Jump to content

Hvordan skal bommen være montert på en 25 fot seilbåt?

Fjell&hav

Recommended Posts

Jeg har akkurat tatt over en seilbåt (25fot) fra en noe ukyndig selger. Det første jeg oppdaget var at bommen kun ble holdt oppe av storseilfallet (fallet var festet i bommens bakkant). Når jeg løsnet storseilfallet for å feste dette i fallbarmen på seilet, så falt akterenden av bommen ned slik at den hvilte på bakkanten av framdekket. Jeg ser for meg at dette kan være nokså skummelt når en ønsker å heise seilet når det er en del vind. Jeg må stå nære vinsjen fordi selve fallet ikke er lengre enn at det akkurat rekker forbi tauklemmene bakerst på framdekket. Uansett må jeg stå der for å få tilgang på vinsjen. Jeg ganske utsatt i den posisjonen dersom det kommer en overraskende fallvind som kan føre bommen sideveis. 

Jeg innbiller meg at på andre båter er det et stag/wire som går fra bakenden av bommen og opp mot mastetoppen som bommen "hviler" i? Eller er det oppsettet jeg beskriver over her vanlig? Jeg har et akterstag fra båtens akterende og til mastetoppen, men dette er montert i et oppsett helt akter i båten og er ikke i kontakt med bommen overhodet.

Når man seiler så skal uansett bomen holdes oppe av storseilet, så det er helt vanlig. Så har mange båter rigget en bomløfter dvs. et tau fra mastetoppen ned til bomens bakkant, men denne skal være slakk når du seiler.  Det er  vanlig at man ikke har noen bomløfter på racingbåter, og du må da passe på når du slipper ned seilet at du gjør det litt pent, og lar bomen f.eks. hvile på manntau eller som HULDA sier en krybbe el.l.  Mange rigger en liten slynge i akterstaget de kan hekte bomen i når de f.eks. skal reve eller mens de tar ned seilet. Har du plass til et ekstra tau fra mastetoppen, gjennom masten og til en taubrems ville jeg selv ha rigget en bomløfter neste gang du tar ned masten.  En ekstra fordel er at du da har et ekstra fall, og du kan også rigge noen lazyjacks om du vil det. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...