Jump to content

Volvo penta v8 bensin, mister trekkraft ved på drag.


Gizmo dekksgutt

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Volvo penta v8 bensin med Edelbrock forgasser (kjøpt for å  være en 300 hk). Jeg har nok feil propeller (290dp) så maks turtall da jeg kjøpte båten i begynnelsen av ferien var ca 4000. For en liten stund siden mistet jeg plutselig 1000-1500 omdr/min og trekkraft.

Jeg har byttet fordeler lokk, rotor, plugger og pluggledninger (3 av pluggene var brent i stykker). 

Etter dette går den innimellom helt elendig og høres litt ut som om den "fiser", greier ikke å komme ut av vannet. Andre ganger kommer den sakte men sikkert opp, da kan den ligg på 3000 en stund før den får et par ordentlige fuske slag så kan turtallet øke med 4-500 omdr/min uten at jeg gjør noe som helst. Da forsvinner som regel "fise" lyden og den går helt fint. Når motoren går uten belastning høres den hel fin ut på alle turtall.

Håper noen har en idé.

Link to post

Er du tøff nok så kan du få en til å kjøre båten på full fart mens du sprøyter en stråle med bensin inn i forgasseren med en ketchup flaske.
Med den metoden fant jeg ut hvorfor 900 omdreininger på topp var borte på min motor.
Øker turtallet til tidligere max får motoren for lite bensin.
Tok så av bensinslangen for å finne ut hvor mye bensinpumpen ga i ett minutt.
Den gå nok så etter å ha sjekket om alle spejelene virkelig åpnet på fullgass ble forgasseren tatt opp og rengjort.
 

Link to post
  • 9 måneder senere...
Gizmo dekksgutt skrev for 7 timer siden:

Hei igjen.

Fant ut etter en kompresjonstest at det var gjennomslag og at begge topp pakningene var gåene. 

 

Høres ut som om du har to feil her. Toppakningene dine har nok røket fordi motoren din går magert. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Overhal eller bytt forgaser. Det du beskriver er mulig urenheter i forgasser og tetter kanaler og dyser.

Jeg opplevde det på mine Mercruisere etter vinteropplag. Bensin fordampet fra forgasser og det

var noe som så ut som det var irret aluminium og noe rødt pulver som tettet kanaler. 

Etter en rens og nye pakninger var det ok.

Om ventiler var ok, så litt kjedelig å bytte topplokks pakninger uten at det hjelper.

Om det blir samme med ny blokk, så rens og overhal forgasseren. 

Er det sjøvannskjølt motor, sett på varmeveksler og ferskvannskjøling.

 

Jeg byttet til diesel motorer og har ikke forgasser eller andre motor problem lenger.:smiley:

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...