Jump to content

Hvordan hindre groing på propell?

Jannmar

Recommended Posts

Jeg er ikke sikker, har bare trodd det er bronse. Fargen er noe mørkere og rødere enn bildet kan gi inntrykk av når den er pusset, men når det gjelder groing spiller vel ikke det noen vesentlig rolle? Da jeg kjøpte båten var den påført svart bunnstoff som jeg slipte av ved første vårpuss, og siden har beholdt den sånn. Bruker bare 10-15 min på å gå over med en fin fiberrondell fra Biltema. 

Kweelhouse skrev for 3 timer siden:

Når det gjelde groe på propell så fikk jeg tips om å fargelegge med god gammeldags sprit tusj....

Jeg har også hørt av en som har hørt av en som har hørt av en som. . . . . brukte babyshampo, sprittusj, matolje, rød neglelakk, kritt, portvin . . . . . . .

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fikk råd om å bruke rød Swix skismurning på propellen. Noe også en kollega med seilbåt bruker med hell. Har hørt at også skiklister anbefales, men nå ble det voks for min del forrige gang båten var oppe. Voksen måtte varmes noe før påføring slik at den gled ut og festet seg skikkelig til propellen.

Erfaringen så langt er at hvis propellen ikke blir brukt gror det like godt som før, men ser at groe får dårligere feste nå som propellen er voksbelagt. Regelmessig bruk holder propellen ren og fin. Får propellen stå en stund uten bruk gror det jo, tenker da spesielt på rur innerst mot navet. Likevel kan det virke som ruren henger lettere fast med voks på propellen enn uten. En kamerat som var nede og dykket under båten i sommer sa det bare var å sveipe lett over med neven så datt alt av rur av. Så i forhold til å ikke bruke voks kan det virke som om rur og slikt fester seg dårligere enn før.

Nå skal det samtidig sies at propellen aldri får den helt store farten rundt hos meg, så vil tro voksen ikke blir slitt av like kjapt som hos de med mer hurtiggående båter. Bruker stort sett motoren kun på lav fart inn og ut av havna, har jo betalt en formue for seilene, da skal de sannelig brukes. 

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Jeg har to propeller på min båt..

har forsøkt all verdens heksebrygg på st.b propell  ...fra matolje til sprittusj og gud vet hva...

bb. propell er bare blitt polert opp...

Så langt ingen forskjell på de to når det er opptak om høsten..

Rød Swix har jeg ikke forsøkt...det blir neste år...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Jeg gikk fra blankpolert til stoffet propell, samme lave nivå av groing, bare litt rur rundt navet som skrapes av ved bading.

Det er mindre jobb med stoffing, så da blir det nok slik fremover. Nå er jeg glad i å bade, og Skarpnesen er slik at man kan ta rundt på propellen og samtidig ha hodet over vann, så da er den lille begroingen ikke noe problem.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...