pipe Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 (redigert) I år hadde jeg glemt å nullstille kartplotteren men etter å ha vært ute å sjekket opp timetelleren og nettbanken har jeg fått ut noen nøkkeltall. Motortid ca 25 timer. Snittforbruk ca 22 liter i timen Drivstoff timepris i snitt ca 400 kr. Syntes ikke det var så skremende men 25 timer på motoren i sesongen er vel kanskje lavere en mange andre? Uansett om jeg ikke har kjørt så veldig mange timer er båten vært godt brukt som solseng og badeplattform i sommer. Samt vorspill plattform på brygga i Tønsberg ved noen anledninger med påfølgende seng for natten. Noen andre med som har kontroll over motor timer,forbruk og utseilt distangse? Redigert 26.August.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Jeg har en Draco 2100 SC med 2008 Mercruiser 4,3l MPI, veier nok mer enn 1500kg. Jeg har ikke noe fancy forbruksmåler, så da må jeg støtte meg til f.eks boat-fuel-economy.com som gir meg et forbruk på ca literen på mila i 22-23 knop. Det er en fin hastighet i plan. Når jeg kjører rolig så er det som regel 5knop og da får jeg ca 0,9 L/nm. Så er jo slike nettsteder kun glansbildet av hva jeg forbruker da... Om jeg tar det jeg har fyllt til nå i år og estimerer hvor mye det er igjen før tanken er full (startet sesongen med full tank), har jeg brukt 13,5l/t og 1,5l/nm. Tror nok at slike tjenester måler motor/båt under optimale forhold. Slike forhold kjører jeg ikke under. Jeg har rusk og rask i båten, det er folk i den, groe både her og der, Draco er tyngre enn testbåten, det går av og til litt fortere eller senere enn optimalt økonomisk område og sist men ikke minst: det er sjeldent blikk stille utpå. Mine estimater på forbruk i ulike hastigheter (GPS) i følge boat-fuel-economy.com Med 4-blads 14x21 alu GPS fart l/nm 3 0,67 4,7 0,87 6,8 1,50 11,4 1,27 17,5 1,00 23 0,96 28,5 1,02 29,5 1,05 34,4 1,34 38,5 1,77 (wot) Som flere har vært inne på er marsjfart for meg 4,7 knop eller 23 knop = mest økonomisk hastighet... Merk at det er nesten like ille økonomisk å kjøre i 7 knop som på fullt (om man regner L/nm). Likevel brukes disse fartsområder... Man er da utpå for å kose seg!!??! Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
pipe Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 4 minutes ago, SøndreSvaberg said: utpå for å kose seg!!??! Helt klart og derfor har jeg ikke får nå ofret total forbruket en tanke før jeg leste denne tråden. Kanskje ikke helt sant da jeg prøver å holde farten så lav at ikke sekundær spjælet åpner men er ikke fremend for å prøve toppfarten en gang i mellom. Samt gå i kortere strekk i 35 knop isteden for 28-30 knop noe som allså har gitt meg ett gjennomsnitt forbruk på 22 liter i timen. Noe som er helt greit med tanke på at jeg nesten alltid har båten i plan Dog må jeg som alle andre forholde meg til diverse 5 knop bestemelser men holder meg stort sett der det ikke er 5 knop. På en annen side renner jo tiden på hvis man går i en 5 knop sone så mulig jeg tidsmessig oppholder meg der lengre en jeg tror. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Brukte 1,5l pr/nm igår med Askeladden C 76, fire voksne menn, full vanntank, en del bagasje, cirka 200 l bensin, 300 hk i 35 knop ? Fornøyd med det! Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 fjordgrynt skrev for 4 timer siden: Og det skal jeg tror på ? Min lille 15-foter på 400 Kg med 60Hk på hekken - 0,6 l/nm i økonomifart - ca 18 knop. Bare litt mer i baljen din ? Det er for utrolig til å være sant, rett og slett. Hvorfor skulle ikke det stemme? Jeg kjører diesel, du kjører bensin. Jeg leser av på VP trip computer tilkoblet gartplotter og GPS. Ser du lenger ned så bruker 300 hk bensin med større marsjfart 1,5l/nm. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 stemmer nok - forbruket pr hk på en konvensjonell 2t i mellomfartsområdet er jo langt høyere enn på en moderne diesel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Måles farten kjørt samme strekning begge veier med GPS og tar snittet - eller er toppfarten det høyeste tallet man noen gang har sett på GPS eller log? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 (redigert) Bitteliten skrev for 5 timer siden: Måles farten kjørt samme strekning begge veier med GPS og tar snittet - eller er toppfarten det høyeste tallet man noen gang har sett på GPS eller log? Toppfarten (skrytefarten...) er den høyeste man noensinne har sett på GPSen, synd jeg glemte å nevne den gangen jeg hadde 278 knop som toppfart (i en 5 knop sone, ute av plan. Kan hende GPS blingset litt - men ikke mye) Redigert 27.August.2018 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ivar Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 hehe, ikke så værst fart det. Har denne bestenoteringen på snøscooter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 fjordgrynt skrev for 20 timer siden: Det stemmer vel ganske bra med det jeg forestiller meg - ca 50 liter i timen i marsjfart. De fleste som drømmer om båtlivet har ikke innsikt nok til å se at det å kjøpe en relativt romslig båt i denne klassen vil kreve en investering i drivstoff tett opp mot et femsifret beløp - for hver tur. Kan kjøre ganske langt i en 21 foter for et 5-sifret beløp med beløp med bensin.