Guest Avmønstret# Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Må jo bare gå på utsiden da.. hvis det stadig er problemer med å gå i den trange leden fordi man har kjøpt en båt som ikke egner seg. Er ikke så mange seilbåter som klager over lave bruer, eller grunne områder, en vet jo hvilke begrensninger båttypen gir når en kjøper den. --- En annen sak, om man må bruke trøstere osv for å holde kursen i lav fart, er ikke det grunnen til at en har trøstere da? Flott tenker jeg, da får en brukt det manøvreringsutstyret en har. 2,6 nm... og faktisk veldig fint å gå på utsiden også. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 34 minutes ago, Pinkvin said: Må jo bare gå på utsiden da.. hvis det stadig er problemer med å gå i den trange leden fordi man har kjøpt en båt som ikke egner seg. Så fint du liker å ta hensyn da, så alle kan ha det fint seg på sjøen. Som skrevet, jeg har ikke hatt problemer gjennom soten, men observert litt av vært.. Virker som du er en av dem som bare tenker "meg meg meg" Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Om båten ikke går sakte nok på tomgangshastighet, så er det bare å tilte opp drevet ? og om man har aksling, hiv ut ei bøtte, drivanker etc, så får man det farten. ( det var da søren til klaging på folket da..... slutt å klag! Jeg har ikke fått en eneste tur utpå sjøen i år. -og båten ligger 730 km unna...) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Førstefender skrev 34 minutter siden: Så fint du liker å ta hensyn da, så alle kan ha det fint seg på sjøen. Som skrevet, jeg har ikke hatt problemer gjennom soten, men observert litt av vært.. Virker som du er en av dem som bare tenker "meg meg meg" Hensyn? Når jeg går Sotenkanalen så holder jeg den farten køen holder, og under maksfarten. Hvordan i alle verden tolker du det dithen at jeg bare tenker "meg, meg meg"? :-) --- Om en har en båt som ikke egner seg til å gå i trange farvann i under 5 knop så er jo defintivt ikke Sotenkanalen å anbefale, da kan en fort lage trøbbel for seg selv og andre og bør gå rundt. Det er å vise hensyn. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 37 minutes ago, Pinkvin said: Om en har en båt som ikke egner seg til å gå i trange farvann i under 5 knop så er jo defintivt ikke Sotenkanalen å anbefale, da kan en fort lage trøbbel for seg selv og andre og bør gå rundt. Det er å vise hensyn. Nettopp. Det er drøye 6,5 NM fra Hunnebostrand til Smøgen via Sotenkanalen. Går man utenfor blir distansen ca. 9 NM, men da kan man holde motorene i gir hele veien og til og med legge båten i plan innimellom. Så kanskje det kan være greit å gå utenfor for endel av disse med for høy tomgangshastighet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Gir liten mening å gå i gjennom med en båt hvis lav hastighet og evt hyppig sjalting og bruk av trøstere ikke er ok. Og hvorfor sutre over ting en ikke får gjort med den båten en har? Bedre å nyte det båten fungerer godt til. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 1 hour ago, Pinkvin said: -- Om en har en båt som ikke egner seg til å gå i trange farvann i under 5 knop så er jo defintivt ikke Sotenkanalen å anbefale, da kan en fort lage trøbbel for seg selv og andre og bør gå rundt. Det er å vise hensyn. 30 minutes ago, Popeye70 said: Nettopp. Det er drøye 6,5 NM fra Hunnebostrand til Smøgen via Sotenkanalen. Går man utenfor blir distansen ca. 9 NM, men da kan man holde motorene i gir hele veien og til og med legge båten i plan innimellom. Så kanskje det kan være greit å gå utenfor for endel av disse med for høy tomgangshastighet. Akkurat, vet ikke om dere leser det jeg skriver?? Problemet er ikke dem som holder 4-5knop. Poenget er at jeg synes man bør ta hensyn til dem man møter på sjøen enten man kjører i 3 eller 30knop, som jeg allerede har skrevet. For meg er det like egoistisk i gå i 2,5knop gjennom Soten, men voksende "kø" bak seg, som å pløye i 18knop tett inntil mindre og større båter. Skjønner noen følte seg truffet, men det var ikke tilsiktet. Soten ble vel bygget av en grunn? det var vel ikke bare for moro skyld den ble gravd ut, kanskje de med motorbåt, med kone og små barn i båten også kan tenke seg litt ly i Soten? Seilebåtfolket er vel så glad i vind å bølger at kanskje de kan gå rundt? Jeg håper neste års tur gjennom Soten vil gå i 4-5knop, men vet det går greit for min del med 2knop også, koselig er det uansett for store og små, seilebåt og motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Får håpe enkelte av dere ikke kommer og kjører båt i Raftsundet noen gang og møter ribber i 40/50knop.. det kommer til og bli skikkelig krise eller om det kommer en halvplaner i 20 knop og lager bølger.. da er det nok best og være langt til fjells.