Jump to content

Er dette dieseldyr?


C6-

Recommended Posts

Jobben med demontering av motor for tilkomst til tank er i gang. Kan nok forvente mer dieseldyr nedi tanken da. (Håpløst design da motor må ut for tilkomst!!)

 

Produsenten (Askeladden) anbefaler å bytte hele tanken om det er dieseldyr. De var ikke tilhenger av steming/kjemisk rengjøring. 

Noen erfaringer her? Forsikringen sier de ikke har vært ute for å skifte tank når det er funn av dieseldyr men derimot rengjøre tanken. 

 

Hvordan stadfester en at det er dieseldyr? Er bilde av filteret dokumentasjon god nok til å si at dette er dieseldyr?

Link to post
C6- skrev 16 minutter siden:

Produsenten (Askeladden) anbefaler å bytte hele tanken om det er dieseldyr. De var ikke tilhenger av steming/kjemisk rengjøring. 

Noen erfaringer her? Forsikringen sier de ikke har vært ute for å skifte tank når det er funn av dieseldyr men derimot rengjøre tanken. 

- Då må dette isofall vera ein kostnad som dei, ( Askeladden ) tar på seg, og det trur eg ikkje før eg ser det..:nonod:

Ein omfattande renseprosess må til for å vera sikker, men å skifta ut tanken er overkill.

 

( men, det spørst om produsenten muligens antydar ein ubrukeleg patent på tanken her.. - Er det tilkomst ? og lar den seg rensa skikkeleg? )

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post
Havlengt skrev 16 minutter siden:

- Då må dette isofall vera ein kostnad som dei, ( Askeladden ) tar på seg, og det trur eg ikkje før eg ser det..:nonod:

Ein omfattande renseprosess må til for å vera sikker, men å skifta ut tanken er overkill.

 

( men, det spørst om produsenten muligens antydar ein ubrukeleg patent på tanken her.. - Er det tilkomst ? og lar den seg rensa skikkeleg? )

Ang. tank-plassering, så er vel Askeladden kjent for å ha noen håpløse tilkomst muligheter til drivstoff tank på sine båter. På en C 62 måtte dørken skjæres opp, for å få ut tanken, da mannelokket i tillegg var plassert midt under dørken i cokpit uten noen mulighet for inspeksjon.

Link to post

gratulerer og velkommen i klubben. fikk det samme her om dagen og hadde ingen tegn til urenheter i filter i hele sommer.
Byttet grov filter og fin filter som en ren rutine før ferien i år. Bytter også midt i ferien og da var alt helt rent. Sjekker alltid før lange strekk og ved gange i urolig strøk /overfarter. Mistenker siste påfyllingsted som jeg ikke vil nevne med navn her inne, men fylte opp tankene på vei hjem og kjørte kun i 30 minutter til hjemmehavn etter påfylling. Skulle bare sjekke Racor grovfilter nå på søndag og fikk meg en overraskelse. Hele filteret var stappfullt av masse sleip veske.
Tar jevnlig prøver av diesel for å være sikker

20160421_154437.jpg.7bc5c72a660c20c466b2ae7649a30e32.jpg 

 

 

 

Og her ser vi resultat på BB motor. det er like mye på styrbord motor

20180819_124100.jpg.eb556e64296b415cd59fae03f2df950f.jpg

Har hatt Fuel Service ombord i går og de tilsatte bioprotect som skal stå i tankene til fredag morgen da kommer de og renser begge sider til en heftig pris:pray::crazy:

 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Bergstad skrev 8 minutter siden:

gratulerer og velkommen i klubben. fikk det samme her om dagen og hadde ingen tegn til urenheter i filter i hele sommer.
Byttet grov filter og fin filter som en ren rutine før ferien i år. Bytter også midt i ferien og da var alt helt rent. Sjekker alltid før lange strekk og ved gange i urolig strøk /overfarter. Mistenker siste påfyllingsted som jeg ikke vil nevne med navn her inne, men fylte opp tankene på vei hjem og kjørte kun i 30 minutter til hjemmehavn etter påfylling. Skulle bare sjekke Racor grovfilter nå på søndag og fikk meg en overraskelse. Hele filteret var stappfullt av masse sleip veske.
Tar jevnlig prøver av diesel for å være sikker

