frankive Startet 24.August.2018 Del på Facebook Startet 24.August.2018 Hei. På min bås i flytehavna er den ene uteligger 2m lengre enn den andre (de større båtene begynner etter min bås så den ene tilhører seilbåten ved siden av..) Dessverre er det ingen borrede hull i uteliggere så jeg kan sette på en øyebolt med tanke på fortøyning av min båt, nærmeste øyebolt er 2,5m bak båten på den siden.... Spørsmålet er om noen kjenner til øyebolt som har justerbare festemekanisme slik at man kan plasserer den hvor som helst runde en uteligger (eller en stolpe) uten å måtte borre hull til den? Kommentar fra moderator: Av hensyn til søk er tittel redigert, fra Uteligger til Utrigger. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Hei, Det er vanskelig å gjette hvordan du kan feste et øye uten å se hvordan det ser ut. Og når du ikke kan montere noe permanent. En mulighet er å montere en løftestropp eller seiltau av god kvalitet stramt rundt utriggeren. Så kan du gå fra den med din fortøyning. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Hei Tre, fira tørn med tauet rundt utriggaren, deretter dobbelt halvstikk rundt tauet til båten, så flyttar neppe knuten seg. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 (redigert) Bilder hjelper på for å gi gode råd ? Redigert 25.August.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Enig med postere over om at et bilde er god hjelp. Fest et tau med en løkke i, i utriggeren og ha et tau med riktig lenge og karabinkrok på, så er det bare å klikke seg på når du skal i land. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Vi klarer vel å se for oss hvordan en utrigger ser ut uten bilde vel? Ofte er øyet sveiset på utriggeren, og å sveise eller skru fast dette i ettertid er jeg skeptisk til. Tror også jeg ville forsøkt taumetoden, i alle fall i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
frankive Svart 25.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2018 fjordgrynt skrev 1 time siden: Jeg stusset også litt på den betegnelsen, men tenkte det var dialekt. Det eneste tilfellet jeg kjenner til, bortsett fra den folkelige betegnelsen av en hjemløs person, der "uteligger" er en del av fagsjargongen, er i forbindelse med statistikk/måleteknikk der "uteligger" er et datapunkt som helt åpenbart skyldes en feil, og følgelig ikke bør tas med i beregningen - slik jeg har forstått det. Tilsynelatende off topic, men det kunne jo være interessant å få vite om utrigger kalles uteligger noen steder i landet sånn i alminnelighet ? Hei! Tror vi skal skrive denne på kappen til idiolekt som ny båtsmann... Legger forøvrig med et bilde som viser hvordan jeg har det i dag. Hadde vært kjekt å kunne skru fast et øye på en eller annen måte til denne utriggeren uten at jeg måtte borre. Som dere ser har jeg festet tauet der hvor det ikke kan gli på utriggeren, men jeg frykter tauet kan bli gnisset over slik det ligger nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 En måte om ikke så elegant, kan være å få laget noe ala tegningen under. To stålplater som klemmes på utriggeren, (jeg ser den er dobbel) med bolter. På den plata som vender mot båten får du sveiset på et øye. På tegningen er det vist horisontalt, men det kan like godt setter vertikalt. På denne måten kan du flytte øyet hvor du vil. Bare sørg for at hjørnene på platene som vender opp ikke er slik at noe eller noen kan skades. Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Helt jernteppe her jeg sitter nå så jeg husker ikke produsent men de bildene viser samme bryggesystem som vi har i havna, disse leverer akkurat den typen som @Olevine viser til så kanskje du bare skal høre med de som drifter havna om de kan skaffe? Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Lurer på om det er disse: https://www.vikorsta.no/marina/ Sitér dette innlegget Link to post
frankive Svart 25.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2018 Dere har rett! Det er Vik Ørsta som har produsert flytebryggen. Fant denne på deres nettside som må være midt i blinken? Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Den der er lagd for å festes langs brygga, ikke utrigger. Vet de har ( eller har hatt) den typen Olevine hadde skisse av selv om jeg ikke fant den på nettsiden så det kan jo lønne seg å kontakte dem og høre Sitér dette innlegget Link to post
frankive Svart 25.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2018 Tok kontakt med båthavna og de har allerede montert opp en ting til meg :) setter inn så man kan se resultatet i tilfelle andre kan få bruk for denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Husk at alle disse delene på uteriggerne er galvaniserte og lakkerte som utgangspunkt så ikke lag noe som ødelegger overflatebehandlingen slik at det begynner å ruste. Bruk evt. mellomlegg med gummiduk etc. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 (redigert) frankive skrev 19 minutter siden: Tok kontakt med båthavna og de har allerede montert opp en ting til meg :) Bra! Så får du ta et bilde og vise oss ved leilighet. Redigert 25.August.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 De lager fortsatt gull inni Ivar Åsen-bygda ser jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.