C6- Startet 24.August.2018 Link til dette innlegget Startet 24.August.2018 Ser det er flerer tråder angående lignende tema, men blir ikke helt klok på hvilken protocol Volvo Penta bruker på bussen? Er det NMEA 2000 eller må det settes inn en interface modul som konverterer til NMEA 2000 for å koble den til feks GPS. Motoren det gjelder er en D3 som er 2013 modell. Og ett ekstra spørsmål: Noen som har testet ut og koblet til raspberry PI til NMEA 2000 og fått den til å lese data over bussen? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Du må ha en konverter for å få VP data opp på plotter. Volvo har nettopp lansert en ny NMEA Gateway som også har bluetooth med tilhørende app som da funker på pad og mobil, og plotter via kabel. https://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/for-owners/parts/accessories/easyconnect.html /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
C6- Svart 24.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Captain Chaos skrev 6 minutter siden: Du må ha en konverter for å få VP data opp på plotter. Volvo har nettopp lansert en ny NMEA Gateway som også har bluetooth med tilhørende app som da funker på pad og mobil, og plotter via kabel. https://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/for-owners/parts/accessories/easyconnect.html /Chaos Det var jo en kjekk og enkel løsning ;) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Captei Chaos, har du sett noe pris på denne? C6 hva er det du ønsker med GPS tilkoblingen? Det finnes også en VP modul som leser signalet fra en standard NMEA GPS og da kan du få forbruk pr. nautisk mil ut på turtelleren din. Dette krever en FW oppgradering av EVC systemet på endel motorer Sitér dette innlegget Link to post
C6- Svart 24.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 JRK skrev 1 minutt siden: Captei Chaos, har du sett noe pris på denne? C6 hva er det du ønsker med GPS tilkoblingen? Det finnes også en VP modul som leser signalet fra en standard NMEA GPS og da kan du få forbruk pr. nautisk mil ut på turtelleren din. Dette krever en FW oppgradering av EVC systemet på endel motorer Easy Connect ser ikke ut til å koste mer en 3500. I utgangspunktet ønsker jeg bare å hente ut data fra bussen. Forbruk pr nautisk mil ser jeg blir fort upålitelig med tanke på groing på fartsmåler. Hvis Easy Connect kan hente ut forbruket fra motoren og samtidig kan bruke GPS informasjon fra app for å bergen forbruk pr NM ville dette vært til stor hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 (redigert) Du får forbruk på nautisk mil, beregnes ut i fra GPS i plotter. Du trenger ikke SW oppgradering for forbruk, men for tripdata som er et tillegg i EVC. Mener å huske at dette tillegget er standard fra 2012. Easy Connect har også funksjonene til den gamle NMEA gatewayen til Volvo som JRK refererer til. Prisen stemmer, du får kjøpt den fra LaSa til denne prisen. Jeg mener at du må ha en breakout kabel i tillegg, men det er avhengig av EVC versjon. Jeg har også 2 venner som har kjøpt Easy Connect i år. De fikk full data på plotter med D4-260 fra 07. Appen som følger med har også loggbok, slepespor i kart og en del andre "kjekt å ha" funksjoner. Redigert 24.August.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Christina 3 Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Hei. Har akkurat koblet til en slik easy connect i båten. Det er kun denne og gps Garmin 17x antenne og kartplotter Garmin 4008 tilkoblet på nmea nettverket. Når kartplotter står på får den gps signaler fra antenna og alt i orden. Men med en gang jeg skrur på tenninga for å starte og easy connect "starter" får jeg opp mld på kartplotter " ekstern gps koblet ifra" og gps signalene forsvinner. Hva skjer ? Hva kan være feil ? Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Fant ut av det. Kunne sette opp prioriterte enheter....nå funker det ? Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Jeg har koblet opp en easyconnect til min 2005 d6. Får opp alle dataene jeg trenger på motor. Men hvordan går jeg frem for å koble inn diesel tank sensorer til dette systemet? Menr det er standard wema jeg har. Må alt byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.