20160421_154437.jpg.7bc5c72a660c20c466b2ae7649a30e32.jpg 

 

 

 

Og her ser vi resultat på BB motor. det er like mye på styrbord motor

20180819_124100.jpg.eb556e64296b415cd59fae03f2df950f.jpg

Har hatt Fuel Service ombord i går og de tilsatte bioprotect som skal stå i tankene til fredag morgen da kommer de og renser begge sider til en heftig pris:pray::crazy:

 

Ja, det er en kostbar affære å bli kvitt! Forsikringen dekker dette på kaskoen om det er dieseldyr som er tilfelle for min del. Du bør sjekke om du er dekket hvis du ikke har gjort dette.

Link to post

Jeg har vel ca 500 liter igjen på vær tank og hvis @baylars betalte ca 6 båtpenger for <500l har han fått det billig. Jeg må ut med nesten 18 båtpenger.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Hei

Ville ikke fastsatt at det er dieseldyr ut fra bildet. Hvis du har brukt diesel med biodiesel kan den råtne og gi svart slim eller graps.

Dieseldyr gjør at vann og diesel blandes permanent.

Ta slimet oppi ei flaske med for eksempel 1 cm vann og 5 cm diesel og rist godt noen ganger i løpet av etpar timer.

Hvis vannet fortsatt skiller seg fra dieselen er det noe annet enn dieseldyr.

 

Dieseldyr kan ikke leve uten vann. Hvis du får rengjort systemet såpass at det ikke er antydning til vann igjen og får kjørt i gang maskinene holder det å bytte filter etpar ganger. Dyrene dør av seg selv uten vann.

 

Dieselpumpa får ikke smøring nok av diesel med dyr i, så der er det en viss risiko.

Man kan ha masse lurium å tanken, men god tankhygiene holder problemene unna. Sørg for mulighet til å tappe eller pumpe ut fra bunnen av tanken med jevne mellomrom.

Hvis du fyller suppe fra en stasjon med mye dieseldyr hjelper det ikke uansett hvilket lurium du har på tanken.

Mons

Link to post

Jeg har heldigvis aldri hverken hatt vann eller dieseldyr på tanken, men dritten på bilder er i hvert fall ikke levende dyr, det er dieseldyr bæsj og døde dieseldyr. De levende dyrene finnes i sjiktet mellom vann og diesel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei, låner tråd litt da det er relevant for TS vil jeg tro.

De som har benyttet fuel service hvordan vet dere at det faktisk er renset og fritt for skitt i kriker og kroker mellom skvalpeskott?

Hva jeg har forstått så tapper de tanken og benytter samme diesel etter den er renset i filter og vannutskiller til å "flushe" igjennom tank. Men vil det fjerne ting som sitter litt fast i tank? Er svært vanskelig å komme til i mannluke da det er trangt i min båt.

Sjekker de med kamera etter "rens" ?

 

Spør fordi jeg har samme problem og litt usikker på om det er verdt 25' som jeg er forespeilet.

Takknemlig om noen har meninger/erfaringer før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre videre.

 

 

Link to post

Jeg renset tankene i forgårs, av Fuel-service AS. Etter motorstopp dagen før i grov sjø. Filter ok da, men etter litt feilsøking tok jeg opp stigrøret fra tanken, og der var slurpet godt fast en diger klyse med gugge

De koblet seg på utløpet fra tank helt i bunn. Der er gjennomgang mellom tankene. Azimut 42, 2001mod. Koblet seg på hver tank etter tur. Returslange til påfyllingen. Kom mye dritt første sekundene, så rent. Kjørte igjennom hele tankinnholdet ca to ganger. Gjennom filtre på pumpa deres. Minimalt mannlokk hos meg. Ingen kamera etterpå nei. 

Link to post

Eg hadde fysisk tanksjau i vår,  og eg vil garantere at flushing av tank ikkje hadde rensa tankane mine.  Kanskje godt nok for ein periode inntil neste overfart i grov sjø. Mine tanker hadde 35 år med drit i seg.  Fleire cm lag i bakkant med både laust og fast som måtte skrapast laus. 

 Er det relativt nye tanker og noko som har oppstått pga dårlig bunkers vil eg tru flushing er bra nok. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...