Jump to content

Fosforsyre på aluminium septiktank?

PiperBill

Recommended Posts

Biltema har en septik tankrens (Cassette Tank Cleaner) som jeg lurer på om jeg skal prøve. Jeg skal demontere alt av slanger og pumper og vil gjerne ha det så rent som mulig før jeg begynne. Men det inneholder ca. 5% fosforsyre og jeg lurer på om det kan skade aluminiums tanken? Det skal blandes ut med vann til 6% og står i ca. 16 timer. Det blir jo en ganske svak blanding da.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Nå har det stått i ca. 18 timer. Full styrke rett fra flasken. Det har bruset litt men det ser ikke ut annet en det ble veldig rent. Konklusjonen må da være at en 6% blanding som står i en aluminiums tank i et par dager ikke kan gjøre skade. Jeg kjøpte 3 liter og tanken er på 100 liter (3% blanding). Da la jeg det står i en uke før jeg åpner mannluke og ser hva som skjer. Gleder meg.. ikke J

skum.jpg

clean.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Guest Avmønstret#

"Fra kjøkkenbenken" har jeg alltid hørt at en ikke skal ha drive med for sure/syregreier i alu- og jerngryter. Da feller en ut div gammal drit og metaller. Har også hørt om historier om folk som har blitt seriøst syke fordi "noen" har tenkt at det var så koooselig å koke feks julegløgg i den gamle jerngryta. Så..

Skylle, skylle og skylle etterpå.

Når en får felt ut xx år med "godsaker" fra metallflater som dette så ville jeg tatt for gitt at det som en da i praksis "lager" ikke er helsebringende.... . 

Så selv om middelet og vannet hver for seg ikke er farlig tipper jeg resultatet er farlig. Derfor, skylle som f.... og kanskje ha noen forhåndsregler når første runde med skyllevann ++ tappes ut av tanken. 

----

Tror ikke jeg ville brukt en sånn metode på en fast basis på tankene med mindre det var spesielle grunner til det. 

Litt mer om rens av septiktank og syre på aluminium.

Avleiringene som dannes i tanken er en blanding av organisk materiale, dvs skitt og papir, samt salt- og kalkavleiringer fra sjøvannet. Middelet for å løse opp dette er syre i en eller annen form. Fosforsyre er helt greit men andre syrer vil også gjøre jobben, f eks eddiksyre. Europris sin 35 % eddiksyre er helt ok til samme type jobb og koster kun kr 30,- pr liter.

Aluminium tåler egentlig nokså mye syre før du gjør målbar skade. De syrene og styrkene vi snakker om her vil ikke gjøre målbar skade på aluminiumen i det hele tatt. Når du utsetter alu-overflaten for syre, så vil den i praksis bare bli lett deoksidert, dvs at det øverste oksidsjiktet på  noen tusendels millimeter etses av i verste fall, jfr bildet over.

Har du en gammel alu-tank hvor denne typen rens ikke har vært gjort jevnlig, så er det sannsynligvis store avleiringer. Da må du gjenta prosessen mange ganger for å komme i mål. Når du heller oppi syre vil den virke en stund inntil den er nøytralisert. Da må du tømme ut og gjenta osv.

Det som er mest sårbart ved syrebehandling kan være O-ringer i pumper. Noen av dem er svært tynne og bør ikke stå med konsentrert syre lenge. Men med de styrkene vi snakker om her er uansett ikke noe problem.

Universalmiddelet for å holde septiktank og slanger fri for avleiringer er jevnlig tilførsel eddiksyre. Da unngår du oppbygging av salt, kalk, urin og annet organisk materiale.

NB: Husk bare at du ikke bruker saltvann som blandemiddel her. Da nøytraliserer du syren før du kommer igang.

Takk for informativt innlegg HansH. Leste på et engelsk forum at det var smart å ha «water softener» opp i tanken sammen med ferskvann og syre. Det skal vist hjelpe til å løse opp grumset. Kan det være noe i det? Nå er jeg ikke sikker på om det finnes i Norge men kanskje det er bare tøymykner?

I mange land er det hart kalkholdig vann. Der er det greit med slik tilsetting. I Norge er det for det meste bløtt vann. Så glem det. Tøymykner er no helt annet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Water softener (vannmykner) er vanligvis en type filterinnsatser man setter i vanninntaket på huset. Ofte er den to-delt. Hovedelementet er en type pulver (resin) som kalles kation og som fjerner ioner fra f eks kalsium, jern, mangan, magnesium osv. Vannet går da fra å være hardt til bløtt.

Denne ionebyttermassen blir over tid forurenset og man "flusher" da systemet via en tank ved siden som inneholder meget høyt konsentrert salt og kationpulveret får sin virkning tilbake.

