Knallipadden Startet 22.August.2018 Link til dette innlegget Startet 22.August.2018 Etter å ha sett denne videoen kom jeg til å tanke på hva som egentlig ligger i aktsomhet begrepet på sjøen. Denne båten durer avgårde gjennom smale sund, rundt odder osv I høy hastighet mens han holder mobilen og filmer alle retninger. Han passerer mindre båter i stor hastighet, og dette er et område som er populært for padlere. For meg bryter han de fleste normer og regler på sjøen. Dette er riktig nok et lite trafikkert område i forhold til rundt de største byene, men likevel. Dessverre ser jeg mye av slik kjøring over alt. Er bare ikke alle som er dum nok til å filme og legge ut. Kommentar fra moderator: Stillbilder fra videoen er slettet. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 På 10.15 kaster han en boks (ølboks?) overbord. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Knallipadden Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Fiskere Kommentar fra moderator: Stillbilder fra videoen er slettet. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 PiperBill skrev 10 minutter siden: På 10.15 kaster han en boks (ølboks?) overbord. Er i hvert fall en boks Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Lar meg provosere av mye slags kjøring på fjorden, men klarte ikke helt la meg provosere av dette... Klar å hive øl-boks overbord, var vel ikke veldig smart. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Knallipadden skrev for 15 timer siden: Denne båten durer avgårde gjennom smale sund, rundt odder osv I høy hastighet mens han holder mobilen og filmer alle retninger. Med mindre han har tre armer, så holder han nok ikke telefonen, for ved 10.27 er det to hender synlig. Ser ut til at han er nøye med å holde en hånd på gass/gear. Er vel i grenseland, men ble ikke spesielt provosert. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Stiffler skrev 5 minutter siden: Med mindre han har tre armer, så holder han nok ikke telefonen, for ved 10.27 er det to hender synlig. Får en opplevelse av at kamera er festet på førers hode. Virker som kamera filmer det fører ser på, bl.a. når han ser ned for å betjene plotter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
LuckyFalls Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Førstefender skrev for 1 time siden: men klarte ikke helt la meg provosere av dette... +1 Har sett mye verre kjøring enn dette nede i Blindleia. Han bruker nok Go Pro kamera festet til hodet, så kjøringen foregår nok med 2 hender som seg hør og bør. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Det er alltid noen som er verre enn andre, men syns folk generelt at dette er ok måte å kjøre på? Selv med snekke slår jeg ned farten når jeg passerer slike steder. Har opplevd flere ganger at det både befinner seg kayaker og mindre båter rett foran når man kommer under bro og rundt svinger og i smale sund slik som i videoen. At han durer avgårde i så stor hastighet her viser at det sannsynligvis er en kjentmann, men det betyr ikke at det er trygt da han ikke kan vite om det er en kayak eller båt rundt neste sving. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Jeg ser heller ikke problemet med denne kjøringen med mindre det er hastighetsbegrensninger på stedet. Det er for øvrig en ganske så rå båt han kjører. 38 fot og veldig ofte med 2 x 440 hk Yanmar og overflatedrev. De gjør vel rundt 65 knop på topp Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NilsPils Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Jeg blir heller ikke særlig provosert, selv om jeg synes dette er helt uvettig kjøring tett på land, gjennom trange passasjer og med full speed inn i tåkeheimen. Når han også kaster tomgods overbord . . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Aktsomhet er definert i Sjøveisreglene regel 2 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 (redigert) Har ikke sett hele filmen, men han har nok neppe kontroll på hva som befinner seg forbi den første, lille broa. Jeg lar meg ikke imponere og henrive av ferdselen... blir ikke sinna heller forsåvidt. Hadde jeg stått på land, ved broa, så hadde jeg nok tenkt "idiot". Mange vil sikkert si at det er kult. Det fremmer neppe tryggheten på sjøen. I løpet at sesongen, har vi diskutert slik ferdsel, farlige situasjoner og ulykker. Det er kort vei mellom en morro høyhastighetstur og tragisk ulykke. For en tid tilbake var det en video med en dykker som ble passert av en RIB. Et medlem har opplevd at sønnen ble rent ned. Andre har opplevd store motorbåter dra opp sjøen, nærme småbåter. Ulykker skjer som regel når man ikke venter det. For dersom man forventer/ oppfatter en fare, så tilpasser man ferdselen for å eliminere faren. Dersom man har litt sirkulasjon i hodet. Så har vi sjøfugl og sjødyr. En flokk ærfugl med unger kommer seg neppe unna. En nise som kommer opp for å puste. Mye kan ha skjedd som ingen noen gang vil vite om. Helten på denne videoen klarer seg. Kanskje han er lommekjent, erfaren høyhastighets båtfører. Andre, uerfarne, som ser videoen, kan tenke at det vil jeg også. Og det ender med ulykke. Er det verdt det? Neeei, synes ikke det. Hundre liter drivstoff forspilt på tull. En aluboks til i havet. Bra for klimaet? Marint liv ? Opplevelsen av trygghet på sjøen? Neppe Redigert 22.August.