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Førstefender skrev 2 minutter siden: For meg er det like egoistisk i gå i 2,5knop gjennom Soten, men voksende "kø" bak seg, som å pløye i 18knop tett inntil mindre og større båter. Skjønner noen følte seg truffet, men det var ikke tilsiktet. For det første, jeg har aldri gått i noen annen hastighet enn båten foran meg gjennom Soten, så hvorfor du prøver å henge meg ut som en som ikke viser hensyn og kun tenker "meg, meg meg", som du skrev her.. det skjønner jeg ikke noe av. At du ikke ser forskjellen hvilken fare det utgjør for andre i å gå 2,5 knop i en 5 knop sone i svært trange farvann og det å pløye i 18 tett inntil mindre og større båter kvalifiserer vel mer eller mindre direkte til stang ut og landsetting av båt frem til fornuften slår inn igjen. --- Hadde jeg ikke klart å holde den farten som faktisk blir brukt gjennom Sotenkanalen, som i praksis er mellom 0 og 5 knop, da hadde jeg gått på utsiden, ikke lagt skylda på andre rundt meg. Syns det bare virker usympatisk og teit å skylde på andre båter når en selv fører en båt som ikke egner seg. Sier seg selv at farten varierer mye i en så trang led med max 5 knop og også en bru en må vente på. Med så tett trafikk det er der i perioder er det opplagt at farten vil variere mellom 0 og 5 knop. Om båten ikke egner seg er det dårlig sjømannskap å gå i gjennom hvis det utsetter andre for fare. Å allikevel gjøre det og så skylde på andre båter... ja hva skal en si? :-( Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 12 minutes ago, boble65 said: Får håpe enkelte av dere ikke kommer og kjører båt i Raftsundet noen gang og møter ribber i 40/50knop.. Det ante meg vel at det var båsen du passet inn i. "Nordlending som vet om et sted det går ribber", og tror det er slik overallt. Har du sett Sør/Østlandet om sommeren? Har du evne til å forestille deg det? Hundrevis av båter i kø? med all slags idioter i absurdmotoriserte farkoster rundt/mellom/motgående, seilere, kajakker, snekker, joller og scootere overallt kontinuerlig ? Raftsundet? Det er fint der. LIte trafikk er det og. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Virker som du og passer inn i en bås. Hvordan kan du legge meg inn i en som tror det er slik overalt. Det gjelder videoen som er lagt ut. 2 båter møter han. Ellers god sikt. Og nei. Det er ikke lite trafikk i Raftsundet. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 17 minutes ago, Pinkvin said: For det første, jeg har aldri gått i noen annen hastighet enn båten foran meg gjennom Soten, så hvorfor du prøver å henge meg ut som en som ikke viser hensyn og kun tenker "meg, meg meg", som du skrev her.. det skjønner jeg ikke noe av. At du ikke ser forskjellen hvilken fare det utgjør for andre i å gå 2,5 knop i en 5 knop sone i svært trange farvann og det å pløye i 18 tett inntil mindre og større båter kvalifiserer vel mer eller mindre direkte til stang ut og landsetting av båt frem til fornuften slår inn igjen. --- Hadde jeg ikke klart å holde den farten som faktisk blir brukt gjennom Sotenkanalen, som i praksis er mellom 0 og 5 knop, da hadde jeg gått på utsiden, ikke lagt skylda på andre rundt meg. Syns det bare virker usympatisk og teit å skylde på andre båter når en selv fører en båt som ikke egner seg. Sier seg selv at farten varierer mye i en så trang led med max 5 knop og også en bru en må vente på. Med så tett trafikk det er der i perioder er det opplagt at farten vil variere mellom 0 og 5 knop. Om båten ikke egner seg er det dårlig sjømannskap å gå i gjennom hvis det utsetter andre for fare. Å allikevel gjøre det