Jump to content

Var amatør og er det tydeligvis enda. :(


vikers

Recommended Posts

For de som har fulgt noen av mine innlegg så vet de at jeg har pusset opp en 32 Dorry fra vrak (nesten 3 år på land), til en flott dame i hvit og rød mahogny med blå klær. :)

 

Motoren ble levert meg i deler, med delemotor som hadde skjært seg, men eller i god stand. Etter 300 timer eller så hadde jeg flyttet marinisering, montert "ny" motor og tatt min første tur på vannet. Båten er flott med sofa/dobbeltseng i forkabin, buesofa/dobbeltseng og toalett i mellomkabin og styreposisjoner + 8 sitteplasser i bakkant. Har nå fått kjøleskap, 2 bluss og har hatt mine flotte stunder på sensommeren i år - MEN.....

 

Min OM 636 brummet fint med en gang, selv om den til tider krevde en liten dusj startgass. Var sist onsdag ute en tur med en kamerat, og vi hadde kalesjen nede for solen skinte og varmet, selv om det blåste friskt. Vi hadde oppmerksomhet mot Langesund foran baugen og så ikke noe særlig bak i båten før vi plutselig så at det røk som fa.. ut av motorrommet. Jeg stoppet umiddelbart og fikk åpnet motorrommet - der kokte det i 120 og jeg kunne hatt kokt opptil flere hardkokte etter hverandre.

 

Etter å ha dregget opp forsvarlig, fant jeg ut at motoren ikke fikk kjølevann/at den hadde tømt seg på et eller annet hvis. Jeg tenkte i timer og gikk over alle slanger/klemmer etc., men fant ikke noe galt. Jeg etterfylte og førsøkte etter noen timer å starte igjen - noe jeg klarte etter mye om og men, men etter kort tid kokte det igjen og jeg måtte stoppe og vente.

 

Så kom jeg på at jeg hadde festet kjøleslangen til "taket" i motorrommet med tape og at jeg hadde hørt noe om at toppen av vannet skulle være over høyeste punkt på motor. Kanskje var det dette?? Jeg fikk laget meg en McGyver-løsning med en slange som jeg skrudde på toppen av vannkjøler og fylte denne til topps - startet opp og lå i fri mens motoren ble varm og kjøling startet - motoren sugde til seg og jeg etterfylte til den store medalje, men etter en stund hadde jeg igjen stabilt nivå på vannet. Fikk satt i gir og tuslet hjem til kai ( 1 times tur) uten mer problemer enn noe sort røyk i eksos.

 

Motoren hadde nå fått en ekstra tjukketjukketjukke - lyd, men ikke veldig ubehagelig, og oljetrykk og temperatur var helt fint ( trykk rett over 4 hele veien).

 

I dag så jeg at det rett ved fordelerlokket hadde gått sprekk i en slik "lokk" eller lignende som er i blokka, og det piplet ut litt vann fra dette.

 

Hva betyr dette, og har jeg kjørt denne motoren helt sund? Er lydendringen et tegn på at det er skjedd noe med sylindrene, eller er det denne sprekken som forårsaker dette?

Noe sort eksos er jo tegn på forurensning i luftfilter/inntak, men som overskrift sier så er det helt klart at her er jeg amatør. Lav kompresjon er en annen årsak vet jeg og det betyr kanskje at jeg bare kjører på 3 syl.?

 

Hva sier jeg til den reparatør jeg ringer mandag, om hva som kan ha skjedd?

 

Og ja....vanntemp. er det eneste instrument som ikke virker grunnet føler som jeg enda ikke har fått rotet meg til å bytte - amatøren!! :(

 

vikers - som ikke er så høy i hatten. :(

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det var da kjedelig dette. Ut i fra dine forklaringer er det vanskelig å si hva som er hva. Men generelt er jeg skeptisk til lyder som kommer som et resultat av f.eks. koking. Det kan være mange ting, og siden vi ikke hører lyden, vil i hvert fall ikke jeg begi meg ut på å forklare den nærmere.

 

Til reparatøren kan du si det samme som du her har beskrevet :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Er og totalt amatør, men fra min tid nede i panseret på mine opptil flere volvo 240`er hørtes det nesten ut som om det var en frostplugg som har tatt kvelden. Er det det så burte den lett kunne skiftes. Ulyden er det verre med det tyder jo på at noe ikke er bra. Høres ut som en jobb for en som kan litt motor....

