Jump to content

Import av delemotor, defekt, fra USA


Muhammed

Recommended Posts

Er det noen som vet reglene ved import av motor som ikke er komplett, eller har defekt? Må man betale Hk avg. da?

Man opplyser til tollvesnet at det er en delemotor, selv om det er en ny motor som ikke har alle deler.

F.eks kjøpe ikke ferdig montert motor som mangler deler, og senere kjøpe resten. Antar at man kun betaler moms ved kjøp av deler, eller er det spesielle regler for det og?

Jeg sitter og :drink: vurderer flere muligheter ved kjøp av motor, og bare konstatere at Norske priser er helt horrible. :headbang: Heia OLA DONK :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg importerte en bilmotor fra USA i fjor. Sa til Tollvesenet at det var en bilmotor men at den skulle mariniseres og settes i båt. Helt greit sa de så lenge det ikke er tvil om at det virkelig er BILmotor og ikke BÅTmotor der mariniseringen er skrudd av. Jeg slapp helt klart å betale HK-avgift ("halve" lastebilen fulgte med :headbang: ) men slik de sa det så bruker de en smule skjønn, f.eks. importerer du en bilmotor en dag og en palle mariniseringsdeler i neste måned så blir 2+2 4 også hos Tollvesenet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg importerte en bilmotor fra USA i fjor. Sa til Tollvesenet at det var en bilmotor men at den skulle mariniseres og settes i båt. Helt greit sa de så lenge det ikke er tvil om at det virkelig er BILmotor og ikke BÅTmotor der mariniseringen er skrudd av. Jeg slapp helt klart å betale HK-avgift ("halve" lastebilen fulgte med :headbang: ) men slik de sa det så bruker de en smule skjønn, f.eks. importerer du en bilmotor en dag og en palle mariniseringsdeler i neste måned så blir 2+2 4 også hos Tollvesenet.

<{POST_SNAPBACK}>

2+2=4 hos Tollvesnet, en nabo kan kjøpe mariniseringsdeler for meg, så langt kan ikke Tollvesnet regne. :wink:

Men hva med en delemotor, defekt på en eller annen måte og som på papiret bare skal brukes som deler? Er det noen regler for det?

Mange (nesten de fleste) motorer brukes både i bil og båt, holder det at man sier at " nei denne motoren skal jeg kun bruke i bil" eller må man bevise det på en elle annen måte?

Hva med en brukt motor er det noen avg. lettelser på de slik det er på biler, når de blir noen år?

Redigert av dospen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med en brukt motor er det noen avg. lettelser på de slik det er på biler, når de blir noen år?

<{POST_SNAPBACK}>

Hk-avgiften er den samme om motoren er helt ny eller over 50 år gammel, mao. så er der lite poeng i å importere en velbrukt motor.

 

For å slippe avgift på defekt motor så mener jeg motoren må være såpass defekt at alle og enhver kan se at den er defekt (brukket veiv, kløyvd blokk eller lignende som er synlig). Ta en telefon til din lokale tollstasjon og spør og grav, treffer du rette tolleren får du klare svar.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Tollvesenet har konkretisert seg litt siden jeg sist snakket med dem:

Privat marinisering

(jf. forskriften § 3-15-1)

Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en

motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres)

faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom

dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig

marinisering anses som avgiftsplikt tilvirkning

slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår.

Likestilt med salg av båtmotor i forhold til avgiftsplikten,

er det dersom det ved annonsering eller på annen

måte tilbys for salg ”byggesett” hvor det inngår

avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den linken du oppga førte meg rett til en marinemotor. Kjøper du denne så er den avgiftpliktig, siden det er en "båtmotor".

 

Kjøper du samme motor men da definert som bilmotor så stiller saken seg annerledes, da er den ikke avgiftspliktig.

 

Det som blir avgjørende her hva som står i kontrakten "invoice" fra firmaet i uniten. Er det "car engine" eller "marine engine" du har kjøpt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...