Jump to content

Hva er aktsomhet på sjøen?

Knallipadden

Recommended Posts

boble65 skrev 1 time siden:

Men klart alle burde nok putte rundt med seil i 6 knop for og være på den sikre siden. 

De fleste på sjøen oppfører seg eksemplarisk, uavhengig om de kjører i 6 knop eller 40 knop.

De har både empati, sympati med andre mennesker.

Så har man en liten andel, som har en genfeil og lever i sin egen lille boble.

Guest Avmønstret#
NilsPils skrev for 15 timer siden:

:yesnod:

Noen later til å tro at du kan kjøre så fort du vil, bare du ikke lager bølger . . . .

Denne typen demonstrerer også tydelig at han driter i regler og god oppførsel når han legger ut en video der han lemper søppla over bord . . .

Gjennomført "gir faen" type. Kjører båt som en idiot og gir da faen i alt som har med sikkerheten til andre som bruker sjøen å gjøre, drikker alkohol mens han kjører, gir åpenbart faen i at promille reduserer ferdighetene. Og topper kransekaka ved å legge ut en video med fullt navn på verdens største videodelingsnettsted for offentlig beskuelse. Noe som vel bare bekrefter at han syns det er greit at alle ser at han er en "gi- faen" type. 

Neppe en idiot, bare en som gir god gammeldags faen i andre rundt seg. Ville ikke en ordinær og folkelig beskrivelse være en egotrippende kødd, eller noe i den retning? Han er ikke alene, og enkelte syns det er ok at han driver som han gjør. 

Ser enkelte skriver at han hadde god sikt og kjører forsvarlig, at mykere trafikanter som padlere og tregere båter ikke utgjør en fare. At dykkere også burde holde seg unna. Jeg lurer på hvordan han i alle dager skal vite hva som finner seg på andre siden av et smalt sund under en bro? Dette er Atlanterhavsveien. Alt som kan krype og gå av uerfarne turister er det på fine dager som dette. Både på land og i vann. Det er nok av eksempel hvor padlere og mindre båter har blitt rent i senk eller nesten har blitt truffet av kjappe båter. Selv i store fjorder med tilsynelatende fri sikt skjer det fra tid til annen, så hvorfor er det umulig å tenke at det kan skje her hvor man ikke vet hva som befinner seg på andre siden? 

Han har slettet youtube kontoen sin nå. Kanskje han har innsett at han har gjort noe dumt og har lært. 

Det ligger for resten en video til på YouTube av samme, men den er redigert slik at du får ikke se at han kaster øl boks over bord eller den siste delen av grisekjøringen under en annen bro. Videoen er også kortere. Her kjører han mest i åpent farvann. Legg spesielt merke til rundt 2:16 i videoen. 

Denne videoen er ikke lenger tilgjengelig. YouTube-kontoen tilknyttet denne videoen er sagt opp

Redigert av Knallipadden (see edit history)

I Danmark er det endel slike renner hvor trafikk bilde ofte er kolonnekjøring i begge retninger  ofte i 5 - 7 knop.

Og livet er herlig helt til vi blir innhentet av en Nordmann nesten alltid en  Nordmann ( rett skal være rett observert to Svensker) ingen Dansker, med den adferden.

Som kommer i størst mulig Plogfart og kjører forbi, mange båtene blir kastet på tvers bare god sjømannskap hindrer kollisjon. 

Hvorfor er det slik?

Ps. Det store flertall er ikke slik, men altfor mange.

Renner.JPG.6f01b7d41547733830d501b6ae226605.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Knallipadden skrev for 16 timer siden:

Ser enkelte skriver at han hadde god sikt og kjører forsvarlig, at mykere trafikanter som padlere og tregere båter ikke utgjør en fare. At dykkere også burde holde seg unna. Dette er Atlanterhavsveien. Alt som kan krype og gå av uerfarne turister er det på fine dager som dette. Både på land og i vann. 

Ja det er god sikt. Klarer nok og se padlere og tregere båter. Og var ikke farefult nært di to båtene som var der.  Hvor har noen skrevet at dykkere burde holde seg unna?  Annet en at det er dumt og dykke under og ved en bro der sjansen er stor for at det kommer en båt uansett om den går fort eller sakte. Atlanterhavsveien.. den er vel på land.. skulle jo tro det er tusenvis av folk som er i fare på denne strekka.  Jeg og mange andre lager nok større hekkbølger i ti knop enn denne farkosten. Burde jeg tenke at det kanskje står noen på et svaberg og fisker når jeg er 500 meter unna og kjører båt? 

Guest Avmønstret#
Roger jo skrev for 12 timer siden:

I Danmark er det endel slike renner hvor trafikk bilde ofte er kolonnekjøring i begge retninger  ofte i 5 - 7 knop.

Og livet er herlig helt til vi blir innhentet av en Nordmann nesten alltid en  Nordmann ( rett skal være rett observert to Svensker) ingen Dansker, med den adferden.