Bilderesultat for water softener

Dette er altså en type anlegg som krever noe plass og som ikke mange vil installere i båten. Pulveret som brukes i prosessen blandes altså ikke ut i f eks septiktank men brukes for å rense ferskvann på inntakssiden. Jeg tviler på at kationpulver i septiktanken vil ha noen direkte effekt.

I land hvor vannet er hardt (inneholder mye kalk) så leveres f eks oppvaskmaskiner med et eget innebygget vannmykingssystem som beskrevet over. Da har oppvaskmaskinen en egen beholder for salt som maskinen regelmessig bruker for å flushe kationmassen gjennom. Jeg hadde det selv da vi bodde i England for mange år siden. Man må jevnlig etterfylle salt i denne beholderen for at vannmykingssystemet (kation) skal virke.

Denne typen teknologi er meget vanlig i industri som trenger å rense væsker og man har da i tillegg en prosess som heter "Anion" og som først og fremst nøytraliserer syrer. Kombinerte anion-/kation-anlegg er altså en effektiv måte å rense vann (samt baser/syrer). Kation-delen av dette kan kalles vannmykner da den vil fjerne både kalk, jern, magnesium og mye annet som bidrar til at vannet oppleves som hardt. Anion vil man normalt ikke trenge privat da den primært skal rense syrer (Lav pH) og det har man jo sjelden i springen.

Men dette er jo ellers et litt sært tema for et båtforum. 

Hey-Di klinkerrens inneholder 5-10% fosforsyre og 1-5% oksalsyre. Mener jeg betalte 115 kr pr 5 liters kanne. Kan være et prisgunstig alternativ ift Biltemas cleaner. Fylte 10 liter i septiktank på 60 l, toppet med ferskvann og lot det stå et døgn. Kom så mye kalkflak ut da jeg spylte tanken at det ble hvit sky i sjøen. Og bunnventil kunne plutselig betjenes med en finger eller to. Men flottøren til tanksensor løsnet ikke da (det var den egentlige hensikten).

I dag skrudde jeg ut septikktanken og tok den med hjem. Jeg åpnet mannhullet og spylte ut løse flak og anna "dritt". Tanken er på 117 liter, så jeg fylte på 8 liter med "Cassette Tank Cleaner" fra Biltema og resten vann. Dette skal nå stå å godgjøre seg til fredag. Da håper jeg tanken er ren og fin inni :worry: 

På fredag så monterer jeg inn tanken igjen. Da håper jeg luktproblemene er borte og at kona er lykkelig :wink:

Jeg har lest mye om bruk av eddiksyre (acetic acid) for å løse opp urinstein og kalk belegg. Vell.. gjorde en liten test med 35% eddiksyre på en østerskjell i går. Bildet er tatt etter 30 minutter og viser veldig lite tegn til brusing som jeg ville antar betyr at skjellet løsers opp. Gjorde det samme med Biltema sin væske som innholder 5% fosforsyre og det bruset som bare det med en gang. Tok dessverre ikke bildet av det.

edik.png

Jeg bruker en skvett eddiksyre nå og da. Slangene var rene innvendig da jeg hadde dem fra hverandre. Eddik hindrer også at sjøvannet i doskålen råtner. I Danmark bruker de denne eddiken for å løse opp kalkbelegg i kjeler, etc. Da varmer man opp vann/eddik, bruser overbevisende og bli rent. Har aldri prøvd å koke septiktanken. Skal prøve guffa til Biltema ved anledning.

Jeg fikk ikke noe særlig effekt av eddiksyre (35%) i våres og prøvde da Biltemas Cassette Cleaner som det refereres til her med hell. På den aktuelle båten var det litt stress å komme til manhullet for septiktanken så man styrer jo litt i blinde med disse midlene. På ny båt som jeg henter til helga er manhullet til septiktankene mye enklere å komme til så da kan man letter se hvilken effekt det man driver med har.

PiperBill skrev On 30.8.2018 at 5.49:

Følger spent med finnmarken :-)

Ja, jeg lot som sagt tanken stå ca 24 timer med 8 liter BT cassette cleaner og resten vann (117 liter til sammen). Og det ble jo ganske mye renere. Jeg skapte også endel med malingskrape faktisk. Jeg spylte også ganske mye. 

Det løsnet mye i store flak. Dette er jeg redd ville tettet utløpet av tanken dersom jeg ikke hadde hatt den på lang med mulighet for å spyle dette opp etterhvert.

Jeg brukte båten i helga, og merket ikke lenger noe til luktproblemene jeg hadde tidligere når jeg spylte ned etter bruk. Så får jeg bare håpe det varer. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...