Muhammed Startet 13.August.2005 Link til dette innlegget Startet 13.August.2005 Er det noen som vet reglene ved import av motor som ikke er komplett, eller har defekt? Må man betale Hk avg. da? Man opplyser til tollvesnet at det er en delemotor, selv om det er en ny motor som ikke har alle deler. F.eks kjøpe ikke ferdig montert motor som mangler deler, og senere kjøpe resten. Antar at man kun betaler moms ved kjøp av deler, eller er det spesielle regler for det og? Jeg sitter og vurderer flere muligheter ved kjøp av motor, og bare konstatere at Norske priser er helt horrible. Heia OLA DONK Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.August.2005 Link til dette innlegget Svart 13.August.2005 Tidligere har det vært blokken det er hk. avgift på. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.August.2005 Link til dette innlegget Svart 13.August.2005 Mener jeg nylig har lest at det er hk avgift på motor eller blokk ja. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.August.2005 Link til dette innlegget Svart 13.August.2005 Jeg importerte en bilmotor fra USA i fjor. Sa til Tollvesenet at det var en bilmotor men at den skulle mariniseres og settes i båt. Helt greit sa de så lenge det ikke er tvil om at det virkelig er BILmotor og ikke BÅTmotor der mariniseringen er skrudd av. Jeg slapp helt klart å betale HK-avgift ("halve" lastebilen fulgte med ) men slik de sa det så bruker de en smule skjønn, f.eks. importerer du en bilmotor en dag og en palle mariniseringsdeler i neste måned så blir 2+2 4 også hos Tollvesenet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Frøken Fryd Svart 13.August.2005 Link til dette innlegget Svart 13.August.2005 Er ikke hk avgiften for bilmotorer mer enn for båtmotorer da? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.August.2005 Link til dette innlegget Svart 13.August.2005 Ble tidligere diskutert inførsel av motor fra Sverige. HER er svaret jeg fikk på tilsvarende spørsmål til Tollvesenet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Muhammed Svart 13.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2005 (redigert) SveinHa skrev: Jeg importerte en bilmotor fra USA i fjor. Sa til Tollvesenet at det var en bilmotor men at den skulle mariniseres og settes i båt. Helt greit sa de så lenge det ikke er tvil om at det virkelig er BILmotor og ikke BÅTmotor der mariniseringen er skrudd av. Jeg slapp helt klart å betale HK-avgift ("halve" lastebilen fulgte med ) men slik de sa det så bruker de en smule skjønn, f.eks. importerer du en bilmotor en dag og en palle mariniseringsdeler i neste måned så blir 2+2 4 også hos Tollvesenet. <{POST_SNAPBACK}> 2+2=4 hos Tollvesnet, en nabo kan kjøpe mariniseringsdeler for meg, så langt kan ikke Tollvesnet regne. Men hva med en delemotor, defekt på en eller annen måte og som på papiret bare skal brukes som deler? Er det noen regler for det? Mange (nesten de fleste) motorer brukes både i bil og båt, holder det at man sier at " nei denne motoren skal jeg kun bruke i bil" eller må man bevise det på en elle annen måte? Hva med en brukt motor er det noen avg. lettelser på de slik det er på biler, når de blir noen år? Redigert 13.August.2005 av dospen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.August.2005 Link til dette innlegget Svart 14.August.2005 dospen skrev: Hva med en brukt motor er det noen avg. lettelser på de slik det er på biler, når de blir noen år? <{POST_SNAPBACK}> Hk-avgiften er den samme om motoren er helt ny eller over 50 år gammel, mao. så er der lite poeng i å importere en velbrukt motor. For å slippe avgift på defekt motor så mener jeg motoren må være såpass defekt at alle og enhver kan se at den er defekt (brukket veiv, kløyvd blokk eller lignende som er synlig). Ta en telefon til din lokale tollstasjon og spør og grav, treffer du rette tolleren får du klare svar. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Jens_P Svart 14.August.2005 Link til dette innlegget Svart 14.August.2005 Rundskriv vedr. AVGIFT PÅ BÅTMOTORER 2005 spesifiserer det meste. § 3-15-1 sier det meste, men les også kommentaren til forskriften på side 10 (Privat marinisering). Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SveinHa Svart 14.August.2005 Link til dette innlegget Svart 14.August.2005 Jeg ser at Tollvesenet har konkretisert seg litt siden jeg sist snakket med dem: Sitat Privat marinisering (jf. forskriften § 3-15-1) Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres) faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig marinisering anses som avgiftsplikt tilvirkning slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår. Likestilt med salg av båtmotor i forhold til avgiftsplikten, er det dersom det ved annonsering eller på annen måte tilbys for salg ”byggesett” hvor det inngår avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Muhammed Svart 14.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2005 Hvis jeg skjønner ting riktig her, kan jeg kjøpe en slik motor: My Webpage Bare jeg ikke kjøper mariniseringsutstyr, og sier at den ikke skal brukes i båt, så er motoren avgiftsfri? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.August.2005 Link til dette innlegget Svart 15.August.2005 Den linken du oppga førte meg rett til en marinemotor. Kjøper du denne så er den avgiftpliktig, siden det er en "båtmotor". Kjøper du samme motor men da definert som bilmotor så stiller saken seg annerledes, da er den ikke avgiftspliktig. Det som blir avgjørende her hva som står i kontrakten "invoice" fra firmaet i uniten. Er det "car engine" eller "marine engine" du har kjøpt... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.