Som kommer i størst mulig Plogfart og kjører forbi, mange båtene blir kastet på tvers bare god sjømannskap hindrer kollisjon. 

Hvorfor er det slik?

Ps. Det store flertall er ikke slik, men altfor mange.

Akkurat som i alle trange renner jo nærmere du kommer Smøgen i fellesferien. ;-)

4 hours ago, Pinkvin said:

Akkurat som i alle trange renner jo nærmere du kommer Smøgen i fellesferien. ;-)

Ja, bortsett fra at jeg synes svenskene selv er desidert værst..

Det som skaper mest "krøll" er seilebåter i Soten, som koser seg i 2,0knop, snur seg aldri bakover, der motorbåter ligger omtrent på tvers uten styrefart og kjører baug og hekktruhster for å holde klar av møtene båter. Ikke så veldig farlig, men irriterende, værste er vel et par hakk i gelacoat er du uheldig. Har sett et par motorbåter "ta hevn", kanskje ikke så voksent, men skjønner frustrasjonen..

Guest Avmønstret#
Førstefender skrev for 2 timer siden:

Det som skaper mest "krøll" er seilebåter i Soten, som koser seg i 2,0knop, snur seg aldri bakover, der motorbåter ligger omtrent på tvers uten styrefart og kjører baug og hekktruhster for å holde klar av møtene båter. 

Fjordplogene møter seg selv i døra da, møter andre som ikke ser seg tilbake og lager trøbbel for det meste i sitt kjølvann. Bare med langt mindre konsekvenser enn tsunamier gir. De burde være takknemlige for att de møter trege seilbåter og ikke seg selv. ;-) 

En bør vel uansett gå utenom trange leder hvis båten ikke egner seg eller klarer å styre om det går sakte osv. 

boble65 skrev for 10 timer siden:

Ja det er god sikt. Klarer nok og se padlere og tregere båter. Og var ikke farefult nært di to båtene som var der.  Hvor har noen skrevet at dykkere burde holde seg unna?  Annet en at det er dumt og dykke under og ved en bro der sjansen er stor for at det kommer en båt uansett om den går fort eller sakte. Atlanterhavsveien.. den er vel på land.. skulle jo tro det er tusenvis av folk som er i fare på denne strekka.  Jeg og mange andre lager nok større hekkbølger i ti knop enn denne farkosten. Burde jeg tenke at det kanskje står noen på et svaberg og fisker når jeg er 500 meter unna og kjører båt? 

Du er vel bare ute etter å kverulere virker det som. Ja, man kjører på en vei men det er mye aktivitet rundt veien. Båter, fiskere, dykkere og padlere. Det er naturen som lokker folk her, ikke bare en vei.  I denne videoen er det overraskende lite folk, så det er mulig at det er tatt på en tid hvor det er mindre folk.  Kanskje en tidlig fin vårdag. Hvis du har fulgt med på skolen vet du kanskje at Atlanterhavsveien er en av de største turist attraksjonene i regionen. Jeg er der ofte da jeg har tilknytning til området. Jeg vet hvordan det er på en fin dag med mye turister. Det er enkelte som er veldig uerfaren med havet, så derfor bør man som båtfører passe ekstra på. Det er riktig at en rask planende båt i utgangspunktet lager mindre bølger, men dette er en ganske stor og tung båt, og du ser bare på spruten fra båten hvor mye vann den flytter. Du ser også store hekkbølger som er hvit på toppen som slår mot land når den passerer under broen. I den farten kommer bølgene fort, og fiskeren som står under broen har liten tid på å flytte seg. Når det er grunt og strøm, som under en bro - blir også bølger større.  I beste fall blir han litt våt, i verste fall kan han havne i sjøen. Som sagt har jeg vært i liknende situasjon når en stor rask båt passerte i 30+  knop. Jeg måtte slenge fra meg stangen og løpe. Bølgene kom så fort at jeg rekk ikke å komme meg fort nok unna. Ble kliss våt til midjen.

Det største problemet er imidlertid at han ikke kan vite hva som befinner seg bak alle de små holmene og vikene. En kajakk kan finne på å skulle krysse da det ser ledig ut også, kommer han med den raske båten i stor fart. Da kan det fort gå ille. Det er ikke alltid like lett å se en kajakk hvis lyset er "feil", spesielt i stor fart. Har selv blitt overrasket over kajakker på vei inn i båthavnen i 5 knop selv om man sitter å følger med. Driver selv også med fridykking. Det er populært å dykke på slike plasser da det er mye marint liv. Man skal naturligvis ikke oppholde seg midt i leden, men enkelte ganger kan det være nødvendig eller praktisk å krysse et sund. Man skal og bør alltid ha med seg en bøye, men det er ikke alle båter som er like flink til å registrere dette. Bøyen er dessuten bak dykkeren, ikke foran. Hvis en person krysser sundet er bøyen det siste båten ser for å si det slik. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Førstefender skrev for 13 timer siden:

Det som skaper mest "krøll" er seilebåter i Soten, som koser seg i 2,0knop, snur seg aldri bakover, der motorbåter ligger omtrent på tvers uten styrefart og kjører baug og hekktruhster for å holde klar av møtene båter. Ikke så veldig farlig, men irriterende, værste er vel et par hakk i gelacoat er du uheldig. Har sett et par motorbåter "ta hevn", kanskje ikke så voksent, men skjønner frustrasjonen..

