Fjell&hav Startet 24.August.2018 Link til dette innlegget Startet 24.August.2018 Jeg har akkurat tatt over en seilbåt (25fot) fra en noe ukyndig selger. Det første jeg oppdaget var at bommen kun ble holdt oppe av storseilfallet (fallet var festet i bommens bakkant). Når jeg løsnet storseilfallet for å feste dette i fallbarmen på seilet, så falt akterenden av bommen ned slik at den hvilte på bakkanten av framdekket. Jeg ser for meg at dette kan være nokså skummelt når en ønsker å heise seilet når det er en del vind. Jeg må stå nære vinsjen fordi selve fallet ikke er lengre enn at det akkurat rekker forbi tauklemmene bakerst på framdekket. Uansett må jeg stå der for å få tilgang på vinsjen. Jeg ganske utsatt i den posisjonen dersom det kommer en overraskende fallvind som kan føre bommen sideveis. Jeg innbiller meg at på andre båter er det et stag/wire som går fra bakenden av bommen og opp mot mastetoppen som bommen "hviler" i? Eller er det oppsettet jeg beskriver over her vanlig? Jeg har et akterstag fra båtens akterende og til mastetoppen, men dette er montert i et oppsett helt akter i båten og er ikke i kontakt med bommen overhodet. Sitér dette innlegget Link to post
onistad Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 På min 29 fot er der likt som du beskriver. Storseilfallet holder bommen når seilet ikke er i bruk. Jeg har vinsjen på masten så er ikke veldig utsatt om den går fra side til side. Uansett har jeg ikke opplevd at det er så mye power i bommen når man ligger med baugen opp mot vindøyet for å heise. Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Jeg har det også sånn, lar bommen holdes oppe av fallet i havn. Det du etterlyser, ville jeg kalt «bomløft». Jeg tror du kan klare deg uten. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Ikke noe gøy om noen uforvarende slipper bommen ned. Som alternativ til eget bomløft (fall fra toppen av masta) kan man sette på f. eks en slik: http://www.bartonmarine.com/products-boomstrut.asp Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 (redigert) Du kan ha stor nytte av bomløfter, -eget tau som holder bommen oppe. Sjøl har jeg montert Barton Boomstrut, som linket til over. Funker greit. Om storseilfallet ditt er kort, kan det være like greit å bytte det. Redigert 24.August.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Så lenge bommen er montert i bakkant av masten, så er det vel korrekt. Deretter kan du ha alle tenkelige konfigurasjoner. Før i tiden var det normalt med noe som ble kalt bomkrykke. Den ramlet ned når bommen hevet seg når seilet ble strammet. Deretter kom opphal etc. etc. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Når man seiler så skal uansett bomen holdes oppe av storseilet, så det er helt vanlig. Så har mange båter rigget en bomløfter dvs. et tau fra mastetoppen ned til bomens bakkant, men denne skal være slakk når du seiler. Det er vanlig at man ikke har noen bomløfter på racingbåter, og du må da passe på når du slipper ned seilet at du gjør det litt pent, og lar bomen f.eks. hvile på manntau eller som HULDA sier en krybbe el.l. Mange rigger en liten slynge i akterstaget de kan hekte bomen i når de f.eks. skal reve eller mens de tar ned seilet. Har du plass til et ekstra tau fra mastetoppen, gjennom masten og til en taubrems ville jeg selv ha rigget en bomløfter neste gang du tar ned masten. En ekstra fordel er at du da har et ekstra fall, og du kan også rigge noen lazyjacks om du vil det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.