Gizmo dekksgutt Startet 25.August.2018 Del på Facebook Startet 25.August.2018 Hei. Jeg har en Volvo penta v8 bensin med Edelbrock forgasser (kjøpt for å være en 300 hk). Jeg har nok feil propeller (290dp) så maks turtall da jeg kjøpte båten i begynnelsen av ferien var ca 4000. For en liten stund siden mistet jeg plutselig 1000-1500 omdr/min og trekkraft. Jeg har byttet fordeler lokk, rotor, plugger og pluggledninger (3 av pluggene var brent i stykker). Etter dette går den innimellom helt elendig og høres litt ut som om den "fiser", greier ikke å komme ut av vannet. Andre ganger kommer den sakte men sikkert opp, da kan den ligg på 3000 en stund før den får et par ordentlige fuske slag så kan turtallet øke med 4-500 omdr/min uten at jeg gjør noe som helst. Da forsvinner som regel "fise" lyden og den går helt fint. Når motoren går uten belastning høres den hel fin ut på alle turtall. Håper noen har en idé. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Eg ville begynt med en skikkelig forgasser rens, og en runde med bensinfilter/tankinspeksjon. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 Er du tøff nok så kan du få en til å kjøre båten på full fart mens du sprøyter en stråle med bensin inn i forgasseren med en ketchup flaske. Med den metoden fant jeg ut hvorfor 900 omdreininger på topp var borte på min motor. Øker turtallet til tidligere max får motoren for lite bensin. Tok så av bensinslangen for å finne ut hvor mye bensinpumpen ga i ett minutt. Den gå nok så etter å ha sjekket om alle spejelene virkelig åpnet på fullgass ble forgasseren tatt opp og rengjort. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 (redigert) 8 minutes ago, pipe said: Dobbelt post Redigert 26.August.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gizmo dekksgutt Svart 4.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2019 Hei igjen. Fant ut etter en kompresjonstest at det var gjennomslag og at begge topp pakningene var gåene. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 4.Juni.2019 Del på Facebook Svart 4.Juni.2019 Takk for oppdateringen :). Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Juni.2019 Del på Facebook Svart 4.Juni.2019 Har du bilde av pluggene? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 4.Juni.2019 Del på Facebook Svart 4.Juni.2019 Gizmo dekksgutt skrev for 7 timer siden: Hei igjen. Fant ut etter en kompresjonstest at det var gjennomslag og at begge topp pakningene var gåene. Høres ut som om du har to feil her. Toppakningene dine har nok røket fordi motoren din går magert. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Gizmo dekksgutt Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2019 Topp pakningene er skiftet, men ble ikke noe greie på. Båtselger var en real og ærlig sjel så nå er det ny long block fra GM ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 5.Juni.2019 Del på Facebook Svart 5.Juni.2019 Overhal eller bytt forgaser. Det du beskriver er mulig urenheter i forgasser og tetter kanaler og dyser. Jeg opplevde det på mine Mercruisere etter vinteropplag. Bensin fordampet fra forgasser og det var noe som så ut som det var irret aluminium og noe rødt pulver som tettet kanaler. Etter en rens og nye pakninger var det ok. Om ventiler var ok, så litt kjedelig å bytte topplokks pakninger uten at det hjelper. Om det blir samme med ny blokk, så rens og overhal forgasseren. Er det sjøvannskjølt motor, sett på varmeveksler og ferskvannskjøling. Jeg byttet til diesel motorer og har ikke forgasser eller andre motor problem lenger. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.