Jump to content

Volvo Penta og NMEA 2000

C6-

Recommended Posts

Ser det er flerer tråder angående lignende tema, men blir ikke helt klok på hvilken protocol Volvo Penta bruker på bussen? Er det NMEA 2000 eller må det settes inn en interface modul som konverterer til NMEA 2000 for å koble den til feks GPS.

Motoren det gjelder er en D3 som er 2013 modell.

Og ett ekstra spørsmål: Noen som har testet ut og koblet til raspberry PI til NMEA 2000 og fått den til å lese data over bussen?

Captain Chaos skrev 6 minutter siden:

Du må ha en konverter for å få VP data opp på plotter. Volvo har nettopp lansert en ny NMEA Gateway som også har bluetooth med tilhørende app som da funker på pad og mobil, og plotter via kabel.

https://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/for-owners/parts/accessories/easyconnect.html

/Chaos

Det var jo en kjekk og enkel løsning ;) 

JRK skrev 1 minutt siden:

Captei Chaos, har du sett noe pris på denne?

C6 hva er det du ønsker med GPS tilkoblingen? Det finnes også en VP modul som leser signalet fra en standard NMEA GPS og da kan du få forbruk pr. nautisk mil ut på turtelleren din. Dette krever en FW oppgradering av EVC systemet på endel motorer

Easy Connect ser ikke ut til å koste mer en 3500. 

I utgangspunktet ønsker jeg bare å hente ut data fra bussen. Forbruk pr nautisk mil ser jeg blir fort upålitelig med tanke på groing på fartsmåler.
Hvis Easy Connect kan hente ut forbruket fra motoren og samtidig kan bruke GPS informasjon fra app for å bergen forbruk pr NM ville dette vært til stor hjelp.

Du får forbruk på nautisk mil, beregnes ut i fra GPS i plotter. Du trenger ikke SW oppgradering for forbruk, men for tripdata som er et tillegg i EVC. Mener å huske at dette tillegget er standard fra 2012. Easy Connect har også funksjonene til den gamle NMEA gatewayen til Volvo som JRK refererer til. Prisen stemmer, du får kjøpt den fra LaSa til denne prisen. Jeg mener at du må ha en breakout kabel i tillegg, men det er avhengig av EVC versjon.

Jeg har også 2 venner som har kjøpt Easy Connect i år. De fikk full data på plotter med D4-260 fra 07.

Appen som følger med har også loggbok, slepespor i kart og en del andre "kjekt å ha" funksjoner.

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

• 9 måneder senere...

Hei.

Har akkurat koblet til en slik easy connect i båten.

Det er kun denne og gps Garmin 17x antenne og kartplotter Garmin 4008  tilkoblet på nmea nettverket. 

Når kartplotter står på får den gps signaler fra antenna og alt i orden. Men med en gang jeg skrur på tenninga for å starte og 

easy connect "starter" får jeg opp mld på kartplotter " ekstern gps koblet ifra" og gps signalene forsvinner.

Hva skjer ? Hva kan være feil ?

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...