og så skylde på andre båter... ja hva skal en si? :-( Tror ikke du leser det jeg skriver, så hva er poenget.. Snakket ikke om farefull adferd, om det rammler ned et glass i byssa pga litt bølger så er det like irriterende som hakk i gelcoaten pga. at du ikke klarer manøvrere båten i trange farvann. Skriver ikke om direkte farlig hensynsløs kjøring. Mitt innledende innlegg var her angående båter som presser seg fram i trange leder, der synes jeg svenskene selv er værst, ja det blir litt bølger og irritasjon, men har ikke opplevd farlige situasjoner, selv om det er 5knops grense. Etter at en idiot har pløyet seg forbi er bølgene over på 15sekunder og livet er rolig igjen. Han som kjørte sin 45fot seilebåten gjennom Soten sist jeg gikk der, med mellom 2 og 2,5knop, som naturligvis fint kunne gått i 4-5knop, synes jeg var egoistisk, da båtene bak ham tydligvis hadde problemer (kan blåse selv i Soten). Han snudde seg aldri, jeg lå som båt nr 3 i dette følge, ikke så veldig problematisk for meg, men det kommer jo møtene båter noen ganger også.. Så ja, jeg er for hensysfull kjøring uansett hastighet. At du synes motorbåter bør gå rundt fordi andre ikke evner å vise hensyn, synes jeg er egoistisk. Alle kom helskinnet gjennom Soten den dagen (Mulig en var inni treverket), men var bare en som koste seg og nøt turen, det var han først i køen.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Om man ikke har en båt som lar seg manøvrere i 0-5 knop så har man ikke noe i Sotekanalen å gjøre i perioder med mye båter. Dvs om man går der allikevel så utøver en, i mine øyne, dårlig sjømannskap ved å med viten og vilje sette seg selv og andres båter og vel og ve i fare. Og da har en ingen andre enn seg selv å skylde på. --- Det grunnleggende her er at en skylder på andre fordi man gjør en tabbe og går en plass med båten sin hvor den ikke ikke egner seg. Hvorfor skylde på andre? Forsøk på å dekke over eget dårlige sjømannskap? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 (redigert) Men tilbake til TS sitt spørsmål: var båtføreren på videoen aktsom. Var ferden innenfor aktsomhetsnormen. Enkelt ja/ nei spørsmål ? Redigert 26.August.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 (redigert) Ville man kjørt slik om en visste at ens egne barn kunne finne på å leke, dykke, padle, svømme i området? Skal en la seg veilede av bonus pater familias er svaret mitt; Nei, dette er ikke innafor. Redigert 26.August.2018 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 SamH skrev 2 minutter siden: Ville man kjørt slik om en visste at ens egne barn kunne finne på å leke, dykke, padle, svømme i området? Skal en la seg veilede av bonus pater familias er svaret mitt; Nei, dette er ikke innafor. Eller som jeg pleier å sette opp som scenario. Ville en kjørt sånn om en møtte en som kjørte akkurat likt, bare i motsatt retning, eller ut fra neset/bukta, inn i den trange leden i samme fart? Ville en da fort havne i en farlig situasjon? Ok, da sier svaret seg selv. For det kan faktisk hende at det er en til som står tidlig opp om morgenen midt i uka for å gjøre akkurat det samme, kjøre på som juling før det blir for mange båter på fjorden. Og som nevnt av andre, det kan være noen som står tidlig opp for å ta et morgenbad og svømme seg en ordentlig tur før det blir for mange båter, eller padle seg en tur osv... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 -for jeg synes det ikke er innafor. Faktisk kan slike dager kreve ekstra årvåkenhet. Lite aktivitet på og langs sjøen gjør kanskje at man senker skuldrene, mindre årvåken, følger med på andre ting, drar på litt ekstra, kutter en sving, høyere fart rundt et nes, tar noen flere snap, tafser litt ekstra på plotteren. Og der smeller det. For det er når man minst venter det, at det går galt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Eureka skrev for 1 time siden: For det er når man minst venter det, at det går galt. Enig, er ofte sånn. Uten å dra i gang en vestdebatt, jeg har ramlet i sjøen to ganger, begge ganger uten vest. Ideen om at en skal ta på vest når en skjønner at en kan få bruk for den er "rar". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.