Indy Startet 22.August.2018 Del på Facebook Startet 22.August.2018 (redigert) Er det noen her som vet hvordan rating for doublehand settes i Nor-rating? Vår båt - Jeanneau Sun Odyssey 36i Performance - har bare 0,002 i forskjell i rating med fullt crew kontra doublehanded. Andre båter i samme størrelse har gjerne 0,005 og mer i forskjell, noen helt opptil 0,011. Føler at vi blir lite kompensert for å seile shorthanded kontra andre. Båten vår er ikke spesielt egnet for shorthanded - storseilskjøte på hyttetak f.eks. Noen som vet hvorfor det er slik? Redigert 22.August.2018 av Indy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 (redigert) jeg tror (!) ikke at den faktisk layouten tas med i betraktning (rulle vs racing forstag, løygangsplassering bak eller på hyttetak, rorkult vs ratt osv osv), men at regnestykket baseres de målene som ligger inne i målebrevet (skrogform, vekt, riggmål, osv). Og så er det sikkert et generelt SH-tillegg som utgjør en viss prosent, slik det er for aldersfradrag, eller et fast tall man trekker fra. Tok en rask sammenligning mellom min og din båt, og ser at jeg har enda mindre igjen for å seile uten fullt mannskap. Indy: 0.993 0.984 (diff: 0.009) Framtia: 1.095 1.087 (diff: 0.008) Seilte onsdagsregatta i går, høyeste vindkast var 15m/s, og varierende ned til en 4-5 m/s. Var alene ombord, og det var helt meningsløst å forsøke matche båtene med mannskap. Ikke sjans for at autopiloten lar meg trimme seil under slike forhold. I foreninga vår har vi forøvrig bestemt at alle har fast rating (for fullt mannskap uansett hvor mange som er ombord). Så det er bare å akseptere at rating er langt fra rettferdig :-) Ses vi på ZSOS? Redigert 23.August.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Indy Svart 23.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2018 Ja, det ble målt inn 3 nye seil til Indy i går + at en diger gennaker ble aktivert, så ble rating en ganske annen (hjælp!), og differansen mellom SH og vanlig ble som du sier 0,009. Siden differansen økte så mye (fra 0,002), så har kanskje antallet seil og seilkategorier noe å si? Gikk fra 3 aktive til 6 aktive seil, og la til gennaker og flyvende forseil som nye kategorier. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 23.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2018 Stor sjans for at det blir OneStar, ja.... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Jeg har tatt ut største gennakeren av målebrevet til onestar, venter spent på ny rating. Blir det lite vind har jeg langt på vei tapt på forhånd, men jeg var veldig nysgjerrig på hvor stor forskjellen i rating vil være, så får jeg ta A2en inn igjen til neste sesong. Lykke til på Hollenderen, ser du er påmeldt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Indy Svart 23.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2018 Takk for det, vi får de nye seilene fredag ettermiddag, så får ikke akkurat trent med dem... Har aldri seilt med Code 0 før, og det ser jo ut for at det blir vær for det... og for den svære gennakeren vår.. Lykke til selv! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Bruker dere måltall i forhold til vindstyrke eller er det et fast tall? Det ble litt forvirring på Askøy rundt i helgen, da shorthandedklassen brukte tall for middelvind mens klassene med fullt mannskap brukte tall for hard vind. Dermed fikk SH mye gunstigere tall som gjorde at flere som sammenlignet korrigert tid på tvers av klassene ble veldig forvirret. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Framtia Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 (redigert) Som jeg forstår det er det nesten ingen som bruker de nye måletallene for lite/mye vind. Tilbake til opprinnelig spørsmål, er vel uansett ikke meningen at man skal sammenligne båter som seiler shorthanded med fullt mannskap. Fra mitt eget eksempel over, en forskjell på 0,8 prosent (et minutt på ca 90 minutters seilas) er et umulig utgangspunkt om jeg skal konkurrere med noen som har mannskap på 12 (dvs nesten et tonn på rekka, kan forberede seilskift, navigasjon og taktikk osv). Så jeg deltar helst i regattaer der det er egne shorthandedklasser. Redigert 23.August.