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 (redigert) For de som er litt kjent med området så er slik kjøring galskap, men sier kanskje litt om holdninger hvis man er uenig. Jeg sto en gang å fisket på land på et liknende sted som denne båten kjørte. Gjennom et smalt sund kom det en svær båt i sikkert 30-40 knop. Jeg måtte slenge fra meg fiskestangen og løpe for livet for de hekk bølgene som kom fra båten kom så fort siden den var så nært land. Jeg rakk ikke å komme meg høyt nok opp før bølgene slo rundt meg og holdt på å rive meg over ende. Det var en slik helt som i denne videoen. Hadde han kjørt forsvarlig hadde han slått ned farten gjennom sundet slik at han ikke risikert å skylle meg på sjøen. Han ødelagte fisketuren min for å si det slik. Jeg var våt til midjen. Jeg er bare glad for at jeg ikke gikk på sjøen. I området denne karen ferdes er det ofte både padlere, tyskere i små gummibåter, dykkere og snorklere. Han hadd ikke klart å stoppe hadde det kommet en kayak for eksempel rett foran broen. Redigert 22.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Hvis noen lurte på sjåfør-bensinen... Over bord: Ny i holderen: Kommentar fra moderator: Stillbilder fra videoen er slettet. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Var dette så ille da? blir nok ikke rare hekkbølgen i den farten. Ufint å kaste boks over bord. Så ikke det gale i kjøringen heller bortsett fra under broen. Var vel ikke så nært den andre båten at der var umiddelbar fare. Dykkere skal vel ha flagg som vises. Var god sikt og. Brukte vel heller ikke 100liter drivstoff på 10min. Sånnsett er vel svært få båter bra for miljøet. Er vel rimelig unødvendig og ha en stor 50 foter som svir av masse drivstoff også. Noen liker ditt noen liker datt? Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 LuckyFalls skrev for 7 timer siden: Han bruker nok Go Pro kamera festet til hodet, så kjøringen foregår nok med 2 hender som seg hør og bør. Er du sikker på at det er ett hode der? Ett hode inneholder tross alt en hjerne. Det er også ganske ulogisk, at han kjører med to hender, når han sitter og drikker øl med den ene hånden. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Kanskje det er en av de nye autonome båtene? ?? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Fyren gir tydeligvis faen. Drikker øl, kaster boksen over bord og viser det på video. Veldig usympatisk opptreden . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
VannTro Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Så vidt jeg vet er det ikke forbudt å nyte en øl eller to om man kjører båt. At boksen kastes på fjorden er selvfølgelig ikke bra, men har ikke noe med båtkjøringen å gjøre. At noen derimot legger lenke til denne videoen på BP og stiller spørmål ved den synes jeg er mer suspekt. Da har man enten veldig lite å gjøre, eller henger seg veldig opp i hva andre gjør. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Knallipadden Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Knallipadden skrev for 15 timer siden: Fiskere Bildene på videoen lyver i forhold til hvor nært det er. Hvis dette er filmet med et Gopro kamera eller liknende er videoen tatt opp i vidvinkel. Det er ganske tydelig at det er kraftig vidvinkel som på et gopro siden du får med store deler av båten. Linsen på et action camera tilsvarer ca. 14-17 millimeter (kommer an på modell). For å si det enkelt gjør linsen at du får et mye større bilde enn det er i virkeligheten, og ting oppleves å være mindre eller lengre unna. Tar man bilde med et kamera som har en 50 millimeter linse framstår tingene mer riktig i forhold til størrelse og avstand. Da blir det som om du hadde stått der selv og sett. Se for eksempel på eksempelet under. Der er bildene tatt med ulike linser. Det går dessverre ikke lavere enn 24 millimeter, men 24 til 50 millimeter framstår som å være dobbelt så lagt unna, selv om fotografen står akkurat på samme plassen. "Fiskebåten" i bildet er i virkeligheten mye nærmere enn det ser ut som. Sannsynligvis hadde man kunnet se ansikts uttrykket deres hadde det vært filmet med en "normal" linse. Det hadde ikke kostet føreren mange kalorier å slå ned farten eller å svinge lengre unna - for eksempel på utsiden av de. VannTro, det er viktig å ta opp slike tema for å reflektere over egen og andres oppførsel. Kommentar fra moderator: Stillbilder fra videoen er slettet. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Med vidvinkel ser også farten mye høyere ut enn i virkeligheten. Bare prøv med mobilen når du kjører bil (sitter på selvfølgelig...). Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 (redigert) paxo skrev 7 minutter siden: Med vidvinkel ser også farten mye høyere ut enn i virkeligheten. Bare prøv med mobilen når du kjører bil (sitter på selvfølgelig...). Ikke så mye når du kjører båt. Der er ting lengre unna og du opplever tingene mer riktig. Kjører du bil der i mot. Du ser uansett på alt vannet at båten går fort. Redigert 22.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Her suser han under en ny bro med fisker helt nede i vannkanten. Var akkurat det som skjedde med meg når jeg måtte løpe unna bølgene fra en stor båt. Kommentar fra moderator: Stillbilder fra videoen er slettet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Jeg er egentlig lite forbauset over at det finnes typer som leker seg med raske båter i trange farvann. Det som imidlertid forbauser meg er at enkelte på forumet tydeligvis synes at dette er helt greit. Det er sånne båtførere som ødelegger for oss andre så vi stadig får tredd nye lover og regler ned over oss . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.