C6- Startet 22.August.2018 Link til dette innlegget Startet 22.August.2018 Er det noen som kan si om dette er dieseldyr som jeg fant da jeg skulle skift diesel filter? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Jepp! Gratulerer;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Jess..! En fin liten koloni der. Sitér dette innlegget Link to post
C6- Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Jobben med demontering av motor for tilkomst til tank er i gang. Kan nok forvente mer dieseldyr nedi tanken da. (Håpløst design da motor må ut for tilkomst!!) Produsenten (Askeladden) anbefaler å bytte hele tanken om det er dieseldyr. De var ikke tilhenger av steming/kjemisk rengjøring. Noen erfaringer her? Forsikringen sier de ikke har vært ute for å skifte tank når det er funn av dieseldyr men derimot rengjøre tanken. Hvordan stadfester en at det er dieseldyr? Er bilde av filteret dokumentasjon god nok til å si at dette er dieseldyr? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Så lenge tanken er i orden så er det jo bare og gjøre rent. Skifte tank høres da unødvendig ut.. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Det er utvilsomt dieseldyr ja, men å bytte hele tanken høres voldsomt ut. Ville nok vært mer bekymret for dieselpumpe og dyser. Jeg fikk god informasjon om fremgangsmåte for å fjerne og forebygge her http://maritim.as/norway/hva_er_dieseldyr_/ Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 (redigert) C6- skrev 16 minutter siden: Produsenten (Askeladden) anbefaler å bytte hele tanken om det er dieseldyr. De var ikke tilhenger av steming/kjemisk rengjøring. Noen erfaringer her? Forsikringen sier de ikke har vært ute for å skifte tank når det er funn av dieseldyr men derimot rengjøre tanken. - Då må dette isofall vera ein kostnad som dei, ( Askeladden ) tar på seg, og det trur eg ikkje før eg ser det.. Ein omfattande renseprosess må til for å vera sikker, men å skifta ut tanken er overkill. ( men, det spørst om produsenten muligens antydar ein ubrukeleg patent på tanken her.. - Er det tilkomst ? og lar den seg rensa skikkeleg? ) Redigert 22.August.2018 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Havlengt skrev 16 minutter siden: - Då må dette isofall vera ein kostnad som dei, ( Askeladden ) tar på seg, og det trur eg ikkje før eg ser det.. Ein omfattande renseprosess må til for å vera sikker, men å skifta ut tanken er overkill. ( men, det spørst om produsenten muligens antydar ein ubrukeleg patent på tanken her.. - Er det tilkomst ? og lar den seg rensa skikkeleg? ) Ang. tank-plassering, så er vel Askeladden kjent for å ha noen håpløse tilkomst muligheter til drivstoff tank på sine båter. På en C 62 måtte dørken skjæres opp, for å få ut tanken, da mannelokket i tillegg var plassert midt under dørken i cokpit uten noen mulighet for inspeksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Bare av ren nysgjerrighet - Har du benyttet noe tilsetting i dieselen? Sitér dette innlegget Link to post
C6- Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 (redigert) Nei, har ikke tilført noe. Men leser Maritim as har ett produkt som kan tilføres med tanke på forebygging av dieseldyr. Kan det være lurt med tanke på vinterlagring? Redigert 22.August.2018 av C6- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Helt sikkert lurt såfremt man unngår disse dyrene. Vet ikke hva maritim har. Har brukt en kanne QMI, men bruker nå BioProtect2. QMI emulgerer visst vann, mens BioProtect kun hindrer dieseldyr. Men det finnes mange andre gode midler på markedet også. Hammerdown, alron, QMI, bioprotect etc. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Er det ikke et firma østpå som garanterer at de kan vaske tanken 100% ren? Mener å huske en tråd her inne om dem, der de også lagde en konto for å svare her. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
BOBO II Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 gratulerer og velkommen i klubben. fikk det samme her om dagen og hadde ingen tegn til urenheter i filter i hele sommer. Byttet grov filter og fin filter som en ren rutine før ferien i år. Bytter også midt i ferien og da var alt helt rent. Sjekker alltid før lange strekk og ved gange i urolig strøk /overfarter. Mistenker siste påfyllingsted som jeg ikke vil nevne med navn her inne, men fylte opp tankene på vei hjem og kjørte kun i 30 minutter til hjemmehavn etter påfylling. Skulle bare sjekke Racor grovfilter nå på søndag og fikk meg en overraskelse. Hele filteret var stappfullt av masse sleip veske. Tar jevnlig prøver av diesel for å være sikker Og her ser vi resultat på BB motor. det er like mye på styrbord motor Har hatt Fuel Service ombord i går og de tilsatte bioprotect som skal stå i tankene til fredag morgen da kommer de og renser begge sider til en heftig pris Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Baylars Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Hadde Fuel Service ombord og fikk renset tank og diesel tidligere i sommer. Godt fornøyd, de tar 6000,- for tanker < 500 l. Sitér dette innlegget Link to post