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 (redigert) Det eneste som er forskjell på SH rating og normal rating er at mannskapsvekten reduseres. Det oppgies 3 ratinger: Normal rating, med alle seil i bruk som er aktivert. Uten flygende forseil rating. SH rating som beregnes som normal rating men redusert mannskapsvekt. Mannskapsvekt 160kg. I tilegg ligger nå triple number for inshore og offshore seilas. Dette er tileggstall som oppgies fordi flere klubber ønsket dette. Brukes normalt ikke. Redigert 23.August.2018 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
ravddo Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Framtia skrev for 3 timer siden: Tilbake til opprinnelig spørsmål, er vel uansett ikke meningen at man skal sammenligne båter som seiler shorthanded med fullt mannskap. Fra mitt eget eksempel over, en forskjell på 0,8 prosent (et minutt på ca 90 minutters seilas) er et umulig utgangspunkt om jeg skal konkurrere med noen som har mannskap på 12 (dvs nesten et tonn på rekka, kan forberede seilskift, navigasjon og taktikk osv). Så jeg deltar helst i regattaer der det er egne shorthandedklasser. Det er forsåvidt ikke noe problem å blande klasser. Men det er klart at hvor større/avansert båten er jo vanskeligere er det å få god nok båthåndtering. For min del er båten såpass overkommelig at jeg håndterer den rimelig greit med 2 man ombord. Ivertfall såpass at vi henger med i klubbregattaer. Nå er også min båt så smal atmannskapsvekt påvirker mye. Jeg har en maksvekt med fullt manskap på 603kg og som nevnt 160kg SH. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
pacuare Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Jeg brukte mye tid på rating og optimalisering før, men ikke oppdatert på Nor rating. Enig i Ravddo om at mannskapsvekt nok er eneste forskjell. Det er den eneste faktoren som er med på å bestemme båtfart. Tviler på at en får kompensert for at all omtrimming tar lenger tid. Det må være på skjønn, og da er man ute å roter i forhold til rating. Savner ikke tiden med deffing før innveiing. Satte nytt målebrev før hver regatta avhengig av hvem som var med, var det innveiing trakk vi fra 5 kg per pers som måtte ned før innveiing. Da seilte vi lovlig 50 kg tyngre enn målebrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 (redigert) tenker litt høyt her. Om det er slik at det kun er vekt som utgjør forskjellen, betyr det da at ratingberegningen tar utgangspunkt i at vektforskjellen mellom to pers og fullt manskap er "flyttbar vekt", og så regner på hvordan dette påvirker båtfart i en tenkt bane med gitte vindstyrker og vindvinkler. Flyttbar vekt er jo en fordel på kryss, men all vekt er en ulempe ellers. Redigert 23.August.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Framtia skrev 32 minutter siden: tenker litt høyt her. Om det er slik at det kun er vekt som utgjør forskjellen, betyr det da at ratingberegningen tar utgangspunkt i at vektforskjellen mellom to pers og fullt manskap er "flyttbar vekt", og så regner på hvordan dette påvirker båtfart i en tenkt bane med gitte vindstyrker og vindvinkler. Flyttbar vekt er jo en fordel på kryss, men all vekt er en ulempe ellers. Vekt er ikke alltid en ulempe. I mye vind hadde vi fulle bager på en av båtene jeg seilte når det var mye vind. Ett brett øl var også greit. Fulle vanntanker. I lett vind hadde vi ingenting med. Konstruktører mente at båten var raskere med vekt i mye vind. IMS optimalisert båt. Som sagt, kjenner ikke norrating. Kjenner heller ikke hvor mye «brems» som er satt på i nye båter. Ut fra skrogtegningene på båten din så tror jeg ikke vekt er en stor fordel. Men i mye vind trenger en vekten uansett. På slør kan en bære større genaker, eller ha litt mer kraft i storseilet. På lens vil vi ha mest mulig vekt helt bak. 10 mann bak rattet er trangt, men går fort. Båten er flatere bak, dermed vil vekt bak gi bedre skrogform når det er planeføre. Morro med optimalisering av båter. Savner det og utviklingsjobben. Savner ikke «feilene» i alle ratingsystemer. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Rating er rating uansett. Entype er rettferdig. Ivertfall nesten. Den ballen er det vel bare å legge død. I lite vind vil det jo være nødvendig å krenge båten i le så da trenger man også vekt. Som det skrives tar Nor rating ikke hensyn til dekslayout. Men skrogform og rigg og alt det andre innberegnes. Likeså inberegnes rullemast, rulleforstag etc. Nor Rating tar utgangspungt i ORC. Vi får et ORC club bevis som i praksis vil si at det er litt enklere måling. I tilegg tilater NorRating at båtene ikke har en ferdig skrogfil. Da blir en skrogfil laget for disse eldre båtene som ikke har dette. Det er to store internasjonale systemer i dag. ORC og IRC. ORC er World sailng sitt system som er en videreføring av IMS. IRC er RYA sin (Engelske seglforbundet). IMS var mye utskjelt forde det straffet veldig ballast. Båtene ble laget med lite kjølvekt. IRC ble derfor ofte foretrukket av seilere. I dag er ORC og IRC mye likere. I VM ble båtene beregnet i begge systemer! ORC er et åpent system der formelen er offentlig tilgjengelig og blir oppdatert. IRC er hemelig formel men konstruktørene som har målt inn mange båter kjenner jo konsekvensene av valg. Begge systemer produserer et polardiafram som forteller hvor fort båten går på de forskjelige vindvinkler. Problemene oppstår når båtene planer! Når vi danner ratingene i NorRating så er det noen vindstyrker og vindretninger etter en vekting som tilslutt danner måltallet. Det ligger en fane med aktuelle spørsmål på norlys.org. Les denne der står det meste til daglig bruk. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Framtia Svart 24.August.2018 Del på Facebook Svart 24.August.2018 (redigert) jeg skal seile onestar om et par uker, og i den anledning tenkte jeg for første gang å ta ut et ordinært målebrev der den største gennakeren ikke inngår. Jeg har brukt den de siste tre onestarene, men når man har den ombord blir det gjerne til at man blir fristet til å bruke den selv om forholdene ikke er helt optimale. Har en mindre gennaker, A0 på ca 105m2, så jeg var spent på hvor mye lavere rating jeg ville få av å ta ut den store på A2en på 161m2. Fikk resultatet i dag, og nedgangen er 0.014, dvs 1,14% eller drøyt 6 minutter om det blir en 10 timers seilas. Hadde håpt at forskjellen ville bli noe større, skulle det bli lange lenselegg med lite vind nå, vil jeg nok slite fælt med å henge med. Kommer til å ta den store inn igjen til neste sesong, så får jeg heller håpe at det blir såpass mye vind at den store uansett ikke kan brukes...:-) Det er vel heller ikke lov lengre å skjøte gennaker på motsatt side av storseilbommen, A0 er grei til slik bruk. Redigert 24.August.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lutt Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 (redigert) Litt sent svar på en eldre tråd, men er 99% sikker på at eneste forskjell på shorthanded brev og full mannskap er at shorthanded-ratingen er målt inn med mannskapsvekt på 170kg. Utover det er beregningene helt like! Det betyr jo i praksis at man gjerne kan seile langt fortere enn de med mannskap i lettvind, så lenge man har boathandling og trim i fingrende. Har man en planende båt så vil jo det bety at man kommer opp i plan raskere. Så akillesen her må vel bli kryss. Redigert 11.April.2019 av lutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.