Lingefan Startet 13.August.2005 Del på Facebook Startet 13.August.2005 Et par spørsmål: Hvor mye koster Volvo-Penta KAD 32 (er utgått)? Hvor mye koster Volvo D3 160hk? Pris på Mercruiser 2,8 liter R4 diesel med 200hk? Pris på Yanmar motorer i samme klasse? Vi har nesten bestemt oss for å gå til anskaffelse av Nimbus 230 R Nova nå, men forhandleren sliter med å levere en dieselmotor som er bra nok siden KAD 32 er utgått. D3 160 er for dårlig til den båten mener forhandleren. Og 190hk er under uttesting og sannsynligvis bra nok, men sikkert superdyr som Volvomotorer alltid er. Spørsmålet er om det er lurt og lønnsomt å kjøpe en Yanmarmotor eller Mercruisermotor i stedet? De er jo billigere. En annen ulempe med D3 er at den er for lett og at båten går bedre i sjøen med en motor på 500kg enn en på 300kg. Hva tror dere er lurt? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 13.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2005 Fant selv priser på Mercruiser nå. 2,8 ES 191hk koster 229 000kr. Mener å huske at KAD 32 kostet 280 000??? Men det kan vel ikke stemme siden KAD 42 koster 320 000. Ser ut som om man kan få betydelig mer effekt for pengene ved å velge Mercruiser. Da kan man jo like gjerne kjøpe en deilig 6-sylindret Mercruiser 4,2 ES med 250hk til 277000 da jo.. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 13.August.2005 Del på Facebook Svart 13.August.2005 Kan dette være et alternativ.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 13.August.2005 Del på Facebook Svart 13.August.2005 Sjekk her: http://www.boat.no/asp/engines/search.asp?...o=&intercooler= Selv tror eg at Volvo sin AD 41P motor ville vert et veldig bra alternativ. God gjennomprøvd motor uten for mye eletronikk.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 13.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2005 (redigert) BMO sitt alternativ blir en litt for lett motor. De sa at Nimbusen trenger en motor med litt tyngde for å gå riktig og pent i vannet. Med KAD 32 er det bra. Den veier nesten 500kg. AD41 er vel utgått den også? Ser at du har en slik selv. Er du fornøyd med den? Hvor mye diesel bruker du på marsjfart i timen og hvor mye på fullt? Hva veier båten din og hvor fort går den med motoren? Volvo AD41P: 3,6 liter R6 med 189hk til 251 000kr. Vekt uvisst, men sikkert rundt 500kg. Alternativene er derfor disse: 1. MerCruiser 2,8L R4 diesel med 200hk til 241000kr (vekt 475kg) med Bravo 3 drev. 2. MerCruiser 4,2L R6 diesel med 200hk til 246000kr (vekt 578kg) med Bravo 3 drev. KAD 32P med DP koster visst bare 226000. Derfor må man ikke gå så mye over 250 000kr på motor. Spørsmålene blir dermed: R6 går jo sikkert garantert roligere og mer behagelig enn traktorfireren, men vil den bruke betydelig mer diesel enn R4? Hvilken vil gå kjappest i toppfart og aksellerasjon tror dere? Er fireren det beste siden den er lettere, har lavere sylindervolum, men støyer litt? Eller er det bare å hoppe på den 100kg tyngre R6? Redigert 13.August.2005 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.