Jump to content

Driftstemperatur KAD 43


Marø

Recommended Posts

Hva er riktig driftstemperatur på en KAD 43. Jeg driver å kjøper en Nor Star 290 med KAD 43. Selger sier den kommer opp i ca. 95 grader ved høy fart. I instruksjonsboken står det at at termostaten begynner å åpne ved ca. 81 grader (tror jeg det var). Fullt åpen ved 94. Høres jo riktig ut for meg. I min forrige båt hadde jeg en TAMD 31A. Den holdt seg på 85 grader ved fullt pådrag. Er det noe å bekymre seg over?

Link to post
Share on other sites

Har samme båt og motor som deg og riktig kjølevannstemperatur skal være mellom 75 og 90 grader i følge min instruksjonsbok. Min holder 81 grader på kjøring på lave turtall og 89 på høyt turtall. 95 grader høres litt mye ut. Ville kanskje sjekket litt nærmere med Volvo-verksted. Ikke for å skremme, men det kan være begynnende groeproblematikk i varmeveksler el. lignende. Ikke noen stor sak å få resent denne heller akkurat.

 

Ellers kjempefornøyd med både båt og motor. Send en IM om du vil vite mer.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mange underfundigheter med båt. En kollega av meg har en KAD 43. Han også hadde et temperaturproblem ved høyere turtall. Han sjekket hele sjøvannsløyfen for groe og kalkavsetninger uten å finne noe som helst. Etter over et år og mye frem og tilbake fant han svaret på problemet. På vanninntaket på drevet er det et silhus. Forstod det på ham at man kan se tverrs i gjennom dette når båten er på land. Han hadde renset og sjekket dette fra utsiden uten å finne galt her. Til slutt gikk han litt grundigere til verks for å kontrollere skikkelig. Vet ikke om dette bestod i å demontere noe av undervannshuset. I allefall fant han et lite dødt blåskjell som ikke hadde komt inn utenfra, men vokst til en viss størrelse før det døde. Dette skjellet ble løftet opp og tettet for vannstrømmen. Når motoren ikke gikk, falt dette ned i bunn av silhuset slik at det ikke kunne ses utenfra.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...