Jump to content

Ettermontere utvendig styring på Bella Falcon 26?

tore_v1

Recommended Posts

Jeg skal titte på en slik båt til helgen. Mitt største ankepunkt er fraværet av utvendig styreposisjon - båten virker grei nok til familiebruk, men det skorter kanskje litt på mulighetene når jeg skal ut alene for å fiske.

Jeg har søkt litt rundt og funnet at ved å montere autopilot så vil jeg ha muligheten til å kunne sette opp en slags styremekanisme på utsiden, noe tilsvarende det jeg har i dag i min Jeanneau Marlin 6 - en enkel joystick som styrer retning.

Er det noen som har gjort dette på en Bella tidligere, eller som har erfaring å dele?

https://seatronic.no/elektronikk/autopilot/betjeningsdisplay-og-fjernkontroller/raymarine-styrestikke-for-evolution-autopiloter

Denne vil jo kunne fungere godt, vil jeg tro, men koster jo litt. Jeg tenker også at vi skal få ettermontert baugpropell, og vil gjerne ha mulighet for å styre denne også. På ønskelisten står naturlig nok også kontroll av gir og motorkraft, men det blir kanskje vanskelig. Det står en Steyr fra 2012 i båten, men foreløpig vet jeg ikke mer.

• 6 år senere...

Hei. Sikler litt på Bella Falcon, men skulle gjerne hatt utvendig styring. Har ikke sett noen på finn som har dette.

- Jeg regner med det er mulig å ettermontere (komplett) utvendig styring på en Bella Falcon? Noen som har tips til firma som leverer dette?

- Noen som har eller har sett Bella Falcon med utestyring og som har bilder å dele?

- Ble disse noen gang levert med utvendig styring fra fabrikk/forhandler?

Takk :)

Har sett på både Falcon og sportsfamily, men liker ikke løsningen på akterdekket på disse båtene. for det første er det faste benker, en på Falcon da, og ikke mulighet for åpne hele styrhuset bak. Ingen med utestyring som er et krav for meg på slike båter. Heller ikke veldig praktisk utgang på badeplattform.Det er heller ikke takskjegg ut fra styrehuset som er et stort pluss komfortmessig. Ser heller ikke ut som det er noen plass å ha utestyring på bakveggen på Falcon. Sidemontering kansje, men dollbordet ser smalt ut .

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

tkb skrev 1 time siden:

Har aldri sett utestyring på denne, så her må du finne på noe selv. Var ikke på utstyrslisten.

Takk!

-morten- skrev 48 minutter siden:

Har sett på både Falcon og sportsfamily, men liker ikke løsningen på akterdekket på disse båtene. for det første er det faste benker, en på Falcon da, og ikke mulighet for åpne hele styrhuset bak. Ingen med utestyring som er et krav for meg på slike båter. Heller ikke veldig praktisk utgang på badeplattform.Det er heller ikke takskjegg ut fra styrehuset som er et stort pluss komfortmessig. Ser heller ikke ut som det er noen plass å ha utestyring på bakveggen på Falcon. Sidemontering kansje, men dollbordet ser smalt ut .

Eh javel. Takk for svar. tror jeg. Da vet jeg at du ikke liker Bella Falcon.

hanto1 skrev 16 minutter siden:

Er uteplass og styring viktig så er det jo masse båter som har mere optimal løsning.

Jo takk for svar. Nei mangel på utestyring er ikke dealbreaker. Kravet mitt går mer på at båten skal være enkel (for meg som er relatvit fersk sjømann) å håndtere alene, og da tror jeg det bør være utestyring når man snakker båt i denne størrelsesklassen (eller skyvedør på styrbord side.. men det har andre ulemper igjen.. så det vet jeg ikke om jeg vil ha lengre).

Det jeg liker aller best med Bella Falcon er at det er relativt mange av de på bruktmarkedet, slik at prisene jamnt over er lavere enn for tilsvarende båter.

Jeg får fortsette å lete..

Kjøpte ny Falcon i 2006 som jeg og barna brukte ganske mye i 4 år. Var veldig fornøyd med den, løsningene passet oss godt. Skroget er veldig bra når man blir kjent med det. Udramatisk, men krever bruk av trimplan i motsjø for å presse baugen ned. Da tåler den endel sjø.

De siste årene kom med nytt dashbord og innfeldt plotter(11-12 mod?)

Tung motor bak gir endel planingsterskel. 

22 hours ago, Skamklipt said:

Takk!

Eh javel. Takk for svar. tror jeg. Da vet jeg at du ikke liker Bella Falcon.

Har ikke noe å gjøre med at jeg ikke liker Falcon! synes det er kjempebåter Men vi har forskjellige behov og forsjellig bruk og forskjellige krav. Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

hanto1 skrev On 12.12.2024 at 13.24:

Er jo en mulighet å blende vinduet på styrbord side og sette på en pidestall med ratt og kontroll spak. 

Ratt og spake må jo ikke plasseres i fartsretningen. Det finnes jo mange sjarker med ratt på siden. Nå kan det se ut til at det er veldig smalt i området mellom innredning og ytterskrog på denne båten, men om det er hydraulisk styring, er det kanskje mulig å få til noe på sideskott.

Antar at denne posisjonen uansett kun vil bli benyttet i lav fart for ankomst/avgang og fiske

Ser ikke noen utmerket plass å montere en idestall eller konsoll her. på Babord side havner døra. på Styrbord er jo den faste benken ivegen til at det er behagelig å stå å kjøre. dollbordet ser veldig smalt ut så da må man i tilfellet støype på en real boks for å få plass til rattpumpe og kabler. går vel antageligvis an å montere 90 gradere .Det er nok en grunn til at det ikke leveres som ekstrautstyr på disse ja. Men alt er selfølgelig mulig, men om det blir en smidig løsning med et akterdekk/styrhus som dette er litt vanskelig å si 

594_da27f57f-a0cd-4ac0-ad58-172a2b78f8b1.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...