til av lagerbukk nedi kjølen, mulig jeg kan dreie en lagerholder og montere. Skal først og fremst få sjekket cutless lageret og akselen før jeg gjør nå. Legger ved et dårlig bilde Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.