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Napoli Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 ivar skrev 39 minutter siden: hehe, ikke så værst fart det. Har denne bestenoteringen på snøscooter Da snakker man fart! Også med en scooter! Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Jon-Kåre Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 (redigert) Overdriver litt og regner 1,0 PR NM ved 30 knop, ganske nøyaktig 10 NM til fritidsboligen og med lott tomgangskjøring før og etter er det en grei målestokk. Koster meg mellom 10-20 kroner mere å kjøre egen båt en å ta hurtigbåt, har jeg med kone og barn kan jeg regne ++ så forbruk og pris har bestandig mere en en side og båt må man uansett ha Buster XXL med 150 hk evinrude etec glemte toppfarten, før jeg gikk ned en størrelse på propellen så jeg neste 43 tallet men bruker aldri topp Redigert 27.August.2018 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
roaardal Svart 27.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 fjordgrynt skrev On 26.8.2018 at 19.09: Og det skal jeg tror på ? Min lille 15-foter på 400 Kg med 60Hk på hekken - 0,6 l/nm i økonomifart - ca 18 knop. Bare litt mer i baljen din ? Det er for utrolig til å være sant, rett og slett. Du skal ikke se bort ifra at d stemmer med en moderne volvo og diesel. Jeg ligger på 0.8-0.9 på min yamaha f250 rett etter utsett og helt uten et gram ekstra last Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Hydrolift F-23, 58knop @4900rpm med Bravo One 1.5:1 og Mirage plus 25. Så jeg tok ut motoren. Det var alt for små hoveddyser og feiljustert tenning. Bremset den til 343hk så det ble å rive av toppene og sette inn en litt hvassere kam og bedre topper. Gleder meg til å teste med trimma 383..... Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 31.August.2018 Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 samme fart som mr diesel dahl på 5900rpm, men ca 10 fot mer ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 31.August.2018 Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 33 knop med Windy 23 fc og mercruiser 5,7 V8 propelllen er ikke optimal. Sitér dette innlegget Link to post
tomjo7 Svart 31.August.2018 Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 39 kn med vp 4.3 v6 225hk.nidelv n690 sport Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 52,5 knop - Yamarin 80DC / Yamaha F350 Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Tomera Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Topper på 52.9 knop på Yamarin 68 DC med Yamaha F300. Har da 5650 rpm med en Saltwater II 15x21 propell. 2.0 l/nm i den farten. Er målt med en person (meg) ombord og nesten full tank. Drar ca 51.5 knop uansett med samboer og dagsturlastet båt. Marsjfart er 28-32 knop. Veksler da mellom 1.0 og 1.1 l/nm og rundt 3500 rpm. Meget behagelig støy og komfort i denne farta:-) Marsjer avogtil i 40 knop med ca 1.5 l/nm når man har litt hjemlengsel :-) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 pipe skrev On 26.8.2018 at 20.08: Ja,vi er stort sett enig og jeg er som deg å unner andre hver eneste liter de måtte bruke mere enn meg. For egen del så bruker jeg for det meste båten som en solseng og badebåt så en tur for meg er skjelden lenger enn 15 minutter en vei. Etter det har jeg brukt opp skjærgården og befinner meg utenfor verdens ende der er det skjeldent noe trivlig med en DC på 22 fot. Har nesten brukt båten hver dag i 1,5 måneder, men tror ikke jeg kommer til å runde ett 5 siffret beløp i drivstoff i år heller. Syntes oppriktig talt mere synd på de som har svid av 30-40k i syden på en uke med familien i fellesferien. Kan være veldig fint utenfor verdens ende med en 22 foter også.. Har kjørt rundt rakkebåene flere ganger med en Yamarin 68 DC, drøye 22 fot, funker fint også i stor sjø.. Oslo - Lillesand to år på rad, aldri blitt stoppet av været. Med tanke på comfort er det ikke nevneverdig forskjell på en sjøsterk DC på 22-25 fot og en 28-30foter i høy sjø. Uvær derimot, høy sjø og mye vind skal man selvfølgelig ha respekt for.. 25-30l/timen kan høres avskrekkende ut, men det er ikke så ofte man ligger timevis i disse hastigheten. Mesteparten av motortimene er i rundt 5 knop, da går det ca. 5l/timen, Jeg logget over 30turer sommeren 2017 med en Ymarin 68DC og 150hk (14 overnattinger) - da t/r Oslo-Lillesand. Oslo - Tønsberg +++ Førte opp all tanking, og det kostet ca. 15000kr den sesongen. Jeg kjørte nok langt mere enn hva som er vanlig med en slik båt. Toppfart (back to topic) ca. 34 knop. Men der lå jeg aldri. Brukte vel 58l/t i 34 knop, og 26-27l/t i 23-24 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.