C6- Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Bergstad skrev 8 minutter siden: gratulerer og velkommen i klubben. fikk det samme her om dagen og hadde ingen tegn til urenheter i filter i hele sommer. Byttet grov filter og fin filter som en ren rutine før ferien i år. Bytter også midt i ferien og da var alt helt rent. Sjekker alltid før lange strekk og ved gange i urolig strøk /overfarter. Mistenker siste påfyllingsted som jeg ikke vil nevne med navn her inne, men fylte opp tankene på vei hjem og kjørte kun i 30 minutter til hjemmehavn etter påfylling. Skulle bare sjekke Racor grovfilter nå på søndag og fikk meg en overraskelse. Hele filteret var stappfullt av masse sleip veske. Tar jevnlig prøver av diesel for å være sikker Og her ser vi resultat på BB motor. det er like mye på styrbord motor Har hatt Fuel Service ombord i går og de tilsatte bioprotect som skal stå i tankene til fredag morgen da kommer de og renser begge sider til en heftig pris Ja, det er en kostbar affære å bli kvitt! Forsikringen dekker dette på kaskoen om det er dieseldyr som er tilfelle for min del. Du bør sjekke om du er dekket hvis du ikke har gjort dette. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Jeg har vel ca 500 liter igjen på vær tank og hvis @baylars betalte ca 6 båtpenger for <500l har han fått det billig. Jeg må ut med nesten 18 båtpenger. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
mons Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Hei Ville ikke fastsatt at det er dieseldyr ut fra bildet. Hvis du har brukt diesel med biodiesel kan den råtne og gi svart slim eller graps. Dieseldyr gjør at vann og diesel blandes permanent. Ta slimet oppi ei flaske med for eksempel 1 cm vann og 5 cm diesel og rist godt noen ganger i løpet av etpar timer. Hvis vannet fortsatt skiller seg fra dieselen er det noe annet enn dieseldyr. Dieseldyr kan ikke leve uten vann. Hvis du får rengjort systemet såpass at det ikke er antydning til vann igjen og får kjørt i gang maskinene holder det å bytte filter etpar ganger. Dyrene dør av seg selv uten vann. Dieselpumpa får ikke smøring nok av diesel med dyr i, så der er det en viss risiko. Man kan ha masse lurium å tanken, men god tankhygiene holder problemene unna. Sørg for mulighet til å tappe eller pumpe ut fra bunnen av tanken med jevne mellomrom. Hvis du fyller suppe fra en stasjon med mye dieseldyr hjelper det ikke uansett hvilket lurium du har på tanken. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Lars H. Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Jeg har heldigvis aldri hverken hatt vann eller dieseldyr på tanken, men dritten på bilder er i hvert fall ikke levende dyr, det er dieseldyr bæsj og døde dieseldyr. De levende dyrene finnes i sjiktet mellom vann og diesel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Selvfølgelig, men like stort problem! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krimart Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Say no more. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Hei, låner tråd litt da det er relevant for TS vil jeg tro. De som har benyttet fuel service hvordan vet dere at det faktisk er renset og fritt for skitt i kriker og kroker mellom skvalpeskott? Hva jeg har forstått så tapper de tanken og benytter samme diesel etter den er renset i filter og vannutskiller til å "flushe" igjennom tank. Men vil det fjerne ting som sitter litt fast i tank? Er svært vanskelig å komme til i mannluke da det er trangt i min båt. Sjekker de med kamera etter "rens" ? Spør fordi jeg har samme problem og litt usikker på om det er verdt 25' som jeg er forespeilet. Takknemlig om noen har meninger/erfaringer før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre videre. Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Jeg renset tankene i forgårs, av Fuel-service AS. Etter motorstopp dagen før i grov sjø. Filter ok da, men etter litt feilsøking tok jeg opp stigrøret fra tanken, og der var slurpet godt fast en diger klyse med gugge De koblet seg på utløpet fra tank helt i bunn. Der er gjennomgang mellom tankene. Azimut 42, 2001mod. Koblet seg på hver tank etter tur. Returslange til påfyllingen. Kom mye dritt første sekundene, så rent. Kjørte igjennom hele tankinnholdet ca to ganger. Gjennom filtre på pumpa deres. Minimalt mannlokk hos meg. Ingen kamera etterpå nei. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Høres ut som en dyr filtrering det Fuelservice driver med der. Kan det virkelig være verdt det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Eg hadde fysisk tanksjau i vår, og eg vil garantere at flushing av tank ikkje hadde rensa tankane mine. Kanskje godt nok for ein periode inntil neste overfart i grov sjø. Mine tanker hadde 35 år med drit i seg. Fleire cm lag i bakkant med både laust og fast som måtte skrapast laus. Er det relativt nye tanker og noko som har oppstått pga dårlig bunkers vil eg tru flushing er bra nok. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.