Link to post
Share on other sites

Uff - det var kjedelig at du hadde dette uhellet da...

 

Gratulerer forresten, med å ha kommet deg på vannet i alle fall!

 

Det kan være mye som har skjedd, men det positive er tross alt at motoren starter og går...

 

Om for eksempel toppen er sprukket, eller stemperingene må byttes - som er worst case, så kan det være du kan ta deg noen litt forsiktige turer til før du går løs på dette til vinteren... Er det en mindre ting slik som topp-pakning eller frostplugg, så får du nok ordnet det snart...

 

Slik som det virker på meg, så har du mye pågangsmot og fikser det meste - så uansett så er det ikke lenge før du ikke lenger er en nybegynner!

 

Det er nok dessverre litt sånn at særlig med båt så må man regne med noen uhell og mye ekstra jobbing i starten...

 

I det minste er det ikke noen tvil om at det er siste gang akkurat dette skjer!

 

Lykke til, og ikke la deg knekke - er ikke alle som hadde fiksa i det hele tatt å få båten på vannet og igang!

Link to post
Share on other sites

Heisan,

 

Jeg har nå vært ute med båten, og ved å liste meg av gårde så er både vanntemp og oljetrykk helt fint, men om jeg forsøker å dra på litt så vil ikke motoren få turtall så lenge den står i gir. I fri får jeg turtall som bare det, men om jeg har motstand(gir) så klarer den ikke - og motoren kveles nesten.

 

Kan dette være noe med innsprøytningen? Tenker her på at den får for mye diesel uten at den klarer å forbrenne dette. Det ryker jo av eksosen (hvit røyk) og dette med at den kveles ved økt gass i gir.

 

Jeg har fått en kar til å skulle se på dette, men han har ikke mulighet før om 2 uker - og det er mange flotte båtdager på den tiden. :)

 

Siden den starter og "går som en klokke" på lavt turtall, og røyken er hvit - da er det ikke noen umiddelbar fare? Jeg kan fortsatt liste meg fremover på noen korte turer?

 

Ikke noe så godt som en holme alene, bål, en god krimbok og en god natts søvn i bølgeskvulpens tegn.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvit røyk tyder vanligvis på varmt vann, dårlig med sjøvanns sikulasjon (vist du da ikke har tørr eksos)

Ang Magyver greiene, så kommer nokk det av at ferskvansiden av kjølinga ikke var helt full (luftet (lite hull i termostaat hjelper))

Når det gjelder årsak til at vannet kokkte ut, så kan det være fordi impeller er gåen (muligens siden du har etter hva jeg forstår lagt intaket i en loop høyt opp å dannet en vannlås.

Når det gjelller minket ytelse har jeg ingen forslag utifra di opplysningene du har gitt.

For å fikse kjøle problem la sugeslangen på sjøvannsiden gå direkte til sjøvannspumpen, ta av å sjekk at det blir pumpet vann gjennom slangen på trykk siden vad å hode denne høyt (obs kommer sjøvann direkte inn i båten (kunn en liten start og stopp)

Ferskvannsiden ville jeg borret ett lite hull isiden på termostaten, slik at systemet kan få luftet seg ut mend du fyller vann mens motoren er kald og termostaten er lukket (hullet har minnimal virkning på kjølinga)

 

Nb dette er bare en første tanke som slår meg med hva som kan være galt

 

 

:seeya:

Redigert av BK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm... er ingen faglært mekaniker - men her høres det unektelig ut som du har mista kompresjonen...

 

Hvilket vil si slitte stempelfjærer og overhaling dessverre... I alle fall om dette problemet oppstod helt samtidig med at du mistet kjølingen...

 

Tok samme jobben selv i sommer, men det var jo bare på én sylinder og en motor på 96 kilo...

 

Det skal vel ikke være noe i veien med å bruke den inntil videre uansett, så lenge det ikke dreier seg om altfor mange timene? Du får spørre en mekaniker om det, og så heller bruke høsten til å planlegge hvordan og om du skal ta en overhaling...

 

Sørg for å få målt kompresjonen i det minste!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...