Er vel ikke seilbåten som lager krøll, det er vel heller fjorplogeier som har kjøpt seg et "dasslokk" som ikke kan manøvreres på sakte fart?. Når saktegående klager på hekksjø, har de for dårlig båt, og ikke gjort sjøklart. Når fjordplogen ikke får styrt, er det også de saktegående sin skyld????

14 hours ago, Førstefender said:

Er det mange slike båter, som går i 2 knop gjennom sotenkanalen og ignorerer at de har båter bak seg? Jeg tror ikke det er så mange.

Min erfaring er at det oftere enn motsatt klages på fjordploger og bølgemaskiner enn tregtgående seilbåter som gir problemer med styrefarten til større motorbåter.

35 minutes ago, Gullfisk said:

Er vel ikke seilbåten som lager krøll, det er vel heller fjorplogeier som har kjøpt seg et "dasslokk" som ikke kan manøvreres på sakte fart?. Når saktegående klager på hekksjø, har de for dårlig båt, og ikke gjort sjøklart. Når fjordplogen ikke får styrt, er det også de saktegående sin skyld????

Det er alltid mest behagelig å kunne skylde på noen andre, vet du. :giggle: 

Mitt inntrykk er at de fleste gjør sitt for å holde farten og køen i Sotenkanalen, såfremt de er i stand til det. Og det er ytterst få seilbåter som ikke klarer å holde 5 knop på flatt vann i den kanalen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

19 minutes ago, Lars H. said:

I Sotekanalen er alle "motorbåter", der er det ikke tillatt å seile.

Nettopp, og de aller fleste seilbåter klarer å holde 5 knop gjennom kanalen. Og klarer de ikke 5 så klarer de 4 knop.

Kanalen er ca. 2.6 NM lang, så i 5 knop tar det 31m 31s minutter å passere gjennom i følge Navionics. Er man så uendelig uheldig (for det virker jo som det er nettopp det man er) å bli liggende bak en seilbåt som kun klarer å holde 4 knop tar det 39m 24s minutter gjennom. Den ekstra tiden (ca. 8 minutter) burde ikke velte ferieplanene selv for en litt stresset båtfører...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 1 minutt siden:

Nettopp, og de aller fleste seilbåter klarer å holde 5 knop gjennom kanalen. Og klarer de ikke 5 så klarer de 4 knop.

Kanalen er ca. 2.6 NM lang, så i 5 knop tar det 31m 42s minutter å passere gjennom i følge Navionics. Er man så uendelig uheldig (for det virker jo som det er nettopp det man er) å bli liggende bak en seilbåt som kun klarer å holde 4 knop tar det 39m 38s minutter gjennom. Den ekstra tiden (ca. 8 minutter) burde ikke velte ferieplanene selv for en litt stresset båtfører...

Det bilr veldig mange koplinger for en båt som setter med 4,5 - 5 knop i tomgang, kun ved tilkoplede motorer. Noe som er helt normalt for en tomotors større båt. Da er en slik båt et åpenbart irritasjonsmoment. Gå opp en knop så er dere der.

46 minutes ago, Popeye70 said:

Er det mange slike båter, som går i 2 knop gjennom sotenkanalen og ignorerer at de har båter bak seg? Jeg tror ikke det er så mange.

Min erfaring er at det oftere enn motsatt klages på fjordploger og bølgemaskiner enn tregtgående seilbåter som gir problemer med styrefarten til større motorbåter.

Mitt inntrykk er at de fleste gjør sitt for å holde farten og køen i Sotenkanalen, såfremt de er i stand til det. Og det er ytterst få seilbåter som ikke klarer å holde 5 knop på flatt vann i den kanalen.

Nå har jeg ikke verdens mest erfaring med soten, har bare gått gjennom der  7-8ganger, men mer enn halvparten av gangene har det vært seilebåter som ikke følger verken 4 eller 5knop. Kan være en prøvelse med en større motorbåt, men går greit med min egen, selv om det er anstrengende. Jeg går 3,7knop på tomgang, 4,5knop så går båten strøkent.

For meg handler det om å vise hensyn enten man kjører i 3 eller 30knop, man snur seg og ser om det kan skapes problemer for andre, enten med for store hekkbølger eller med for lav fart.

Naturligvis har også motorbåter lov å nyte feks Soten, man tar da hensyn til hverande, eller??

Redigert av Førstefender (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...