Jump to content

Opplagring aksel

Alubaat

Recommended Posts

Det finnes data på kor langt heng ein aksling kan ha mellom opplagringer. Eg fekk hjelp til å sjekka dette ein gang.   Eg hugsar ikkje kvar eg henvendte meg, kanskje Sleipner kan hjelpa.    

Eg trur det er å foretrekke å berre ha eit cutlesslager?   Aksel og propell kan du får sjekka for kast vist ikkje Komodo sit råd hjelper. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Motor er opprettet innenfor 0,10. Veldig lite demping i fremre motorfester da de er av en veldig lav type. Men tror ikke problemet ligger dær.  Tror kansje aksling blir for lang uten ekstra opplagring. 

Når turtallet øker blir det mindre vibrasjon. 

Mistenker også cutless lager for å være dårlig. 

Må nok på land og demontere uansett. 

Hvorfor er det ikke å anbefale med 2 lager? 

aksling er ca 2,3-2,5 meter lang, hylserør ca 1 meter(lengde målt inni båt)    Slange på pakkboks er ca 20-25 cm så den blir ganske bevegelig. 

Ingen fleksibel kobling. 

Sleipner sin tabell anbefaler maks avstand mellom opplagring 1.8 meter.

Er det da uvanlig med et støttelager midt på Aksel? 

Hva er ulempen med cutlesslager i begge ender av hylserør?

Takker for svar så langt

Redigert av Alubaat (see edit history)

Om jeg har cutlesslager fremst i hylserøret er det 1,3 meter fra opplagring til girkasse.  Blir det egentlig noe forskjell fra å ha en Aksel som er 1.3 meter totalt?   Har planer om vannsmurt pakkboks så lageret ville ikke gå tørt. 

Mener du et sånt oppsett ikke går uten fleksibel kobling? 

Priser på fleksible koblinger er vell det som holder meg mest tilbake.

Hulda skrev 50 minutter siden:

Bilder eller skisser er fine greier, da slipper vi gjetteleken. 

:yesnod:

Komodo skrev On 20.8.2018 at 23.42:

Kanskje du kan skisse opp hele drivlinja di med mål?

Alubaat skrev for 2 timer siden:

Er det da uvanlig med et støttelager midt på Aksel? 

Arrester meg hvis jeg tar feil, men har ikke Princess en slik løsning på noen båter? 

Alubaat skrev for 2 timer siden:

Hva er ulempen med cutlesslager i begge ender av hylserør?

Så lenge du har en forbrenningsmotor som står og rister for hver gang et stempel går opp og ned, vil du alltid ha litt bevegelse i motoren. Derav fleksible motorlabber i gummi. Hvis du har to opplagringer på akselen har du låst den, slik at den ikke kan følge vibrasjonene til motoren. Hvordan Princess i så tilfelle løser dette vet jeg ikke. Men en løsning er jo som Hulda skriver å montere en fleksibel kobling mellom motor og aksel, f.eks. et CVA ledd. https://progressing.no/annet-marine/vibrasjonsdempere-marine/aquadrive-vibrasjonsdempere/ 

Alubaat skrev for 14 timer siden:

aksling er ca 2,3-2,5 meter lang, hylserør ca 1 meter(lengde målt inni båt)    Slange på pakkboks er ca 20-25 cm så den blir ganske bevegelig. 

Ingen fleksibel kobling. 

Sleipner sin tabell anbefaler maks avstand mellom opplagring 1.8 meter.

Det er ikke lengden på akslingen som er avgjørende når det gjelder hvor lang akslingen kan være. Det er avstand mellom opplagringen som gjelder, noe som @Sjeldenutpå  også har sagt. Det vil sei fra bakkant av klemflens til framkant av cuttlesslager. På tabellen som jeg har fått for beregning av hvor lang en aksling kan være, viser den for 45mm aksling turtall på akslingen over 2,2 m.

Sånn jeg laget det så hadde lageret glidepassning på akselen slik at den kunne bevege seg i lengderetningen.

Sprayet på litt smøring i ny og ne slik at lageret ikke skulle sette seg på akslingen.

Lageret hadde også muligheten til å vri seg litt i lagerbukken da det hadde sfærisk innfestning i bukken, slik at dette kompanserte for eventuell unøyaktig oppretting av lagerbukken.

Det var sikkert ikke en optimal løsning men det funka helt supert for meg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...