Jannmar Startet 25.August.2018 Link til dette innlegget Startet 25.August.2018 Da jeg tok opp båten for rengjøring av bunnen, så jeg at det også hadde grodd på propellen. Hva gjør dere for å hindre dette? Bruker dere noe slags "bunnstoff" på propellen, eller lar dere den bare være ubehandlet og rengjør etter behov? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Umulig å si!! du må fortelle hvilken båt du har og hvilken motorinstalasjon! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jannmar Svart 25.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 (redigert) Jeg har en 18 fot Tobias 555 HT med Yanmar 38HK innenbords diesel med strak aksling og 3 bladet bronsepropell. (Mulig at propellen er messing. Jeg er ikke sikker). Redigert 25.August.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Jeg har omtrent tilsvarende, strak Aksel og bronsepropell. Propellen blir blankpusset og ikke noe mer. Kommer ikke noe mer enn tre fire rur helt innerst på propellen i løpet av sesongen. Bildet er tatt etter opptak sist høst etter høytrykksspyling. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Jeg er ikke sikker, har bare trodd det er bronse. Fargen er noe mørkere og rødere enn bildet kan gi inntrykk av når den er pusset, men når det gjelder groing spiller vel ikke det noen vesentlig rolle? Da jeg kjøpte båten var den påført svart bunnstoff som jeg slipte av ved første vårpuss, og siden har beholdt den sånn. Bruker bare 10-15 min på å gå over med en fin fiberrondell fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Hei! Tror de fleste propeller til innenbords aksel båter lages av bronse-mangan legering. Når det gjelde groe på propell så fikk jeg tips om å fargelegge med god gammeldags sprit tusj.... Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Jeg har de siste 3-4 årene før sjøsetting renset propellen med en pensel og saltsyreoppløsning. Deretter er den blitt polert helt blank med Autosol. Ved opptak har det kun vært et fåtall rur på propellnavet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 (redigert) Kweelhouse skrev for 3 timer siden: Når det gjelde groe på propell så fikk jeg tips om å fargelegge med god gammeldags sprit tusj.... Jeg har også hørt av en som har hørt av en som har hørt av en som. . . . . brukte babyshampo, sprittusj, matolje, rød neglelakk, kritt, portvin . . . . . . . Redigert 25.August.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Det interessange spørsmålet til TS er heller hvor mange motortimer har du i året? Sjøl koster jeg propellbladene på seilbåten, strak aksling, mens jeg sitter på bryggekanten. -og båten har ikke vært på land på 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 (redigert) Fikk råd om å bruke rød Swix skismurning på propellen. Noe også en kollega med seilbåt bruker med hell. Har hørt at også skiklister anbefales, men nå ble det voks for min del forrige gang båten var oppe. Voksen måtte varmes noe før påføring slik at den gled ut og festet seg skikkelig til propellen. Erfaringen så langt er at hvis propellen ikke blir brukt gror det like godt som før, men ser at groe får dårligere feste nå som propellen er voksbelagt. Regelmessig bruk holder propellen ren og fin. Får propellen stå en stund uten bruk gror det jo, tenker da spesielt på rur innerst mot navet. Likevel kan det virke som ruren henger lettere fast med voks på propellen enn uten. En kamerat som var nede og dykket under båten i sommer sa det bare var å sveipe lett over med neven så datt alt av rur av. Så i forhold til å ikke bruke voks kan det virke som om rur og slikt fester seg dårligere enn før. Nå skal det samtidig sies at propellen aldri får den helt store farten rundt hos meg, så vil tro voksen ikke blir slitt av like kjapt som hos de med mer hurtiggående båter. Bruker stort sett motoren kun på lav fart inn og ut av havna, har jo betalt en formue for seilene, da skal de sannelig brukes. Redigert 25.August.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 (redigert) Jeg har to propeller på min båt.. har forsøkt all verdens heksebrygg på st.b propell ...fra matolje til sprittusj og gud vet hva... bb. propell er bare blitt polert opp... Så langt ingen forskjell på de to når det er opptak om høsten.. Rød Swix har jeg ikke forsøkt...det blir neste år... Redigert 25.August.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 (redigert) Blir jo som en selvpolerende exreme, med skivoks. ? Redigert 25.August.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Lars H. skrev for 2 timer siden: Jeg har også hørt av en som har hørt av en som har hørt av en som. . . . . brukte babyshampo, sprittusj, matolje, rød neglelakk, kritt, portvin . . . . . . . ?? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Hej De flesta fasta propellrar klarar sig utan anod och man slipper beväxning om man inte har zinkanod monterad. Se bilder nedan där vi testat, ett kopparrör har monterad anod och det andra inte. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Gjør og ren og polerer propell med autosol. Funker det. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Jeg gikk fra blankpolert til stoffet propell, samme lave nivå av groing, bare litt rur rundt navet som skrapes av ved bading. Det er mindre jobb med stoffing, så da blir det nok slik fremover. Nå er jeg glad i å bade, og Skarpnesen er slik at man kan ta rundt på propellen og samtidig ha hodet over vann, så da er den lille begroingen ikke noe problem. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.